لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

وزیر بهداشت: سالیانه ۲۰۰۰ تن در ایران قربانی حوادث ناشی از کار می‌شوند


معدن زمستان یورت در استان گلستان در اردیبهشت سال جاری فرو ریخت که منجر به مرگ ۴۳ تن شد.
معدن زمستان یورت در استان گلستان در اردیبهشت سال جاری فرو ریخت که منجر به مرگ ۴۳ تن شد.

وزیر بهداشت ایران از مرگ بیش از ۲۰۰۰ تن به دلیل حوادث ناشی از کار خبر داد و گفت: ۴۰ درصد کارگاه‌ها٬ فاقد «ایمنی لازم» هستند.

به گزارش اعتماد آنلاین،‌ حسن هاشمی روز شنبه ۳۰ دی این موضوع را در اجلاس سالیانه جوامع ایمن اعلام کرد.

وزیر بهداشت وقوع حوادثی همچون آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو و حوادث ترافیکی در ایران را «نمادی از ناکارآمدی‌هایی» خواند که «طی چندین دهه انباشته شده و امروز باعث آسیب، مرگ و میر و معلولیت‌های فراوانی در کشور می‌شود».

وی با اشاره به مصدوم‌شدن روزانه ۹۰۰ تن و سالیانه ۳۳۳ هزار تن به دلیل این حوادث و معلول‌شدن تعداد زیادی از آنها٬ افزود: این در حالی است که این نوع حوادث٬ «قابل پیش‌بینی» هستند.

پیش از این، به گزارش خبرگزاری مهر، علی مظفری، مدیرکل بازرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته بود: ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند و افزوده بود: کارگاه‌های ساختمانی جزو کارگاه‌های پرخطر حوادث کار در کشور هستند و ۵۰ درصد حوادث رخ‌داده در کارگاه‌های ساختمانی به دلیل سقوط از ارتفاع است.

بر اساس گزارش‌ها، سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهمترین عوامل حوادث کاری اعلام شده که به مرگ کارگران منجر شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت کارگاه‌های ساختمانی در ایران گفت که «روزانه سه نفر در این کارگاه‌ها به دلیل حادثه فوت و ده‌ها نفر مصدوم می‌شوند».

پیش از این، مسعود قادی پاشا ،مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران، در تابستان سال جاری با بیان اینکه «بیش از نیمی از حوادث کار منجر به مرگ در بخش ساختمان رخ می‌دهد»٬ از مرگ ۱۲۰۰ کارگر ساختمانی در سال ۹۴ در اثر حوادث ناشی از کار خبر داده بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه معادل «هشت درصد تولید ناخالص ملی» هزینه عوارض این حوادث می‌شود، به حوادث سوختگی در ایران نیز اشاره کرد و گفت که بیشتر آنها در «محیط‌های کاری» اتفاق می‌افتند و سالیانه سه هزار تن به‌دلیل این نوع حوادث جان می‌بازند.

بستری شدن سالیانه ۳۰ هزار تن به دلیل حوادث سوختگی و معلول شدن ۱۵۰ هزار تن در سال٬ از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر بهداشت است.

وی٬ ۴۰ درصد کارگاه‌ها در ایران را فاقد «ایمنی لازم» دانست و افزود که «بر اثر حوادث کار، روزانه بالغ بر ۱۰۰ نفر معلول می‌شوند».

به نوشته اعتماد آنلاین، حسن هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از بی‌توجهی به اجرای قانون مقررات ملی ساختمان‌های با عمر بیش از ۲۰ سال و برخورد نشدن با عاملان بروز این نوع حوادث٬ اضافه کرد: «ما حرف‌های زیادی می‌زنیم اما در اجرا و نظارت، نقش پررنگی نداریم».

به گفته این مقام دولتی٬ «از حوادثی مانند پلاسکو، زلزله و سانچی چند سالی که بگذرد فقط نتیجه آن برخورد نکردن با عاملان و اطلاع‌رسانی نادرست خواهد بود که بازار شایعات را داغ می‌کند».

وی «تمکین» از قانون از جمله درباره مقررات ملی ساختمان در میان مسئولان را مهم‌تر از مردم دانست و افزود که «هر چه مردم، قانون‌گریزی را از مسئولان بیشتر ببینند به همان سیاق حرکت می‌کنند».

حسن هاشمی اضافه کرد که ‌دلایلی چون «ضعف در توانمندی، مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، نقص در زیرساخت‌ها، سهل‌انگاری و اجرا نکردن قانون و فرافکنی»٬ موجب شده است با وجود تلاش‌های بسیار٬ مقام‌های مسئول در کاهش حوادث در ایران موفق نباشند.

وزیر بهداشت درمان «بسیاری از این دردها {را} اجرای دقیق و بدون چشم پوشی قانون» دانست و از قوه قضائیه خواست «با هر کسی در هر جایی در صورت سرباز زدن از مسئولیت برخورد کند».

وبسایت اعتماد آنلاین و خبرگزاری مهر/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG