لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

وزارت کشور: منتقدان طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی «بهانه‌جویی» می‌کنند


۳۰۰ تن از وکلا، استادان دانشگاه، مددکاران اجتماعی و فعالان حقوق کودک خواستار پایان طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان شده بودند.
۳۰۰ تن از وکلا، استادان دانشگاه، مددکاران اجتماعی و فعالان حقوق کودک خواستار پایان طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان شده بودند.

یک مقام وزارت کشور روز سه‌شنبه ۳۰ آبان، در واکنش به انتقادها از اجرای طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی و کار از سوی این وزارت‌خانه٬ گفت که سخنان منتقدان٬ «یک جور بهانه‌جویی و برخود ناصادقانه با مسئله» است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضا محبوبی٬ معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، در واکنش به سخنان منتقدان مبنی بر ضرورت رفع زمینه‌های حضور کودکان در خیابان‌ها به جای جمع‌آوری آنها گفت: «حرفی که زده می‌شود، شاید در ظاهر حرفی قشنگ و درستی باشد، اما امکان‌پذیر نیست».

به گفته وی٬ تنها در صورت ریشه‌کن شدن فقر و ایجاد اشتغال گسترده و فراگیر٬ زمینه‌های حضور کودکان در خیابان‌ها و کار آنها از میان می‌رود.

این مقام دولتی افزود که «اینکه بگوییم اول ما برویم مسائل ریشه‌ای را حل کنیم و به جای برخود با معلول، علت‌ها را ریشه‌یابی کنیم٬ درست نیست. هرچند روی کاغذ درست است، اما در عمل امکان‌پذیر نیست».

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور اضافه کرد:‌ «تا روز قبل از اجرای طرح می‌گوییم در سر چهار‌راه‌ها چه خبر است و امنیت اجتماعی خدشه‌دار شده است. معترض هستیم که چرا این وضعیت وجود دارد. اما وقتی تدبیری صورت می‌گیرد، می‌گوییم چرا این برخوردها انجام می‌شود؟»

محبوبی این نوع اظهارنظرها از سوی منتقدان طرح یادشده را «یک جور بهانه‌جویی و برخود ناصادقانه با مسئله» نامید.

وی همچنین درباره انتقاد شماری از اعضای شورای شهر تهران نسبت به جمع آوری کودکان کار و خیابان نیز گفت که «همین اعضای شورای شهر اوایل امسال تذکر می‌دادند که چرا {این کودکان} جمع‌آوری نمی‌شوند و حتی نگران بودند که به صورت باندهای سازمان یافته کار می‌کنند و امروز که برخورد می‌شود، همان‌ها می‌گویند، چرا برخورد می‌کنید».

پیش از این، بهاره آروینی٬ یک عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، روز دوم مهر، با انتقاد از نحوه جمع‌آوری کودکان کار از خیابان‌ها٬ گفته بود که نهادهای ایران برای اینکه «جاماندگی» آنها را از «کودکی و ماه مهر» جمع کنند٬ دست به این اقدام می‌زنند.

خانم آروینی با اعلام این موضوع افزوده بود که «وقتی زورمان به علت‌ها نمی‌رسد٬ دست به حذف معلول‌ها می‌زنیم. چه کسی را گول می‌زنیم؟»

در همین حال،‌ به نوشته ایلنا، رضا محبوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت که در اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان٬ «سعی» شده است «تا حد مقدور همه اصول و ضوابط رعایت شود».

به گفته وی٬ «ممکن است در گوشه و کنار موردی باشد که از استانداردها تبعیت نشده باشد که اگر اشکال به این بخش است ما می‌پذیریم و حتما هم باید تبعیت شود».

این برای نخستین بار پس از اجرای طرح تازه جمع‌آوری کودکان کار و خیابان است که یک مقام وزارت کشور به انتقادها پاسخ می‌دهد.

مطهره ناظری٬ رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در واکنش به این اقدام وزارت کشور گفته بود که طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا امروز «۳۰ بار» اجرا شده و «موفق» نبوده است.

۳۰۰ تن از وکلا، استادان دانشگاه، مددکاران اجتماعی و فعالان حقوق کودک نیز با انتشار نامه‌ای خواستار پایان دادن به طرح «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» شده بودند.

به باور آنها٬ حل این مشکل نیازمند شرایطی از جمله بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های «آسیب‌پذیر» و برخورداری کودکان آنها از آموزش است.

وزیر کشور پیش‌از این اعلام کرده بود آن‌دسته از کودکان خیابانی که امکان شناسایی خانواده‌های‌شان وجود ندارد٬ برای «کسب مهارت»٬ به «مدارس و یا نهادهای ذیربط» هدایت می‌شوند.

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ با اشاره به احتمال خودداری بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان از پرداخت هزینه بیمه این کودکان برای اشتغال٬ اضافه کرده بود که «دولت نیز اگر لازم باشد نسبت به پرداخت این حق بیمه اقدام خواهد کرد» تا کودکانی که آموزش می‌بینند٬ «بتوانند مشغول به کار شوند».

سازمان‌های مسئول آمار دقیقی از تعداد کودکان «خیابانی» و کودکان کار در ایران منتشر نکرده‌اند اما خبرگزاری ایسنا روز ۲۲ خرداد به نقل از سه تن از فعالان حقوق کودکان در ایران و بر اساس آمار‌های غیررسمی از وجود هفت میلیون کودک کار خبر داده بود.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی هم روز پنجم شهریور اعلام کرده بود که «۶۰ درصد» کودکان کار در کشور٬ تبعه ایران نیستند.

XS
SM
MD
LG