لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

سفر «مهم» وزیر خارجه سعودی به بغداد؛ تلاش‌ عراق برای کاهش وابستگی به ایران


وزیران خارجه عراق و عربستان در بغداد
وزیران خارجه عراق و عربستان در بغداد

فواد حسین وزیر خارجه عراق در جریان سفر همتای سعودی خود به بغداد، خواستار افزایش همکاری دو کشور به ویژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌‌های اقتصادی و همچنین برق شد.

آقای حسین روز پنجشنبه ۱۳ بهمن در یک نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در بغداد، گفت: «این سفر مهم است و در زمانی انجام می‌شود که چالش‌های متعددی وجود دارد. بنابراین گفت‌وگو درباره این چالش‌ها که به کل منطقه مربوط می‌شود، مهم است.»

او از «همکاری کامل» عراق با عربستان سعودی در زمینه «سیاست نفتی» به ویژه در چارچوب اوپک استقبال کرد و افزود که ریاض «آماده حمایت از شرکت‌های سعودی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد عراق است».

عراق که از مدت‌ها پیش با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده، در هفته‌های اخیر با بحران کاهش شدید ارزش پول ملی خود نیز مواجه شده است.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: «به نوبه خود، ما از شرکت‌های سعودی و سرمایه‌گذاری‌های سعودی استقبال می‌کنیم.»

در حالی که عراق از نظر انرژی به واردات از ایران وابسته است، آقای حسین نسبت به تامین برق عراق چه از طریق شبکه برق عربستان سعودی و چه از طریق شبکه برق دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس ابراز امیدواری کرد.

به دنبال اختلافات میان تهران و بغداد بر سر مبادله پول میان دو کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، عراق از مدت‌ها پیش به دنبال تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی بوده است.

تلاش عراق برای کاهش وابستگی به جمهوری اسلامی در حوزه‌ انرژی در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی و منطقه هم خواهان کاسته شدن نفوذ جمهوری اسلامی در عراق هستند.

همزمان با سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که آمریکا در تلاش برای مقابله با پولشویی در عراق است که کشورهایی از جمله ایران از آن نفع می‌برند.

همچنین در حالی که فرانسه خواستار کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق شده، نخست وزیر عراق در سفر اخیر خود به پاریس توافق همکاری‌های راهبردی میان پاریس و بغداد را امضا کرد.

عراق پیشتر تلاش کرده بود تا با برگزاری چندین دوره مذاکرات مستقیم میان تهران و ریاض، تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی را کاهش دهد.

اما در جریان نشست خبری وزرای خارجه عراق و عربستان سعودی، این دو وزیر به ازسرگیری احتمالی مذاکرات بین ریاض و تهران اشاره نکردند.

روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی از حدود هفت سال پیش قطع است و مذاکرات دو کشور نیز که با میانجیگری بغداد برگزار شد، از چند ماه پیش به بن بست رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۲۸ آذر به نقل از پنج مقام عراقی گزارش داد که مذاکرات دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان، عمدتا بر سر ادعای تهران در خصوص «نقش ریاض» در «تحریک» اعتراضات ضد حکومتی در ایران، «به بن‌بست» رسیده و «متوقف شده است».

جمهوری اسلامی حاضر نیست اعتراض‌ها و انتقادها علیه عملکرد خود طی بیش از چهار دهه گذشته را بپذیرد و هرگونه اعترض را به نیروها و عواملی خارج از مرزهای ایران نسبت می‌دهد.

ریاض و برخی دیگر از کشورهای عربی متحد آن، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که از طریق نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه در امور داخلی کشورهای عربی مداخله می‌کند.

کشورهای عربی منطقه همچنین نگران برنامه هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران هستند.

XS
SM
MD
LG