لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

کره شمالی یک پهپاد زیرآبی با قابلیت ایجاد «سونامی رادیواکتیویته» آزمایش کرد


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دخترش در حال تماشای رزمایش نظامی در فروردین ۱۴۰۲
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دخترش در حال تماشای رزمایش نظامی در فروردین ۱۴۰۲

کره شمالی اعلام کرد که بامداد جمعه چهارم فروردین یک فروند پهپاد تهاجمی زیرآبی با توان حمل تسلیحات هسته‌ای را «با موفقیت» آزمایش کرده است که می‌تواند «سونامی رادیواکتیویته» ایجاد کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد این سلاح برای رخنه به حوزه‌های عملیاتی و ایجاد سونامی رادیواکتیویته «در مقیاس عظیم» برای مقابله با تهدیدات از ناحیه گروه‌های تهاجمی دریایی یا تهدیدات از ناحیه بنادر ساخته شده است و با ایجاد موج رادیواکتیویته بزرگ از طریق «انفجار زیرآبی» عمل می‌کند.

این پهپاد که «هائیل» به معنی سونامی نام گرفته، به ادعای کره شمالی، ۵۹ ساعت زیر آب بوده و با رسیدن به نقطه هدف، یک کلاهک غیرهسته‌ای را منفجر کرده است.

این پهپاد می‌تواند هم در ساحل مستقر و هم توسط کشتی برای عملیات به درون آب یدک‌کش شود.

کره شمالی از روز دوم فروردین رزمایشی سه‌روزه را برای مقابله با حملات هسته‌ای احتمالی از ناحیه کره جنوبی برگزار کرد که در جریان آن کیم جونگ اون، رهبر این کشور، شخصا بر تمرین‌های نظامیانش نظارت کرد.

کیم جونگ اون از رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی با عنوان «تمرین دشمنان برای تهاجم» به کشورش نام برد و ضمن محکوم کردن آن گفت که «سر مهاجمان در هر اقدام احتمالی علیه کره شمالی به سنگ خواهد خورد.»

تصاویری از کیم جونگ اون با لبخندی بر لب در رسانه دولتی پیونگ‌یانگ در کنار یک شناور دریایی شبیه اژدر دیده شده، اما معلوم نیست که پهپاد زیرآبی «هائیل» بوده است یا نه.

کارشناسان امور کره شمالی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که پیونگ‌یانگ از ۱۱ سال پیش در حال تلاش برای توسعه چنین سلاحی بوده و آن را در دو سال گذشته ۵۰ بار آزمایش کرده است.

کیم دونگ یوب، یک کارشناس امور کره شمالی در دانشگاه سئول، پایتخت کره جنوبی گفت که تأیید ادعای پیونگ‌یانگ در مورد موفقیت این پهپاد زیرآبی و توانایی‌هایش امکان‌پذیر نیست، اما حکومت کیم جونگ اون می‌خواهد به کره جنوبی هشدار بدهد که از توان رسیدن به تمامی بنادر همسایه جنوبی خود برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آزمایش کره شمالی در حالی انجام شده است که رزمایش بزرگ ۱۱ روزه آمریکا و کره جنوبی روز سوم فروردین به پایان رسید و دو کشور در حال آماده کردن خود برای دور دیگری از رزمایش هستند و آمریکا برای آن، قصد دارد یک ناو هواپیمابر و سایر تجهیزات پیشرفته را در آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کره مستقر کند.

یون سوک‌یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، روز جمعه در آیین یادبود ۵۵ سرباز کشورش که طی درگیری‌ها با همسایه شمالی کشته شده‌اند، «متعهد شد» که پیونگ‌یانگ بهای «تحریکات بی‌پروای خود را بپردازد».

کره شمالی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۷۰ فروند موشک و از آغاز سال ۲۰۲۳، ۲۰ فروند موشک را با هدف ایجاد تنوع در سیستم‌های پرتاب خود شلیک کرده است.

حکومت کیم جونگ اون به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای بر این باور است که برای مذاکره با آمریکا و همسایگان رقیب با هدف رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه کره شمالی باید از «موضع قدرت» وارد گفت‌وگو شود.

XS
SM
MD
LG