لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

هشدار دانشمندان در مورد وقوع آتش سوزی مجدد در قطب شمال


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

دانشمندان می گویند نشانه‌های جدی از وقوع مجدد آتش سوزی‌های گسترده در قطب شمال را که معمولا پس از بهارهای گرم روی می‌دهد، مشاهده کرده‌اند.

اداره هواشناسی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۷ خرداد اعلام کرد با کمک ماهواره هایی که پخش گاز در جو زمین را کنترل می کنند نقطه‌هایی از آتش سوزی در مناطق قطب شمال موسوم به «حریق زامبی» را مشاهده کرده و با شروع فصل تابستان تعداد و دامنه این آتش سوزی‌ها به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

این نهاد افزود با افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت هوا در فصل تابستان احتمال وقوع این آتش سوزی‌ها افزایش می یابد و در ماههای مارس و آوریل سال جاری دمای هوا به خصوص در اروپا بسيار بالاتر از حد معمول بوده است.

به گفته مارک پارینگتون، از دانشمندان ارشد اداره هواشناسی اتحادیه اروپا و کارشناس حیات وحش کانون‌های هوای گرم در مناطقی هستند که سال گذشته محل وقوع آتش سوزی بودند از جمله روسیه ، گرینلند، کانادا و ایالت آلاسکا در آمریکا.

او افزود:«ما با کمک تصاویر ماهواره‌ای کانون‌های فعال آتش سوزی را مشاهده کرده ایم که ممکن است به حریق‌های گسترده منجر شود ولی بررسی‌ها در سطح زمین هنوز این شواهد را تایید نکرده است.»

«شرایط غیرعادی در نقاطی که سال گذشته شاهد آتش سوزی بودند کاملا مشهود است. اگر چنين باشد و تحت شرایط جوی مشخص وضعیتی مثل سال گذشته روی دهد یکبار دیگر بخش گسترده‌ای از این مناطق دستخوش حریق خواهند شد.»

در ماه اوت سال ۲۰۱۹ در آتش سوزی‌های بی‌سابقه مناطق قطب شمال فقط در روسیه ۵.۵ میلیون هکتار از جنگل‌های سیبری دچار آتش سوزی شد و دود ناشی از آن منطقه‌ای به وسعت ۵ میلیون کیلومتر مربع، بزرگتر از مساحت کل اتحادیه اروپا را دربرگرفت.

دانشمندان نگرانند که آتش سوزی هایی در این ابعاد به ذوب شدن لایه‌های یخ زده زیر سطح زمین منجر شود که در نتیجه آن حجم گسترده‌ای از گاز دی اکسید کربن وارد جو زمین خواهد شد، توده‌های یخبندان منطقه بی‌ثبات شده و سطح آب دریاها بالاتر خواهد آمد.

ذوب شدن لایه‌های یخ درعین حال باعث انتشار گاز متان می شود.

آتش سوزی‌های سال گذشته در مناطق قطب شمال بی‌سابقه بود و بررسی‌های علمی نشان می دهد که بر اثر آن در ماه ژوئن ۵۰ مگا تن و در ماه ژوئیه ۷۹ مگاتن گاز دی اکسید کربن وارد جو زمین شد که معادل گازهای آلاینده‌ای است که به وسیله ۳۶ میلیون خودرو تولید می شود.

XS
SM
MD
LG