لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

وزیر خارجه اسرائیل با بلینکن درباره رابطه با دیگر کشورهای خاورمیانه گفت‌وگو کرد


وزارت امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود گفت‌وگویی تلفنی درباره تلاش‌ها برای برقراری ارتباطات دیپلماتیک با دیگر کشورهای خاورمیانه داشته است.

هفته گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در آستانه سفر خود به عربستان سعودی گفته بود که واشینگتن به شدت تلاش می‌کند تا این کشور پادشاهی و اسرائیل رابطه برقرار کنند. اما بیانیه وزارت خارجه اسرائیل اشاره به هیچ کشور خاصی نمی‌کند.

این بیانیه می‌گوید که الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در مکالمه خود با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، او را در جریان اقدامات اخیر این کشور برای ایجاد ثبات در منطقه قرار داد و همچنین طرفین درباره عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای دیگر، بر مبنای پیمان‌های صلح ابراهیم، گفت‌وگو کردند.

پیمان‌های صلح ابراهیم در سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری ایالات متحده میان اسرائیل و کشورهای امارات متحده عربی و بحرین در حاشیه خلیج فارس منعقد شد.

این بیانیه می‌افزاید که آقای کوهن روز دوشنبه در اورشلیم با آموس هوخشتاین، نماینده ایالات متحده، دیدار و درباره «پیشبرد گام‌های دیپلماتیک در منطقه» گفت‌وگو کرد.

عربستان سعودی در ابتدا موافقت خود را با پیمان‌های صلح ابراهیم اعلام کرد، اما بعد تاکید کرد که پیش از هر چیزی باید مسئله تشکیل کشور مستقل فلسطینی حل و فصل شود.

عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی از اهداف اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، است و ماه گذشته نیز الی کوهن گفت که چنین هدفی در دسترس است.

اما به خاطر تنش‌های میان ریاض با دولت جو بایدن در آمریکا، توافق اخیر عربستان سعودی اخیر ایران، و ظهور دولت راست‌گرای نتانیاهو در اسرائیل، چشم‌انداز برقراری این رابطه مبهم شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG