لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

انتقاد دادستان کل از درخواست‌ها برای بازگشت بهروز وثوقی


محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی
محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی

دادستان کل ایران درخواست رفع محدودیت از هنرمندان ایرانی از جمله بهروز وثوقی را «کمپینی برنامه‌ریزی‌شده» خواند و گفت نباید فردی که «فسادش فراگیر» شده، «با عزت و احترام» به کشور بازگردد.

محمدجعفر منتظری ظهر روز سه‌شنبه در جمع راهپیمانانی که به مناسبت سال‌روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ تجمع کرده بودند، این موضوع را بیان کرد.

اشاره وی به نامه بیش از ۱۰۰ فیلمساز و هنرمند به رئیس‌جمهور ایران و درخواست رفع محدودیت‌های هنرمندان از جمله بهروز وثوقی است.

یکصد فیلمساز و هنرمند در نامه‌ای به حسن روحانی نوشته‌اند: «یک بار برای همیشه تدبیری صورت گیرد تا هنرمندانی که صرفاً به جهت کار هنری و فرهنگی با ممنوعیت خروج و ورود و ممنوعیت کار روبه‌رو هستند، بدون ایجاد مزاحمت بتوانند به وطن خود رفت‌وآمد داشته و از حق طبیعی کار و فعالیت بهره‌مند شوند.»

آنها در این نامه به صراحت به نام بهروز وثوقی اشاره کرده‌اند و افزوده‌اند: «از آن‌جمله خواهان رفع محدودیت‌های غیرقانونی برای هنرمند گرانمایه آقای بهروز وثوقی هستیم.»

انتشار این نامه پس از درگذشت ناصر ملک‌مطیعی از ستاره‌های سینمای ایران پیش از انقلاب ۵۷ که نزدیک به چهار دهه برای فعالیت هنری دچار محدودیت و ممنوعیت بود صورت می‌گیرد.

ناصر ملک‌مطیعی پس از انقلاب به جز دو فیلم «برزخی‌ها» در سال ۱۳۶۱ و «نقش نگار» در سال ۱۳۹۴، اجازه نیافت در هیچ فیلمی بازی کند.

در مراسم تشییع پیکر آقای ملک‌مطیعی، صدای بهروز وثوقی، دیگر ستاره سینمای ایران پیش از انقلاب نیز پخش شد که در غم از دست رفتن ناصر ملک‌مطیعی سخن گفت و با استقبال گسترده حاضران روبه‌رو شد.

بهروز وثوقی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین هنرپیشگان تاریخ سینمای ایران است که با کارگردانان مشهور سینمای ایران در دوره خود کار کرده و فیلم‌هایی چون قیصر، گوزن‌ها، داش آکل، رضا موتوری و خاک در کارنامه هنری وی وجود دارد.

دادستان کل ایران در واکنش به این درخواست‌ها گفته‌است: «عده‌ای راه افتاده‌اند و می‌گویند هنرمندان ایرانی خارج از کشور بازگردند، هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع از بازگشت یک ایرانی به وطنش شود اما اگر این فرد مرتکب جرمی شد، نباید برای او فرش قرمز پهن شود.»

منتظری این درخواست را «کمپینی برنامه‌ریزی‌شده» خوانده و افزوده که «می‌خواهند کسی که فسادش فراگیر شده و بعد به آمریکا فرار کرده‌است را دوباره با عزت و افتخار به کشور برگردانند.»

این مقام قضایی مدعی شده که از «پشت پرده» این کمپین و «فعالیت این هنرمند در خارج از کشور خبر داریم» و «اگر مسئولان در برخی از مقاطع سکوت می‌کنند به خاطر عدم ورود به حواشی است.»

وی بدون توضیح بیشتری اضافه کرده که «ملت نمی‌گذارد که خون شهدا پایمال شود.»

در جمهوری اسلامی به هنر پیش از انقلاب به ویژه سینما نگاه مثبتی وجود ندارد و سیاست غالب، حذف و سانسور هنرمندان آن دوره است. اغلب هنرمندان پیش از انقلاب از جمله هنرمندان حوزه موسیقی و سینما اجازه فعالیت در ایران ندارند.

حبیب محبیان معروف به حبیب که از خوانندگان و آهنگسازان مشهور ایران بود در سال ۱۳۶۰ و بدنبال ممنوع شدن کار خوانندگی وی، ایران را ترک کرد و در سال ۸۸ از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت خواست که مجوز بازگشت وی به کشور فراهم شود.

با این حال وی نتوانست در ایران به حرفه خود ادامه دهد و در سال ۹۵ در وطن خود درگذشت.

کارگر: وثوقی، عنصر طاغوت بود و پرونده قضایی دارد

در واکنش به درخواست از حسن روحانی برای فراهم‌کردن شرایط بازگشت بهروز وثوقی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های «دفاع مقدس» نیز گفته که نویسندگان این نامه باید از روی «خانواده شهدا خجالت» بکشند.

بهمن کارگر، روز یکشنبه (۱۳ خرداد) در دیدار با افرادی که اصحاب رسانه معرفی شده‌اند، گفته‌است: «بعضی‌ها نامه می‌نویسند به رئیس جمهور که بهروز وثوقی را بیاورید. آیا اینها از روی خانواده شهدا خجالت نمی‌کشند؟»

وی با انتقاد از اینکه عده‌ای «افراد معلوم‌الحال و فاسد را الگوی سینمای ایران معرفی می‌کنند»، بهروز وثوقی را «عنصر طاغوت» معرفی کرده و مدعی شده که محمدعلی فردین، دیگر ستاره سینمای پیش از انقلاب، «صحبت‌هایی در مورد او» بیان کرده‌است.

کارگر بدون اشاره به جزئیات این اتهام خود گفته که آقای وثوقی، «پرونده قضایی و شاکی خصوصی دارد و علیه شهدا آثاری ارائه کرده‌است.»

وی نویسندگان این نامه به روحانی را «بازیگرهای دست‌چندم» توصیف کرده و خطاب به آنها گفته که اگر آزادی بیان در ایران نبود، «شما جرات می‌کردید به رئیس جمهور چنین نامه‌ای بنویسید؟»

کارگر از اینکه «بعضی از مسئولین نادان» نیز با این افراد همراهی می‌کنند، انتقاد کرده و از روزنامه‌هایی نیز که «صحبت‌های این چنینی را تیتر می‌کنند» پرسیده آیا «همین قدر پیگیر مسائل مستضعفین و خانواده شهدا هم هستند؟»

وی مقام‌های مسئول را متهم کرده که احتمالاً به دلیل «رای» از این افراد دفاع می‌کنند و اضافه کرده که «مگر همین‌ها خانم گوگوش را نیاوردند ایران؟ چه کرد؟ دوباره برگشت و به فسادش ادامه داد.»

کارگر افزوده که ناصر ملک‌مطیعی «توبه» کرده بود و «به راحتی در نظام زندگی کردند، حالا دلیل نمی‌شود که او را روی سر خودمان هم بگذاریم.»

همزمان با نامه این یکصد هنرمند، کانون کارگردانان سینمای ایران نیز طی نامه‌ای به عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پایان دادن به ممنوعیت سینماگران قبل از انقلاب شد.

کانون کارگردانان سینمای ایران با درخواست صریح رفع ممنوعیت کار «سینماگرانی که قبل از انقلاب، به این هنر و پیشه می‌پرداخته‌اند»، افزوده‌است که این اقدام می‌تواند «التیامی به زخم چهل ساله این پیشکسوتان» باشد.

در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک‌مطیعی، بهروز وثوقی گفت که او و ملک‌مطیعی، «۴۰ سال منتظر» ماندند.

با استفاده از گزارش‌های فارس، هنرنیوز و رادیو فردا. ب.ب / پ.پ

XS
SM
MD
LG