لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

سینا قلندری، خبرنگار در کوهدشت لرستان، با قرار ضمانت آزاد شد


تصویر، تزئینی است.
تصویر، تزئینی است.

وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران خبر داد که سینا قلندری، خبرنگار ساکن کوهدشت در استان لرستان، با «شکایت مقامات محلی و اعمال نفوذ» نماینده این شهرستان، به مدت ۱۸ روز بازداشت شده و سپس با «قرار ضمانت» آزاد شده است.

این وب سایت به نقل از «یک منبع مطلع» اعلام کرد که این خبرنگار ۳۲ ساله، روز ۱۱ آذر بازداشت و پس از ۱۸ روز «پس از تفهیم اتهام نشر اکاذیب با قرار ضمانت» از زندان مرکزی خرم آباد آزاد شده است.

براساس این گزارش، برخی از مقامات محلی پس از راه اندازی یک کانال تلگرامی به نام «رادیو لرستان» و افشای چند مورد« فساد و اختلاس» از سوی آقای قلندی، از او شکایت کرده بودند.

به گفته این «منبع مطلع»، قرار است آقای قلندری در روزهای آینده برای پاسخگویی به اتهام «نشر اکاذیب» در دادسرا حاضر شود.

این منبع به نام مقاماتی که از این خبرنگار شکایت کرده‌اند اشاره نکرد، اما اللهیار ملکشاهی، نماینده اصولگرای کوهدشت و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، را متهم کرد که «از نفوذ خود در دستگاه قضایی برای تعقیب و بازداشت منتقدانش از جمله سینا قلندری استفاده می‌کند».

براساس این گزارش، «هر خبرنگار و فعال سیاسی» که از آقای ملک شاهی «انتقاد کرده»، بازداشت و زندانی شده است.

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، پیش از نمایندگی رئیس دادگستری استان‌های کرمانشاه و لرستان بوده است.

پیش از این نیز تعدادی از خبرنگاران در استان‌های ایران با شکایت مقامات محلی به شلاق محکوم شده‌اند.

از جمله در سال ۹۳، شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین با صدور حکمی، خلیل امامی و عباس علیپور، دو تن از عکاسان قزوینی، را به اتهام «توهین» به محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی این استان، به ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

مدتی پس از آن اعلام شد که مدیر کل میراث فرهنگی قزوین شکایت خود را پس گرفته است.

خلیل امامی و عباس علیپور، دو عکاس قزوینی، با انتشار مطالبی در رسانه‌های محلی نسبت به انتشار کتاب عکس‌های آقای حضرتی‌ها با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین، انتقاد کرده بودند.

روز دوم مرداد ۹۳ نیز خبرگزاری ایلنا خبر داده بود که آراض ضیایی، رئیس شورای شهر زنجان، «در جواب انتقاد یکی از خبرنگاران، او را کتک زده است».

اردیبهشت ماه سال ۹۱ نیز رسانه‌های ایران گزارش دادند که محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه «نامه امیر» که در استان مرکزی منتشر می‌شود، به خاطر ترسیم کایکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک درمجلس هشتم، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

این خبر بازتاب فراوانی پیدا کرد و پس از این اعتراض‌ها اعلام شد که نماینده اراک، شکایت خود را از آقای شکرایه پس گرفته است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، ایران یکی از پنج زندان روزنامه نگاران در جهان به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG