لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷
۲۳:۳۰ ۱۴.۶.۱۴۰۲

سفیر جدید عربستان سعودی وارد تهران شد

رسانه‌ها در ایران و همچنین خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز سه‌شنبه از ورود عبدالله بن سعود العنزی، سفیر جدید عربستان سعودی، به تهران خبر دادند.

آقای العنزی پیش از این سفیر سعودی در عمان بوده و به عنوان یک چهرۀ اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود.

بر اساس بیانیۀ وزارت خارجه عربستان سعودی، عبدالله العنزی در بدو ورود به تهران بر خواست رهبری عربستان سعودی مبنی‌بر «تقویت روابط و افزایش تعامل» با تهران تأکید کرد.

این خبر ساعاتی پس از ورود علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، به ریاض منتشر شد. او سفیر اسبق ایران در کویت و دستیار پیشین وزیر خارجۀ ایران در امور خلیج فارس بوده است.

روابط ایران و عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ و در پی حملۀ سازمان‌دهی‌شده به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شده بود.

در پی میانجی‌گری موفق حکومت چین در آخرین ماه‌های سال گذشته بین تهران و ریاض و سلسله نشست‌هایی که حدود یک هفته در پکن برگزار شد، دو کشور بر سر اعزام دوبارۀ سفرا و بازگشایی مراکز دیپلماتیک خود توافقنامه‌ای را امضا کردند.

۲۱:۲۴ ۱۴.۶.۱۴۰۲

آوازخوانی یک زن در مترو تهران

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد زنی در یکی از قطارهای مترو تهران، آوازی از محمد نوری، خوانندۀ سرشناس ایران، را می‌خواند.

۲۱:۱۹ ۱۴.۶.۱۴۰۲

مدیر سابق صداوسیما: پخش اعترافات اجباری سپیده رشنو اشتباه بود

ابراهیم داروغه‌زاده، از مدیران پیشین تلویزیون حکومتی ایران با حضور در شبکه یک صداوسیما گفت که اگر در این سازمان مسئول بود اجازه نمی‌داد «اعترافات اجباری سپیده رشنو پخش شود».

آقای داروغه‌زاده با تأکید بر کاربرد عبارت «اعترافات اجباری» در مورد خانم رشنو، تصریح کرد اگر او تصدی صداوسیما را در آن زمان برعهده داشت، اجازۀ پخش آن را نمی‌داد چون نمی‌خواست به خشم عمومی دامن بزند.

سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار، پس از اعتراض به رایحه ربیعی، زن محجبه‌ای که در اتوبوس دربارۀ حجاب اجباری به او تذکر داد و او را تهدید کرده بود که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد، روز ۲۵ تیر پارسال، سه ماه پیش از جان باختن مهسا ژینا امینی، بازداشت شد.

چند هفته پس از ابراز نگرانی گسترده از وضعیت نامعلوم او و به راه‌ افتادن طوفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست؟»، تلویزیون حکومتی ایران در یک گزارش، ویدئویی ضبط‌شده از اعترافات اجباری او را نشان داد، در حالی‌ که آثار ضرب و جرح در چهرۀ او مشهود بود.

خانم رشنو پس از پخش اعتراف اجباری در تلویزیون و برگزاری اولین جلسه محاکمه‌اش، روز هشتم شهریور ۱۴۰۱، با قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد شد.

۱۸:۳۵ ۱۴.۶.۱۴۰۲

بایدن وزیر سابق خزانه‌داری را به عنوان سفیر جدید در اسرائیل معرفی کرد

کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا جک لیو، وزیر سابق خزانه‌داری در دولت باراک اوباما، را به عنوان نامزد تصدی سمت سفیر در اسرائیل انتخاب کرده است.

در صورت تأیید جک لیو در این سمت از سوی مجلس سنا، این حقوقدان و سیاستمدار دموکرات جانشین تام نایدز، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، خواهد شد. آقای نایدز در ماه ژوئیه امسال این سمت را ترک کرد.

آقای لیو علاوه‌بر تصدی وزارت خزانه‌داری در دوران ریاست جمهوری اوباما از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، به‌عنوان رئیس دفتر کاخ سفید و رئیس ادارۀ مدیریت و بودجه در دولت کلینتون نیز فعالیت داشته است.

انتخاب این سیاستمدار باسابقه به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل از سوی دولت بایدن در شرایطی صورت گرفته که واشینگتن می‌کوشد به پیشبرد توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت مهم خاورمیانه کمک کند.

۱۷:۴۶ ۱۴.۶.۱۴۰۲

وب‌سایت «انتخاب» به‌طور رسمی مسدود شد؛ توقف فعالیت تا «اطلاع ثانوی»

رسانۀ خبری-تحلیلی «انتخاب» در کانال تلگرامی خود خبر داد که در پی صدور رأی توقیف این رسانه به دستور هیئت نظارت بر مطبوعات در دولت ابراهیم رئیسی، از شامگاه ۱۳ شهریور دسترسی به آدرس اینترنتی Entekhab.ir مسدود شده است.

در اطلاعیۀ این رسانه خبری آمده است که «بنا به احترام پایگاه خبری انتخاب به قانون، فعالیت این رسانه در کلیه پلتفرم‌های مجازی تا رسیدگی قضایی به پرونده، متوقف می‌شود».

اواسط روز دوشنبه ۱۳ شهریور برخی منابع خبری در ایران به نقل از خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از توقیف رسانۀ «انتخاب» خبر دادند. ساعتی پس از اعلام این خبر، صاحب امتیاز این وب‌سایت خبری-تحلیلی به شبکه ‌شرق گفت که او نیز این خبر را از رسانه‌ها شنیده و چیزی به طور رسمی به این مجموعه ابلاغ نشده است.

خبرگزاری فارس بعدازظهر دوشنبه نوشته بود که توقیف «انتخاب»، به اتهام تخلف از قانون مطبوعات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته و پرونده آن به مرجع قضایی ارجاع شده است. با این حال، تا ساعاتی پس از انتشار این گزارش فعالیت خبری این رسانه آنلاین ادامه داشت.

گزارش فارس مدعی است توقیف انتخاب به دلیل انتشار گزارشی با عنوان «حراج برند ایران» صورت گرفته است. گزارشی در نقد سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی که عنوان آن با این پرسش همراه شده که «سیاست خارجی ایران چرا اینقدر تضعیف شده است؟»

نویسنده این گزارش انتخاب در فرازی از آن نوشته است، «سیاست شرق گرایی دولت رئیسی صرفاً به از دست رفتن برخی فرصت‌ها در عرصه بین‌الملل منتهی نشده، بلکه به برند ایران، در منطقه و دنیا هم آسیب رسانده؛ آسیبی که جبران آن سال‌ها زمان می‌برد».

۱۷:۳۱ ۱۴.۶.۱۴۰۲

پدر محمد حسن‌زاده از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در بوکان بازداشت شد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز سه‌شنبه خبر داد که احمد حسن‌زاده، پدر محمد حسن‌زاده از جان‌باختگان اعتراضات سراسری، در شهر بوکان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که سولماز حسن‌زاده، خواهر محمد حسن‌زاده هم بازداشت و به «مکانی نامعلوم» منتقل شده است.

۱۷:۱۰ ۱۴.۶.۱۴۰۲

وکیل مهدی یراحی از ملاقات با او در زندان اوین خبر داد

مصطفی نیلی، وکیل مهدی یراحی، روز سه‌شنبه خبر داد که در نهمین روز از بازداشت این ترانه‌سرا و خوانندۀ معترض موفق شده است تا با موکل خود در زندان اوین ملاقات کند.

این وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مهدی یراحی پس از بازداشت در روز ششم شهریورماه، به مدت دو روز در «بازداشتگاه پلیس امنیت» نگه‌داری شده و از شامگاه هشتم شهریور به «قرنطینه زندان اوین» منتقل شده است.

او افزوده است که هنوز نتوانسته پروندۀ موکل خود را مطالعه کند و بنابراین، قادر به ارائه اطلاعات دقیق در مورد اتهام‌های مطرح‌شده علیه مهدی یراحی نیست.

پیشتر یک خبرنگار حوزۀ موسیقی خبر داده بود که جلسۀ نخست محاکمۀ مهدی یراحی روز ۱۲ شهریورماه در دادگاه «امنیت اخلاقی» تهران برگزار شد. بهمن بابازاده افزوده بود «با توجه به محل دادرسی پروندۀ آقای یراحی به نظر می‌رسد «هیچ‌کدام از نهادهای امنیتی شاکی این خواننده نیستند» و پروندۀ او مستقیماً از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حال پیگیری است.

مصطفی نیلی که وکالت پروندۀ قضایی آقای یراحی را بر عهده دارد، در نوشتۀ روز سه‌شنبۀ خود به برگزاری این دادگاه و شاکی اصلی این پرونده اشاره نکرده است.

او با این حال پس از این ملاقات، روحیۀ مهدی یراحی را «بسیار خوب» توصیف کرده و در مورد وضعیت جسمی این خوانندۀ شناخته‌شده نیز گفته است که یراحی به‌دلیل التهاب پوست و درد از ناحیۀ گوش راست، توسط بهداری زندان اوین در حال معالجه است.

وکیل مهدی یراحی در پایان تصریح کرده که این خوانندۀ معترض «در مورد بعضی از ضابطین که در هنگام بازداشت قانون و حقوق شهروندی او را رعایت نکرده‌اند»، خواهان پیگیری قانونی شده است.

مهدی یراحی روز سوم شهریور ترانۀ «روسریتو در بیار» را منتشر و آن را به «زنان آزاده» ایران تقدیم کرد که به نوشته خود او «در خط اول جنبش زن زندگی آزادی، دلیرانه می‌درخشند». این ترانه‌سرا و خواننده سه روز پس از انتشار این ترانه بازداشت شد.

رسانه قوه قضائیه دلیل تشکیل پرونده برای او را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرد.

۱۵:۴۰ ۱۴.۶.۱۴۰۲

دایی مهسا امینی بازداشت شد

یکی از نزدیکان مهسا (ژینا امینی) در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر بازداشت دایی مهسا در آستانه سالروز جان‌باختن او در بازداشت گشت ارشاد را تأیید کرد.

اشکان امینی، برادر مهسا نیز در یک استوری اینستاگرامی، از بازداشت صفا عائلی خبر داده است.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در قزوین نیز با همرسانی استوری اشکان امینی، صفا عائلی را «دایی» مهسا (ژینا) امینی معرفی کرده است.

درباره نهاد بازداشت‌کننده، علت بازداشت و محل نگهداری آقای عائلی خبری منتشر نشده است.

همزمان با نزدیک‌شدن به سالروز جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که مرگ او جرقه اعتراضات ۱۴۰۱ را زد، فشارها بر خانواده‌های دادخواه و معترضان بازداشت‌شد که با وثیقه آزاد شده یا مشمول «عفو گروهی» علی خامنه‌ای شده‌اند، افزایش یافته است.

در هفته‌های اخیر شماری از اعضای خانواده‌های دادخواه بازداشت شده‌اند و مقام‌های قضایی به صراحت درباره شرکت دوباره در اعتراضات احتمالی همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا هشدار داده‌اند.

۱۵:۰۷ ۱۴.۶.۱۴۰۲

نگرانی از اعتصاب غذای بهاره هدایت و نازیلا معروفیان

نگرانی‌ها از اعتصاب غذای بهاره هدایت، فعال سیاسی زندانی، و نازیلا معروفیان، خبرنگار زندانی، و بی‌خبری از وضعیت آن‌ها، در شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد.

بهاره هدایت جمعه ۱۰ شهریور با ارسال پیامی از زندان اوین اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا می‌زند.

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی (روزنامه‌نگار زندانی)، امروز در توئیتر نوشت: «تقدیم به بهار که برای محافظت از "وجدان بیدار جمعی، جان عزیزش را به خطر انداخته است. ششمین روز اعتصاب غذای بهاره هدایت.»

بهاره هدایت در پیامش همچنین نوشته بود که جمهوری اسلامی در تلاش است تا واقعیت‌ها را وارونه کرده و آن را عادی جلوه دهد تا «صدها و هزاران جوان این مرز و بوم را به خاک و خون بکشد... به جرم رقصیدن همچون جواد روحی و خدانور، به جرم وجدان بیدار همچون نیکا و سارینا».

نازیلا معروفیان، خبرنگاری که به‌تازگی برای چهارمین بار در کمتر از یک سال به‌دست مأموران امنیتی بازداشت و به «یک سال حبس و ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی» محکوم شد نیز روز شنبه در نامه‌ای از زندان اوین خبر داد که در اعتراض به بازداشتش و بدرفتاری با او اعتصاب غذا می‌کند.

۱۴:۵۱ ۱۴.۶.۱۴۰۲

هشدار دربارهٔ سلامت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

پایگاه خبری «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، از رهبران «جنبش سبز»، امروز درباره‌ٔ وضعیت و سلامت آقای موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، که از سال ۱۳۸۹ در زندان خانگی به سر می‌برند، هشدار داد.

کلمه در گزارش خود نوشت پاسخ آزمايش‌های پزشكی آقای موسوی و خانم رهنورد «كه از فيلتر لايه‌های مختلف امنيتی عبور می‌كند، با بروز مکرر علائم بیماری تطابق ندارد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر تغییرات واضحی در وضعیت سلامتی ايشان رخ داده است».

به‌نوشتهٔ کلمه، پس از حمايت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از اعتراضات «زن‌ زندگی‌ آزادی»، در يک سال گذشته «مطابق مشاهدات و گزارش‌های متعدد واصله از سوی پزشکان و افراد مطلع به‌شكل ملموسی وضعيت سلامتی ايشان دچار افت‌ شده است».

«ارسال پارازيت‌های شديد و مختل‌كنندهٔ وسایل ارتباطی، خطوط تلفنی و موبایل متمركز بر زندان اختر به شكل شبانه‌روزی» ازجمله مواردی است که در این گزارش به‌عنوان عوامل «بيماری‌زا» مطرح و تأکید شده «در زندان اختر این دستگاه‌ها بی‌وقفه روشن‌اند».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است «جواب‌های آزمایش‌های پزشکی محصوران با وضعیت واقعی و قابل مشاهده سلامتی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و بروز مکرر علائم فیزیکی بیماری‌ها تطابق ندارد».

پایگاه خبری کلمه در پایان هشدار داده است که «مسئوليت هرگونه تغيير و تهدید در سلامتی اين دو متوجه حاکمیت و مجریان آن است».

بیشتر

XS
SM
MD
LG