لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

جلوگیری موقت از اخراج دانشجوی ایرانی از فرودگاه بوستون آمریکا


ورودی فرودگاه لوگان بوستون، ایالت ماساچوست
ورودی فرودگاه لوگان بوستون، ایالت ماساچوست

شامگاه دوشنبه خبر رسید که در پی تلاش وکلای شهاب دهقانی، دانشجوی ایرانی در آستانه اخراج از آمریکا، و تجمع بیش از صد تظاهرکننده در فرودگاه بین‌المللی لوگان در بوستون آمریکا، دادستان فدرال حکمی برای توقف موقت اخراج او صادر کرده است.

به گفته چند رسانه خارجی، در پی اعلام سپاه پاسداران برای انتقام‌گیری «سراسری» مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، ازجمله خبرهایی از بازگرداندن دانشجویان ایرانی دارای ویزای معتبر از فرودگاه‌های آمریکا مخابره شده است.

اکنون خبر می‌رسد در حالی که مقامات تصمیم به جلوگیری از ورود دوباره محمدشهاب دهقانی حسین، دانشجوی ۲۴ ساله ایرانی، به خاک آمریکا را داشتند، وکلای او با ارائه یک دادخواست فوری توانسته‌اند برای او ۲۴ ساعت مهلت بگیرند.

شهاب دهقانی که از سال ۲۰۱۵ در دانشگاه‌های ماساچوست بوستون و نورث‌ایسترن مشغول تحصیل بوده به ایران برگشته بود تا مجدداً درخواست ویزای دانشجویی کند و پس از یک سال موفق به دریافت روادید معتبر شده بود.

او از شامگاه یک‌شنبه، ۲۹ دی، از سوی مقامات مهاجرت در فرودگاه بین‌المللی لوگان بازداشت شده و به گزارش رسانه‌های آمریکایی دادگاه فدرال قرار است روز سه‌شنبه، اول بهمن‌ماه، جلسه‌ای برای رسیدگی به دادخواست او برگزار کند.

از زمان بازداشت شهاب دهقانی، فعالان مهاجرتی به سرعت خبر اخراج احتمالی او را منتشر کردند و بیش از صد معترض دوشنبه شب در پایانه بین‌المللی فرودگاه لوگان با تابلوهای اعتراضی تجمع کردند.

برخی رسانه‌های آمریکایی و روزنامه بریتانیایی گاردین خبر می‌دهند که در هفته‌های اخیر روند بازگرداندن دانشجویان ایرانی دارای ویزای معتبر آمریکا از مبادی ورودی فرودگاه‌های این کشور افزایش یافته است.

به نوشته این رسانه‌ها، این امر در نتیجه بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا و در پی اعلام سپاه پاسداران برای انتقام گرفتن از مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، رخ داده‌ است.

نشریه گاردین می‌نویسد که یافته‌های خبرنگارانش نشان می‌دهد که از ماه اوت گذشته (حدود پنج ماه پیش) دست‌کم ده دانشجوی ایرانی دارای روادید معتبر به محض ورود به فرودگاه‌های ایالات متحده به ایران بازگردانده یا دیپورت شده‌اند.

بنا بر این گزارش‌ها، دانشجویان ایرانی در حالی به ایران بازگردانده شده‌اند که قبلاً یک روند طولانی تأیید روادید خود از سوی ادارات مختلف آمریکایی را پشت سر گذاشته بودند.

علی رهنما، از وکلای سازمان غیرانتفاعی «ائتلاف امور همگانی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار» به گاردین گفته است که بازگرداندن دانشجویان ایرانی به محض ورود آنها به آمریکا «طی چند ماه گذشته» و با افزایش تنش‌های سیاسی بین واشینگتن و تهران «به طرز چشمگیری» افزایش یافته است.

رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، نیز به تازگی در گزارشی از قول گروه‌های کمک حقوقی نوشت که اخیراً حدود ۲۰۰ ایرانی‌آمریکایی در گذرگاه مرزی «پیس آرچ» (طاق صلح) واشینگتن هریک با معطلی‌های ۱۲ ساعته روبه‌رو شده‌اند.

XS
SM
MD
LG