لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

وزیر اطلاعات یمن: علاقه رژیم ایران به یمن فراتر از موضوع درگیری داخلی است


گروهی از شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی
گروهی از شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی

وزیر اطلاعات یمن با انتقاد از «بی‌تفاوتی» جامعه بین‌المللی در قبال دخالت جمهوری اسلامی در یمن خواستار مهار فعالیت‌های «خرابکارانه» حکومت ایران شد.

معمر الاریانی روز یکشنبه ۲۰ شهریور با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر نوشت: «جامعه بین‌المللی موظف است با خطرات قدرت بخشیدن به نسخه دیگری از حزب‌الله در یمن، با توجه به اهمیت استراتژیک آن، به‌طور جدی برخورد کند.»

او هشدار داد که «ایران حوثی‌ها را برای تضعیف کشور و کنترل تجارت بین‌المللی و انرژی از طریق دریای سرخ مسلح می‌کند.»

معمر الاریانی برای اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» نیز نوشت که «هدف ایران از تسلیح و تأمین مالی شبه‌نظامیان حوثی، به دست گرفتن کنترل یمن و استفاده از آن به عنوان سکوی پرتاب برای حملات علیه کشورهای همسایه و فعالیت‌های دریایی بین‌المللی از طریق باب‌المندب و دریای سرخ است.»

او تأکید کرد که «علاقه رژیم ایران به یمن فراتر از درگیری داخلی این کشور است. ایران همچنین به دنبال تحمیل نفوذ خود بر جنوب شبه جزیره عربستان و تشدید کنترل خود بر نوار ساحلی ۲۵۰۰ کیلومتری در امتداد دریای سرخ، دریای عرب، تنگه استراتژیک باب‌المندب و اقیانوس هند است.»

وزیر اطلاعات یمن هشدار داد که «اجازه دادن به حوثی‌ها - که از پایبندی به آتش‌بس با میانجی‌گری سازمان ملل و سایر تلاش‌های صلح برای پایان دادن به جنگ سر باز می‌زنند - برای در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته برای جهان فاجعه‌بار خواهد بود.»

وی گفت: «این تهدید بر جریان تجارت جهانی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، امنیت انرژی جهانی و صلح و امنیت منطقه ای و بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.»

این وزیر دولت قانونی یمن همچنین هشدار داد که «هرگونه اغماض» در قبال برنامه‌های جمهوری اسلامی «عواقب جدی برای مردم یمن و جهان خواهد داشت».

انتشار این اظهارات این مقام یمنی هم‌زمان است با دیدار سخنگوی جنبش حوثی‌ها با وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات یمن و شرایط آتش‌بس در این کشور که در تهران انجام شد.

آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در یمن که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد عملی شده است، اواسط مهر ماه به پایان می‌یابد. این آتش‌بس پیش از این چندین بار تمدید شده و سازمان ملل امیدوار است که زمینه‌ای برای یک آتش‌بس طولانی مدت فراهم کند.

با این حال بی‌اعتمادی عمیقی میان طرفین جنگ یمن حاکم است و هر کدام شکایاتی درباره اجرای آتش‌بس داشته‌اند.

بر اساس گزارش ایرنا، محمد عبدالسلام در دیدار با وزیر خارجه ایران طرف مقابل را به «بدعهدی» و «اجرای ناقص عناصر اصلی آتش‌بس» متهم کرده و «برآورده شدن مسائل انسان‌دوستانه مردم یمن را برای پیشبرد هرگونه صلح عادلانه‌ای در یمن ضروری دانسته است».

با این حال معمر الاریانی در بیانیه خود تأکید کرد که «تنش‌زدایی و [یافتن راه‌حل] صلح‌آمیز برای بحران یمن امکان‌پذیر نیست مگر با مهار جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه و مداخله ایران در منطقه، عدم اعطای قدرت بیشتر به ایران با احیای توافق هسته‌ای و پاسخگو کردن رژیم ایران و دست‌یافتن به برخی ضمانت‌ها نه تنها برای امنیت منطقه بلکه برای جهان».

وزیر اطلاعات و فرهنگ دولت یمن همچنین حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که دارایی‌های آزادشده ایران پس از برجام و درآمدهای نفتی خود را «برای تشدید حمایت از شبه‌نظامیان در یمن و لبنان و ارائه سلاح به آن‌ها برای گسترش هرج‌ومرج و تروریسم که امنیت و ثبات منطقه را بی‌ثبات می‌کند، استفاده کرده است».

روز دوشنبه عرب‌نیوز نیز گزارش داد که تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن که به ریاض سفر کرده است، رابطه جمهوری اسلامی با حوثی‌ها را «مرگبار» توصیف کرده و گفته است ایران به حوثی‌ها در توسعه‌ توانایی‌های نظامی، از جمله پهپادی، کمک می‌کند.

نماینده ایالات متحده در امور یمن همچنین افزوده است که حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌های یمن «به‌جای تعدیل، به درگیری دامن می‌زند».

این در حالی است که به‌گفته او «هیچ اشتیاقی برای بازگشت به جنگ در میان یمنی‌ها وجود ندارد».

تحلیل‌گران جنگ یمن را نمونه‌ای از جنگ‌های نیابتی میان ایران و عربستان سعودی در منطقه می‌دانند. تهران در این جنگ از حوثی‌ها که آن را گروه انصارالله می‌نامد حمایت می‌کند و ریاض نیز از دولت مورد تأیید سازمان ملل متحد.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ و آغاز جنگ داخلی در این کشور کنترل پایتخت یمن را در دست دارند و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها و حمایت از دولت قانونی مورد حمایت سازمان ملل، به مداخله نظامی رو آورد و به همین منظور یک ائتلاف نظامی از کشورهای عربی را نیز تشکیل داده است.

با استفاده از بیانیه معمر الاریانی، عرب‌نیوز و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG