لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

موج پیام‌های تبریک داخلی و خارجی به نرگس محمدی؛ ارسال پیام از سوی زندانیان سیاسی

۱۳:۵۰ ۱۴.۷.۱۴۰۲

پیام‌های حامد اسماعیلیون و نازنین بنیادی به مناسبت اعطای جایزه به نرگس محمدی

حامد اسماعیلیون و نازنین بنیادی، از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، روز جمعه در پیام‌هایی جداگانه در توییتر اعطای جایزه نوبل صلح را به نرگس محمدی تبریک گفتند:

۱۳:۴۴ ۱۴.۷.۱۴۰۲

واکنش عبادی به نوبل محمدی: او زندگی خود را صرف پاسداری از حقوق بشر کرده

شیرین عبادی اعلام کرد که نرگس محمدی برنده جایزه امسال نوبل صلح «سال‌ها عمر و زندگی خود را برای مبارزه در راه آزادی‌خواهی، برابری طلبی و پاسداری از حقوق بشر» صرف کرده است.

خانم عبادی که پیشتر در سال ۲۰۰۳ برنده همین جایزه شده، روز جمعه نوشت: «پس از بیست سال، کمیته نوبل، بار دیگر یک ایرانی را برای اهدای جایزه برگزید. نرگس محمدی، سخنگوی شریف کانون مدافعان حقوق بشر، به درستی سزاوار دریافت این جایزه بود. او سال‌ها عمر و زندگی خود را برای مبارزه در راه آزادی‌خواهی، برابری طلبی و پاسداری از حقوق بشر صرف کرد، و امروز به جای این که بتواند دستاوردهای مبارزه‌اش را ببیند پشت میله‌های زندان است.»

این حقوقدان ایرانی اضافه کرد: «زمانی که در سال ۱۳۸۱ کانون مدافعان حقوق بشر را تاسیس می‌کردیم، به درستی می‌دانستیم که قدم در چه راه پر مخاطره‌ای گذاشته‌ایم، اما حکومت ایران هر روز با جنایت‌هایی از پی یکدیگر، به ما ثابت کرد که سیاهی استبداد جمهوری اسلامی را پایانی نیست.»

همچنین خانم عبادی نوشت: «شاید نرگس تا این لحظه حتی خود از اعطای این جایزه بی‌خبر باشد، امروز جمهوری اسلامی یک شخصیت جهانی و بین‌المللی را پشت میله‌های زندان نگه داشته است. نرگس محمدی باید بی قید و شرط آزاد شود.»

۱۳:۰۳ ۱۴.۷.۱۴۰۲

واکنش‌های جهانی به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، فعال شناخته‌شده حقوق بشر در ایران، که اکنون در زندان به سر می‌برد، از نخستین دقایق با واکنش‌هایی جهانی روبه‌رو شده است.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) روز جمعه اعلام کرده که اعطای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی تأکیدی بر شجاعت و اراده زنان ایرانی است.

الیزابت تروسل، سخنگوی این دفتر افزود: ما شجاعت و عزم آنها را در مواجهه با اقدامات تلافی‌جویانه، ارعاب، خشونت و بازداشت دیده‌ایم.

او افزود: «زنان ایرانی به خاطر آنچه می‌پوشند یا نمی‌پوشند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. اقدامات قانونی، اجتماعی و اقتصادی شدیدتر علیه آنها در جریان است. این واقعاً چیزی است که شجاعت و عزم زنان ایران را نشان می‌دهد و اینکه چگونه آنها برای دنیا الهام‌بخش هستند».

همچنین انجمن قلم آمریکا هم از اهدای جایزه صلح نوبل به خانم محمدی استقبال کرده است.

۱۱:۵۹ ۱۴.۷.۱۴۰۲

حمله گردشگر یهودی افراطی به مجسمه‌های موزه شهر اورشلیم

پلیس اسرائیل اعلام کرد یک گردشگر ۴۰ ساله آمریکایی را در اورشلیم بازداشت کرده که روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهر به شماری از مجسمه‌های باستانی در موزه بزرگ شهر حمله کرده و به آنها آسیب زده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این گردشگر که پوشش یهودیان ارتدکس را به تن داشت، در نخستین اظهارات خود پس از بازداشت گفته است که این تندیس‌ها مخالف روح تورات بودند.

اشاره او به یکی از «ده فرمان» موسی است که می‌گوید «برای خود هیچ مجسمه و بُتی مساز».

گردشگر بازداشت شده روز جمعه، ‌۱۴ مهر برای تمدید قرار بازداشت به دادگاه اورشلیم برده شد.

به نوشته هاآرتص، دست‌کم دو مجسمه ارزشمند به دست این فرد تخریب شده است.

کارکنان موزه به پلیس گفتند مجسمه‌های زیادی آسیب دیده و خسارتی بزرگ به این بخش از موزه وارد شده است. ریاست موزه این رویداد را هولناک نامید. آثار برای ارزشیابی در مورد خسارات به تیمی از کارشناسان سپرده شد.

یکی از مجسمه‌های شکسته شده سردیسی از الهه آتنا متعلق به قرن دوم میلادی در دوران تسلط روم باستان بر این سرزمین بود. مجسمه در شمال شهرک اسرائیلی «بیت شه‌آن» کشف شده و ده‌ها سال در این اصلی‌ترین موزه تاریخ اسرائیل در معرض دید مردم بود.

مجسمه دیگری که آسیب زیاد دید، مربوط به اوایل قرن سوم میلاد در ادامه دوران رومی‌ها، چرخ سرنوشت را در دست نِمِسیس، الهه انتقام، نشان می‌داد. مجسمه در شمال منطقه «نقب» اسرائیل کشف شده و آن نیز چند دهه در این موزه بود.

چنین تعرضی تا حال از سوی یک بازدیدکننده در تاریخ موزه‌های اسرائیل رخ نداده بود اما بهمن سال گذشته در ادامه سلسله حملات متعصبان یهودی به ارامنه مسیحی و اماکن باستانی آن‌ها در شرق اورشلیم یک گردشگر خارجی یک تندیس چوبی چندصد ساله عیسی مسیح را به زمین انداخت و شکست. آن گردشگر هم بازداشت شد.

۱۱:۵۱ ۱۴.۷.۱۴۰۲

تلاش نیروی انتظامی برای «دلجویی» از فرد آزاردیده به دست یک سرباز

نیروی انتظامی با انتشار ویدئویی مدعی شد که از فردی که در استان سیستان و بلوچستان مورد آزار یک سرباز قرار گرفته بود «دلجویی» کرده است.

در این ویدئو، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان دیده می‌شود که در دفتر خود به یک نفر می‌گوید: «ما ازت عذرخواهی می‌کنیم.»

سپس تصاویری از اهدای گل و هدایایی به این فرد نشان داده می‌شود.

همزمان با این ویدئو، سازمان قضایی نیروهای مسلح از «بازداشت یک سرباز متخلف و دیگر ماموران و عوامل خاطی» کلانتری ۱۳ زاهدان خبر داد.

پیشتر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که «شکنجه یک شهروند بلوچ با شوکر برقی در داخل کلانتری ۱۳ زاهدان» توسط یک سرباز را نشان می‌داد.

فعالان مدنی سیستان و بلوچستان اطلاعیه روز پنج‌شنبه فرماندهی انتظامی این استان درباره برکناری «رئیس کلانتری شیرآباد» در ارتباط با انتشار این ویدئو را «رد» کرده و گفته‌اند که رئیس این کلانتری چند روز قبل از انتشار «ویدئوی شکنجه یک شهروند بلوچ با شوکر» تغییر کرده بود.

۱۱:۰۲ ۱۴.۷.۱۴۰۲

محکومیت محمدولی حیدربیگی، از مجروحان جنگ ایران و عراق، به ۱۳ سال زندان

منابع حقوق بشری از محکومیت محمدولی حیدربیگی، از مجروحان جنگ ایران و عراق، به ۱۳ سال حبس خبر دادند.

هرانا نوشت که شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان ابهر در حکمی که روز دوشنبه، دهم مهر به وکیل مدافع آقای حیدربیگی ابلاغ کرد، این مجروح جنگی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

آقای حیدربیگی همچنین بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری، بابت اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس تعزیری و بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به پنج سال حبس تعزیری و مجموعا ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای این متهم سیاسی قابل اجرا خواهد بود.

محمدولی حیدربیگی مجروح بالای ۷۰ درصد جنگی است.

او روز ۲۸ آبان پارسال بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زنجان منتقل، و در آذرماه با وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

۱۰:۱۳ ۱۴.۷.۱۴۰۲

کاهش ۵۰ درصدی در پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی از رشد اقتصادی جهان

سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود از میزان رشد تجارت بین‌المللی در سال جاری میلادی را به نصف میزان قبلی‌ تقلیل داد، اتفاقی که به دلیل تاثیر شدید افزایش نرخ بهره بانک‌ها بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان در گوشه و کنار جهان رخ داده ‌است.

این نهاد بین‌المللی در ماه آوریل سال جاری (اردیبهشت‌ماه)‌ تخمین زده بود که در سال ۲۰۲۳ تجارت جهانی شاهد رشدی معادل ۱.۷ درصد خواهد بود؛‌ حالا اما می‌گوید ناچار است این تخمین را به هشت‌دهم درصد تقلیل دهد.

به گفته سازمان تجارت جهانی،‌ استمرار تورم در بیشتر کشورها باعث بالا ماندن نرخ بهره بانکی برای دوره‌ای بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی شده؛‌ ضمن آن که رکود در بازار مسکن چین از یک ‌سو و جنگ اوکراین از سوی دیگر هم،‌ بر وضعیت اقتصادی جهان تاثیر منفی زیادی داشته‌اند.

همزمان انتشار آمارهای تازه از کاهش صادرات آلمان هم نشانگر آسیب ‌دیدن تجارت در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال جاری است.

بر اساس داده‌های نهاد آمارگیری «دستاتیس»، صادرات آلمان در ماه اوت گذشته، شاهد سقوطی به میزان ۱.۲ درصد بود. واردات این کشور هم درهمین دوره، چهار دهم درصد کاهش داشته است، موضوعی که باعث
افزایش نگرانی از احتمال ورود اقتصاد این کشور به وضعیت رکود شده ‌است.

چشم‌انداز تازه سازمان تجارت جهانی در آستانه نشست مشترک هفته آینده صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی منتشر شده. پیش‌بینی می‌شود این دو نهاد هم‌، ارزیابی‌های مشابهی از شرایط پیش روی اقتصاد جهان ارائه کنند.

پس از رشد ۳.۴ درصدی در سال ۲۰۲۲،‌ انتظار می‌رفت که اقتصاد جهان در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب شاهد رشدی معادل سه درصد و ۲.۸ درصد باشد، انتظاری که حالا بعید به نظر می‌رسد محقق شود.

۱۰:۰۷ ۱۴.۷.۱۴۰۲

کاخ سفید حمله مرگبار روسیه به روستایی در خارکیف را محکوم کرد

کاخ سفید ضربه سنگین موشکی روسیه در بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه، به یک دهکده در اوکراین که ۵۱ تن را کشت، به عنوان یک «حمله دهشتناک» محکوم کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در زمانی که شمار اعلام شده کشته‌ها هنوز ۴۹ تن بود، گفت: «به آن ‌چه رخ داده فکر کنیم: ۴۹ انسان بی‌گناه که در حال خرید در یک سوپرمارکت بودند، کشته شدند. این کاری است که آن‌ها (روس‌ها) انجام دادند. تصور کنید که با فرزندان خود به سوی خواربارفروشی می‌روید تا چیزی برای شام درست کنید و می‌بینید که انفجاری رخ داده و اجساد همه‌ جا پراکنده شده‌اند. این وحشتناک است.»

خانم ژان پی‌یر افزود به «همین دلیل»، آمریکا «هر کاری را که از دستش برآید برای کمک به اوکراین و مردم شجاع آن در مبارزه برای آزادی و دموکراسی، انجام خواهد داد».

ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین گفت روستای هروزا (در منطقه خارکیف که ۵۱ ساکن آن در حمله پهپادی روسیه کشته شدند)، تنها ۳۳۰ نفر ساکن داشت و هنگام وقوع این «فاجعه هولناک» مراسم عزاداری برای یک سرباز کشته شده اوکراینی در یک قهوه‌خانه محلی برگزار شده و کسی از هر خانواده‌ای در آن شرکت داشت. او گفت بر اساس شواهد اولیه روسیه در این حمله از موشک‌های نوع «اسکندر» استفاده کرد.

روستای هروزا در ۳۰ کیلومتری شهر کوپیانسک در خط مقدم جبهه قرار دارد. نیروهای روسی برای بازپس‌گیری این منطقه که نظامیان اوکراین سال گذشته تسلط خود را بر آن بازیافتند، فشار می‌آورد. ضربه موشکی روز پنج‌شنبه مرگبارترین حمله از آغاز جنگ ۲۰ ماه پیش در این منطقه بود.

رستم عمراف، وزیر دفاع اوکراین گفت هیچ هدف نظامی در این روستا وجود نداشت و قصد روسیه از این «جنایت فجیع» ارعاب اوکراینی‌ها بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که به اسپانیا سفر کرده تا در نشست سران اروپایی شرکت کند، تأکید کرده که این «جنایت وحشیانه روسیه» نه یک حمله کور بلکه «یک اقدام تروریستی کاملا عمدی» بود.

وزیر خارجه آلمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حمله موشکی را محکوم کردند. صدراعظم آلمان نیز تأیید کرد که کشورش برای تجهیز اوکراین به سامانه جدید پدافند هوایی از مدل پاتریوت «فعالیت می‌کند».

۰۹:۳۴ ۱۴.۷.۱۴۰۲

«سومین قتل ناموسی» در شهر محلات در استان مرکزی طی ماه‌های اخیر

سایت هه‌نگاو از قتل یک زن جوان اهل شهر محلات توسط دایی خود خبر داد و اعلام کرد که طی چند ماه گذشته این سومین مورد از قتل‌های موسوم به «قتل‌ ناموسی» است که در این شهر رخ داده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت حقوق بشری، یگانه رستمی، ٢٣ ساله، روز چهارشنبه، ١٢ مهر، توسط دایی‌اش به دلیل آن چه «انگیزه ناموسی» عنوان شده، با اسلحه شکاری کشته شده است.

هه‌نگاو به نقل از منابع آگاه نوشت این زن جوان دو روز پیش از وقوع قتل، از همسر سابق خود جدا شده بود و برای یافتن کار در حال عزیمت به تهران بود.

این گزارش می‌افزاید که او در میانه راه محلات به تهران، در شهر قم توسط دایی خود از اتوبوس پیاده شده و پس از انتقال به روستای گل‌چشمه در حوالی شهر محلات، به قتل رسیده است.

هنوز منابع رسمی درباره این قتل و انگیزه‌های آن گزارشی منتشر نکرده‌اند و رادیوفردا هم به طور مستقل قادر به تایید یا رد وقوع این «قتل ناموسی» نیست.

به نوشته هه‌نگاو، پیشتر در همین شهر، یک زن توسط همسرش و یک پسر جوان توسط خانواده یک دختر «با انگیزه ناموسی» کشته شده‌ بودند.

در مواجهه با عاملان قتل‌های ناموسی در ایران خلاء‌های قانونی بسیاری وجود دارد که سال‌هاست مورد انتقاد فعالان حقوق بشر ایران است.

از جمله این که بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدران قاتل، در صورت اثبات جرم به دلیل قتل فرزندان خود، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شوند.

۰۶:۳۶ ۱۴.۷.۱۴۰۲

سفیر آمریکا: حکومت ایران به اقدامات سرکوبگرانه خود پایان دهد

میشل تیلور، سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه گفت که از گزارش‌ها درباره «حمله خشونت‌بار» پلیس اخلاقی به آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، «به دلیل نپوشیدن روسری» عمیقا ناراحت شده است.

سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت حکومت «ایران باید به جوانان خود قدرت دهد که کشور را به جلو هدایت کنند، نه اینکه به آنها حمله کند.»

میشل تیلور تصریح کرده است:«ایالات متحده به طور جدی از ایران می‌خواهد که اقدامات سرکوبگرانه خود را متوقف کند و [آمریکا]در راستای پاسخگو کردن این حکومت به دلیل نقض حقوق بشر قاطعانه خواهد ایستاد.»

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله و ساکن تهران، روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد. سه روز بعد، ۱۲ مهر، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به‌دلیل «خون‌ریزی مغزی و خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُماست.

بر اساس ویدئوهایی که از دوربین‌های مداربسته تاکنون منتشر شده، آرمیتا به‌هنگام ورود به ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشته است.

هنوز اطلاع‌رسانی شفافی درباره وقوع این حادثه از سوی مسئولان و رسانه‌های دولتی نشده است؛ تنها مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از متروی تهران، اعلام کرده که فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و «هیچ‌گونه درگیری لفظی و فیزیکی بین مسافران با آن‌ها یا عوامل مترو در دوربین‌ها ثبت نشده است».

در حالی که این مقام و رسانه‌های حکومتی از جمله فارس و تسنیم ادعا دارند که فیلم‌های موجود، درگیری بین این دانش‌آموز و مأموران مترو بر سر حجاب را رد می‌کند، بسیاری از جمله در رسانه‌های خارج از کشور و در شبکه‌های اجتماعی خواستار انتشار ویدئویی از داخل واگن مترو در لحظه وقوع احتمالی حادثه شده‌اند.

یک منبع رادیوفردا پیشتر به نقل از شاهدان عینی که با آرمیتا به بیمارستان رفته بودند، گفته بود که هنگام ورود سه دختر دانش‌آموز به ایستگاه مترو، چند مأمور به آن‌ها که حجاب اجباری بر سر نداشتند تذکر دادند و پس از درگیری لفظی، یکی از مأموران آرمیتا را «هُل» داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG