لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

کارنامه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۲:۰۳ ۱۲.۲.۱۳۹۸

انتقال بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر به زندان‌های اوین، قرچک و فشافویه

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اشاره به آزادی چهار تن از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس نوشت که سایر بازداشت‌شدگان به بند ۲۰۹ زندان اوین و نیز زندان‌های قرچک و فشافویه اعزام شده اند.

بر اساس این گزارش، ناهید خداجو، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، مرضیه امیری و سمانه طاهری به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده و سایر زنان بازداشتی به زندان قرچک انتقال داده شده‌اند.

در همین ارتباط،‌ رضا شهابی و حسن سعیدی، دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به بند ۲۰۹ زندان اوین و سایر بازداشت‌شدگان مرد هم به زندان فشافویه منتقل شده‌اند.

در این حال، به خانواده‌های شماری از بازداشتی‌ها از جمله وحید فریدونی، از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ نیز اعلام شد که روز شنبه برای پیگیری آزادی شان مراجعه کنند.

۱۷:۱۵ ۱۲.۲.۱۳۹۸

انتقال شماری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر به سپاه پاسداران و زندان قرچک

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری اعلام کرد که شماری از بازداشت‌شدگان زن در تجمع روز جهانی کارگر،‌ اول ماه مه، به زندان اطلاعات سپاه پاسداران و زندان قرچک منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مرضیه امیری، ناهید خداجو و نسرین خضری به اطلاعات سپاه پاسداران و تعدادی دیگری از زنان بازداشت‌شده به زندان قرچک انتقال یافته‌اند.

این تشکل کارگری اضافه کرد که نرگس شجاع از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر آزاد شده و وحید فریدونی از بیمارستان به زندان اوین منتقل شده است.

پیش از این گزارش ها حاکی از ضرب و شتم شدید آقای فریدونی و انتقال او از پلیس امنیت گیشا به بیمارستان بود.

به گفته کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری،‌ به خانواده وحید فریدونی گفته شده است که روز شنبه همراه با سند به زندان مراجعه کنند.

در این حال،‌ وضعیت حدود ۳۵ تن از بازداشت‌شدگان روز اول ماه مه در تهران مشخص نیست.

این تشکل کارگری نوشت که شماری از زندانیان دچار بیماری‌های خاص هستند و باید دارو مصرف کنند و عدم پاسخگویی مسئولین دادسرا، باعث عصبی شدن خانواده‌ها شده است.

بر اساس این گزارش، خانواده های بازداشت‌شدگان در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواستار حضور مسئولین و پاسخگویی آنان یا تماس تلفنی با بستگان زندانی خود شده‌اند.

۱۳:۱۱ ۱۲.۲.۱۳۹۸

آزادی چهار تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در تهران

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داد که چهار تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر، در تهران آزاد شده‌اند.

پیشتر به گفته تشکل‌های کارگری، دست‌کم ۴۰ تن در جریان تجمع روز چهارشنبه در مقابل مجلس به دست ماموران امنیتی و انتظامی بازداشت شده بودند.

شاهدان عینی به رادیو فردا گفته بودند که بازداشت‌شدگان در همان محل بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

در این ارتباط،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه به نام‌های وحید فریدونی و رضا شهابی، از اعضای این تشکل، اشاره کرده بود.

بر اساس این گزارش، کارگران و دانشجویان بازداشتی، روز پنجشنبه به دادسرای زندان اوین منتقل شدند اما در مورد وضعیت‌شان پاسخی به خانواده‌های آنها که به این دادسرا مراجعه کرده‌اند،‌ داده نشده است.

۱۲:۴۸ ۱۲.۲.۱۳۹۸

تجمع معلمان در چندین استان ایران، دو معلم در تهران بازداشت شدند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خبر داد که دو تن از معلمان و فعالان صنفی معلمان روز پنجشنبه در تهران بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، رسول بداقی و محمد فلاحی، از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، پس از پایان تجمع معلمان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش تشکل‌های صنفی معلمان ایران، معلمان شاغل و بازنشسته روز پنجشنبه در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات صنفی خود در مقابل اداراه های آموزش و پرورش در چندین استان ایران تجمع کردند.

معلمان شاغل و بازنشسته در سال گذشته نیز دستکم سه مرتبه تحصن و تجمع کردند.

۱۲:۰۷ ۱۲.۲.۱۳۹۸

معلمان در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات صنفی خود در چندین استان ایران تجمع کردند

گزارش‌ها از ایران حاکیست که معلمان روز پنجشنبه، در روز معلم و در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات صنفی خود، در چندین استان ایران در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش تجمع کرده‌اند.

به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، این تجمع‌ها در استان‌های یزد، تهران، همدان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز و گیلان برگزار شده است.

این شورا فراخوان برگزاری این تجمع‌ها را داده بود.

این شورا با اعلام اینکه نظام آموزشی به دلیل «سلب مسئولیت دولت و مدیران نالایق، بحرانی‌تر از هر زمان است، نوشته بود: «نگاه تجاری به مدرسه، کیفیت آموزشی را به محاق برده است. در قالب برون سپاری آموزش و خرید خدمات آموزشی، باندهای مافیایی شکل می‌گیرند و عملا مدرسه فروشی می‌شود».

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با اشاره به اینکه «پولی شدن و خصوصی‌سازی آموزش، برنامه اصلی دولت و مجلس شده است،‌ افزوده بود که «طرح‌های استثماری چون معلم تمام وقت در جریان است».

این تشکل سراسری فرهنگیان همچننی از اینکه حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل چند برابر زیر خط فقر است، دولت بدهی خود به فرهنگیان را پرداخت نمی کند و یک بیمه ورشکسته را به معلمان تحمیل می کند، انتقاد کرده بود.

ممانعت نهادهای امنیتی از تشکل‌یابی فرهنگیان، زندانی بودن شماری از فعالان صنفی و معلمان و پرونده سازی برای معلمان هم از دیگر نکاتی بودند که مورد انتقاد این تشکل صنفی قرار گرفته بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام اینکه چاره ای ندارد جز اینکه با اعتراض و تجمع، جامعه و مسئولان را متوجه عواقب بحران موجود کند، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان صنفی و معلمان زندانی، توقف پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی‌ و بر قراری حقوق معلمان فعال صنفی محکوم به حبس، اخراج و قطع حقوق شده بود.

همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، پرداخت به موقع حق‌الزحمه نیروهای قراردادی و اضافه کار نیروهای رسمی و پاداش پایان خدمت فرهنگیان، امنیت شغلی نیروهای غیررسمی، افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به بالای خط فقر و اجرای رتبه بندی مرحله دوم برای معلمان نیز از دیگر خواسته های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بودند.

این شورا خواستار اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان بازنشسته و مشارکت آنان در مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری،‌ اصلاح وضعیت ناهنجار و ناکارآمد بیمه خدمات درمانی فرهنگیان و داشتن بیمه ای کامل و متناسب با شرایط جسمی و سنی فرهنگیان بازنشسته، توقف کامل طرح برون سپاری مدارس و لغو مجوز های خصوصی‌ساز‌ی آموزش و ارائه خدمات آموزشی باکیفیت، رایگان و عادلانه در مدارس دولتی شده بود.

از دیگر مطالبات در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم با تاکید بر رویکردهای نوین آموزشی و توقف جذب نیروی آموزشی با نگاه کالایی و تجاری به آموزش مانند مدارس حمایتی و نیروهای خرید خدمات آموزشی بودند.

این شورا اعلام کرد: در صورتی که مطالبات فرهنگیان مورد توجه نهادهای مرتبط قرار نگیرد، حق اعتراض برای فرهنگیان محفوظ است و شورا در راستای تحقق مطالبات کاملا قانونی و طبیعی به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

۲۰:۴۶ ۱۱.۲.۱۳۹۸

راهپیمایی شماری از کارگران و فعالان کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر در سنندج

اتحادیه آزاد کارگران ایران از برگزاری یک راهپیمایی از سوی کارگران و فعالان کارگری در یکی از خیابان‌های سنندج در عصر روز چهارشنبه خبر داد.

به گفته این تشکل صنفی، شمار زیادی از کارگران و فعالان کارگری با در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی در خیابان غفور سنندج راهپیمایی کردند.

راهپیمایان با سر دادن شعارهایی مانند «نان، مسکن، آزادی»، خواستار آزادی کارگران زندانی، اتحاد کارگران و دانشجویان، برخورداری کارگران از حق تشکیل تشکل‌های مستقل و برگزاری اعتصاب شدند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، راهپیمایی در شرایطی برگزار شد که خیابان‌های اصلی سنندج شاهد حضور نیروهای انتظامی و امنیتی بود.

پیش از این، گزارش‌هایی در مورد احضار فعالان کارگری در سنندج، کامیاران و مریوان منتشر شده بود. از این فعالان خواسته شده بود تا از برگزاری و یا شرکت در مراسم روز جهانی کارگر خودداری کنند.

در این حال،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا، ‌مراسمی به مناسبت روز اول ماه مه در شهر مریوان برگزار شد.

۱۶:۳۵ ۱۱.۲.۱۳۹۸

انتقال بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر به بازداشتگاه وزرا و پلیس امنیت گیشا

تشکل‌های کارگری خبر دادند که بازداشت‌شدگان زن در تجمع روز جهانی کارگر تهران به بازداشتگاه وزرا و بازداشت‌شدگان مرد به پلیس امنیت گیشا منتقل شده‌اند.

پیشتر اخبار حاکی از انتقال تمامی بازداشت شدگان به دادسرای میدان ارک تهران بود.

در این ارتباط،،‌ دو شاهد عینی در گفت‌وگو با رادیو فردا از بازداشت بیش از ۳۵ تن در تجمع در مقابل مجلس در روز چهارشنبه خبر داده بودند.

به گفته آنان، این بازداشت‌ها با ضرب و جرح تجمع کنندگان همراه بوده است و ماموران، برخی از بازداشت شدگان را بر روی زمین می‌کشیدند.

برخی گزارش ها هم حاکی از بازداشت کیوان صمیمی و مرضیه امیری، دو روزنامه نگار، در این تجمع است.

در همین حال،‌ مدیرکل سیاسی استانداری تهران به خبرگزاری ایسنا گفت: هیچ تقاضایی برای برگزاری تجمع مقابل مجلس به استانداری نرسیده است، بنابراین این تجمع غیرقانونی است.

رضا علیخانی گفت: این تجمع غیرقانونی است و نیروی انتظامی موظف است، جلوی این تجمع را بگیرد و مسئولیت برقراری امنیت با نیروی انتظامی است.

این در شرایطی است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، «تشكيل اجتماعات و راه پيمايي‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنكه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است».

۱۴:۲۳ ۱۱.۲.۱۳۹۸

«شمار بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر بیش از ۳۵ تن است»

دو تن از شرکت‌کنندگان در تجمع روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در مقابل مجلس به رادیو فردا گفتند که شمار بازداشت شدگان بیش از ۳۵ تن است.

آنها که خواستند نام‌شان فاش نشود،‌ اشاره کردند که ماموران امنیتی و نیروی انتظامی به تجمع‌کنندگان که شعارهای صنفی می دادند،‌حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پیش از این،‌ تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی فراخوان برگزاری این تجمع را به مناسبت روز جهانی کارگر داده بودند.

در همین حال،‌ همزمان با بازداشت ها و برخورد با تجمع کنندگان مقابل مجلس، مدیرکل سیاسی استانداری تهران به خبرگزاری ایسنا گفت: هیچ تقاضایی برای برگزاری تجمع مقابل مجلس به استانداری نرسیده است، بنابراین این تجمع غیرقانونی است.

رضا علیخانی گفت: این تجمع غیرقانونی است و نیروی انتظامی موظف است، جلوی این تجمع را بگیرد و مسئولیت برقراری امنیت با نیروی انتظامی است.

این در شرایطی است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، «تشكيل اجتماعات و راه پيمايي‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنكه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است».

۱۲:۱۷ ۱۱.۲.۱۳۹۸

بازداشت شماری از شرکت کنندگان در تجمع روز جهانی کارگر در تهران

گزارش‌ها از تهران حاکی از بازداشت شماری از فعالان کارگری در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس در تهران است.

به گزارش تشکل‌های کارگری، از جمله بازداشت‌شدگان، رضا شهابی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، محمدعلی اصلاغی، رسول طالب مقدم، اسدالله سلیمانی، ناصرمحرم‌زاده و خانم شیری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران هستند.

تجمع مقابل مجلس با فراخوان تشکل‌های مستقل کارگری برگزار شد. تجمع‌کنندگان از جمله شعار می‌دادند:‌ «کارگر- معلم - دانشجو - اتحاد اتحاد»، «درد ما درد شماست ، مردم به ما ملحق شوید»‌ و «گرانی – تورم، بلای جان مردم».

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره کرده است که شماری از دانشجویان و دیگر فعالان کارگری و صنفی نیز بازداشت شده اند. بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی و انتظامی قرار گرفته‌اند.

۱۷:۲۵ ۱۰.۲.۱۳۹۸

حمایت کانون مدافعان حقوق کارگر از تجمع‌ها و تشکل‌یابی کارگران

کانون مدافعان حقوق کارگر از «اعتراض‌ها و حق برخورداری آزاد از تجمع‌ها و تشکل‌یابی طبقه کارگر در اعتراض به وضع اسف‌بار معیشت و عدم بهره مندی از حق داشتن زندگی شرافتمندانه مزد‌بگیران» ‌حمایت کرد.

این تشکل کارگری برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز جهانی کارگر را حق مسلم» کارگران، مزدبگیران دانست و «فشار، تهدید، گروگان‌گیری و ارعاب از سوی نهادهای امنیتی» علیه خواسته‌های طبقه کارگر را بی‌فایده دانست.

در حال حاضر، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، دو عضو این تشکل، زندانی هستند.

کانون مدافعان حقوق کارگر در عین حال خواستار افزایش دستمزد، رفع تبعیض، لغو کار کودکان، ایمنی کار، لغو قراردادهای موقت، داشتن زندگی بهتر برای کارگران و آزادی» زندانیان کارگری ‌شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG