لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

اسرائیل مدرسه فلسطینی‌های کرانه باختری را تخریب کرد


حضور نیروهای اسرائیلی در اطراف مدرسه تخریب‌شده فلسطینی‌ها
حضور نیروهای اسرائیلی در اطراف مدرسه تخریب‌شده فلسطینی‌ها

مقامات اسرائیل روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت یک مدرسه فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی تخریب کردند، رخدادی که اتحادیه اروپا آن را به شدت محکوم کرد.

کوگات، نهاد وابسته به وزارت دفاع اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت، این مدرسه که در حدود دو کیلومتری بیت‌لحم قرار داشت به صورت غیرقانونی ساخته شده بود و «برای ایمنی کسانی که در آن درس می‌خوانند یا بازدیدکنندگان خطرناک بود» و به همین خاطر یکی از دادگاه‌های اسرائیل «حکم به تخریب آن داد».

هیات اتحادیه اروپا در امور فلسطینی‌ها در حساب رسمی توییتر خود نسبت به این اقدام ابراز انزجار کرد و تاکید داشت که تخریب این مدرسه «طبق قوانین بین‌المللی اقدامی غیرقانونی بود» که «تنها باعث افزایش رنج مردمان فلسطین و تشدید تنش‌ها در محیطی که از قبل نیز متشنج بود می‌شود».

کوگات می‌گوید که مالک این ساختمان بارها درخواست گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی درباره وضعیت این بنا را رد کرده بود و در نهایت حکم به تخریب آن داده شد.

دانش‌آموزان و شاهدان عینی می‌گویند که ساختمان اکنون به تلی از ویرانه بدل شده و هیچ نشانی دیگر وجود ندارد که آنجا زمانی مدرسه بوده است.

یکی از این دانش‌آموزان به اسم محمد ابراهیم به خبرگزاری رویترز گفت: «ما آماده شده بودیم که به مدرسه بیاییم و وقتی رسیدیدم، مدرسه‌ای دیگر وجود نداشت. ما امروز یک مدرسه نیاز داریم. می‌خواهیم که درس بخوانیم و اگر آنها (نیروی اسرائیلی) باز هم مدرسه ما را تخریب کنند، یکی دیگر می‌سازیم.»

اسراییل در توجیه تخریب ساختمان‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری که سال ۱۹۶۷ در جنگ خاورمیانه تصرف شد، اغلب به فقدان مجوزهای ساختمانی اشاره می‌کند. اما فلسطینی‌ها و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که به دست آوردن این مجوزها تقریبا غیرممکن است.

فلسطینی‌ها خواهان خروج بیش از نیم میلیون شهرک‌نشین یهودی به همراه سربازان اسرائیلی از سرزمین‌های اشغالی هستند. اما اسرائیل با تکرار ادعاهای تاریخی خود در مورد این سرزمینها‌ که در کتاب مقدس به آن اشاره شده، حاضر به عقب‌نشینی از آن نیست.

شورای منطقه‌ای «گوش اتزیون» که نمایندگی یکی از مجتمع‌های یهودی‌نشین نزدیک به این مدرسه را بر عهده دارد از تخریب آن استقبال کرد و گفت: «این اقدام قطعا گامی دیگر در مبارزه دائمی ما برای به دست آوردن زمین‌های کشورمان است. هنوز اقدامات بسیار دیگری مانده است که باید انجام شود.»

از سویی دیگر، وزارت آموزش و پرورش تشکیلات خودگردان فلسطین تخریب این مدرسه را «جنایتی شنیع» خواند و گفت که این امر باعث می شود «دانش آموزان مدرسه از تحصیل رایگان، ایمن و پایدار، ‌چنان که کودکان در سایر نقاط جهان از آن برخوردارند، محروم شوند.»

یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که مناقشه بر سر ایمنی این ساختمان به مدت شش سال ادامه داشته است و حال مدرسه‌ای در همان نزدیکی دانش آموزان این مدرسه را ثبت‌نام خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG