لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

محاکمه رهبران یهودی که با خامنه‌ای بیعت کردند به اتهام کودک‌ربایی در نیویورک


سه عضو گروه لو طاهور در گواتمالا
سه عضو گروه لو طاهور در گواتمالا

رهبران یک گروه یهودی مخالف موجودیت اسرائیل و صهیونیسم که گفته می‌شود برای پناه بردن به ایران به تازگی از آمریکای لاتین به اقلیم کردستان رفته بودند، به زودی در آمریکا محاکمه می‌شوند.

رسانه‌های اسرائیل روز شنبه، ۱۵ آبان، خبر دادند که گردآوری «شواهد و مدارک» در پرونده اتهامی علیه رهبران گروه لِو طاهور [به معنای قلب پاک] تکمیل شده و آنها در آینده نزدیک در ایالت نیویورک به پای میز محاکمه آورده می‌شوند.

«لو طاهور» یکی از چند گروه یهودی مخالف اسرائیل و صهیونیسم است و با حسیدی‌های «ساتمر» که آنها نیز دیدگاه‌های مشابه دارند، مراودات داشت اما دستورات زندگی روزانه اعضای «قلب پاک» سخت‌تر است و زنان و دختران گروه چادر سیاه مشابه زنان ایرانی به سر می‌کنند.

حال نخمان هِل‌برانز، پسر بنیانگذار و هشت تن دیگر از اعضای گروه به اتهام «ربودن» دو کودک از نیویورک محاکمه خواهند شد.

نام و جزئیات نقش هشت عضو دیگر گروه در این «کودک‌ربایی» رسانه‌ای شده است. متهمان در گواتمالا، محل زندگی اعضای گروه دستگیر و به آمریکا تحویل داده شده‌اند.

یک بنیاد اسرائیلی که برای حقوق کودکان فعالیت می‌کند، گفته است که متهمان یک خواهر و برادر ۱۲ و ۱۴ ساله را در سال ۲۰۱۸ از مادرشان در نیویورک ربوده و با هدف بازگرداندن آنها به میان گروه «لو طاهور» ابتدا به مکزیک بردند.

پدر دو کودک که عضو «لو طاهور» است همسر فراری خود را متهم کرده بود که فرزندان را از او گرفته و به نیویورک برده است.

«لو طاهور» مدعی است که به دلیل باورهای مذهبی خود مورد اذیت و آزار قرار دارد و اتهامات مطرح شده نادرست است.

خبر تکمیل پرونده اتهامی برای محاکمه رهبران گروه در نیویورک چند روز پس از آن منتشر شد که نیروهای امنیتی در کردستان عراق حدود ۷۰ تن از اعضای این گروه را که به این منطقه رسیده بودند، اخراج کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و بر اساس گزارش نشریه یهودی «جوییش تلگراف»، نیروهای امنیتی اقلیم کرد عراق زنان، کودکان و مردان عضو گروه «قلب پاک» را که از گواتمالا به تازگی به اربیل رسیده بودند، ابتدا زندانی کرده و سپس آنها را به زور سوار هواپیما کرده و به مقصد نامعلومی اخراج کردند.

شماری از اعضای گروه «لو طاهور» که هنوز در گواتمالا باقی هستند، گفته‌اند که حدس می‌زنند مقامات اقلیم کرد این یهودیان را به ترکیه رانده‌اند. به نوشته جروزالم پست، ترکیه ظاهرا با پذیرش آنها در حال حاضر موافقت کرده است.

رسانه‌های اسرائیل این گمانه را مطرح کرده‌اند که گروه «لو طاهور» با هدف درخواست پناهندگی از جمهوری اسلامی ایران برای زندگی در ایران، با طی کردن راه‌های سخت خود را از گواتمالا در آمریکای لاتین به اقلیم کرد عراق رسانده است.

به نوشته جروزالم پست، این که اعضای «لو طاهور» بخواهند از مسیر اقلیم کردستان عراق به ایران پناه ببرند، بر اساس نامه رسمی آنها در سال ۲۰۱۸ به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برای دریافت پناهندگی محتمل است.

معلوم نیست که مقامات اقلیم کرد با درخواست کدام کشور یا بر اساس چه مدارکی این افراد را از خاک کردستان عراق راندند.

ظاهرا مقامات اسرائیل نگران بودند که ایران از این یهودیان به عنوان برگی در پیشبرد اهداف خود در برابر اسرائیل سوء استفاده کند و اسرائیل ناچار به پرداخت بهای گزاف شود، همان گونه که اسرائیل در دهه گذشته برای آزاد کردن گیلعاد شالیط، یک سرباز خود از اسارت حماس، ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی را آزاد کرد.

گروه «لو طاهور» در دهه ۱۳۶۰ در اسرائیل توسط شلومو هِل‌برانز پایه‌گذاری شد؛ به دلایلی که معلوم نیست او در سال ۲۰۱۷ در دریاچه‌ای در مکزیک جان داد. برخی مرگ او را «قتل» دانسته‌اند. فرزند او، نخمان هل‌برانز، رهبر کنونی گروه است که قرار است در آمریکا محاکمه شود.

رسانه‌های اسرائیل حدود ۳۰ سال پیش نوشته بودند که شلومو هل‌برانز با اعتقادهای ضد اسرائیلی خود تمایلاتی برای همکاری با سازمان‌های اسلامگرای «دشمن اسرائیل» نشان داده بود؛ خاخام هل‌برانز در آن زمان با رد این اتهامات و پس از آن که در معرض اتهام جذب اجباری یک نوجوان یهودی به گروه خود شد، با ده‌ها تن از پیروانش از اسرائیل رفته و ابتدا ساکن نیویورک شدند.

اعضای گروه برای پناه بردن به جایی که بتوانند زندگی خود را بر اساس باورهایشان اداره کنند، پس از آمریکا به کبک در کانادا رفته و پس از اخراج از آنجا راهی مکزیک شده و در چند سال گذشته در یک ناحیه پرت در گواتمالا سکونت دارند، اما هر از گاهی مورد تعقیب و آزار و هجوم پلیس گواتمالا قرار می‌گیرند.

ارزیابی شده که شمار اعضای گروه «قلب پاک» تا ۳۰۰ نفر باشد.

آنها استفاده از اینترنت و رادیو و تلویزیون را «ضد ارزش» می‌دانند؛ وظیفه زن را در آموزش فرزندان و نقش مرد را در آموزش علوم دینی می‌دانند؛ این گروه گیاهخوار بوده و زندگی ساده را ارزش می‌دانند.

XS
SM
MD
LG