لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

بمب عمل‌نکرده بر پشت‌بام منزل الکاظمی، سرنخی که منفجر شد


اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از حمله پهپادی
اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از حمله پهپادی

حدود سه هفته پس از حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق، نتیجه تحقیقاتِ این سه هفته از سوی مشاور امنیت ملی این کشور در یک نشست خبری اعلام شد که اطلاعات آن کلی بود اما نکته عجیبی در آن دیده می‌شد.

روز یکشنبه ۱۶ آبان سه پهپاد پر از مواد منفجره به سمت اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به پرواز درآمدند و پس از سرنگونی دو فروند از آنها، برخورد پهپاد سوم، مصطفی الکاظمی و هفت محافظ شخصی او را مجروح کرد که این میان جراحات آقای کاظمی اندک بوده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داده بود، نگاه‌ها بیشتر متوجه گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران است که بزرگ‌ترین بازنده انتخابات پارلمانی ماه گذشته در عراق محسوب می‌شوند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در نشست خبری روز دوشنبه هشتم آذر گفت که پس از این حمله معلوم شد که یک پهپاد دیگر نیز به پشت بام خانه نخست‌وزیر اصابت کرده اما عمل نکرده و منفجر نشده است.

او گفت که سپس یک تیم خنثی‌سازی بمب و کارشناسان پزشکی قانونی موظف به بررسی این پهپاد دوم برای برداشتن اثر انگشت احتمالی شدند.

به گفته قاسم الاعرجی، افراد این تیم‌ها با وجود دستور بررسی اثر انگشت احتمالی که به آنها داده شده بود از دستور سرپیچی کرده و بمب را منفجر کرده‌اند و این امر «باعث شگفتی مسئولان کشور شده است.»

آقای الاعرجی گفت که در نتیجه، کمیتهٔ بررسی این حمله تصمیم به دستگیری هشت افسر از جمله دو ژنرال گرفت. وی افزود که تحقیقات در مورد اینکه چرا آنها در اجرای دستورالعمل‌های خود کوتاهی کرده‌اند، آغاز شده است.

او در ادامه گفت که «ما مختصات دقیق این‌که این دو پهپاد از کجا بلند شدند و کجا فرود آمدند، داریم. یکی از دو پهپاد توسط صنعت داخلی مونتاژ شده است.»

مشاور امنیت ملی عراق در پایان نیز گفت که کمیته تحقیق و تفحص او «فشارهای سیاسی» را نمی‌پذیرد و «هنوز شخص یا نهادی را متهم نکرده است». او همچنین خواستار «کمک کشورهای برادر و دوست برای کشف حقیقت» در این مورد شد. او از کشور خاصی نام نبرد.

هنوز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما نخست‌وزیر عراق پیش از این با تهدیدات لفظی روبه‌رو بوده است.

این تهدیدات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران انجام شده که در انتخابات اخیر بازنده بودند. این گروه‌ها در تظاهرات‌های خود خواستار بازشماری آرا شده‌اند و در جریان این اعتراضات و درگیری با نیروهای امنیتی دست‌کم یک کشته داده‌اند.

در پی این درگیری‌ها، قیس الخزعلی، رهبر گروه عصائب اهل الحق، یکی از اجزای کلیدی حشد الشعبی، مصطفی کاظمی را «تهدید» کرده بود.

از قیس الخزعلی ویدئویی منتشر شده است که در آن وی خطاب به الکاظمی قول می‌دهد که نخست‌وزیر را به‌خاطر «خون شهدا» به محاکمه خواهد کشاند. اشاره او به کشته شدن دو معترض در درگیری‌های تازه بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های العراقی، فرانسه و شبکه الجزیره / پ.پ
XS
SM
MD
LG