لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

«موضوع عراق از برنامه هسته ای جداست»


جلال طالبانی در دیار اخیر خود از ایران
جلال طالبانی در دیار اخیر خود از ایران


سخنگوی کاخ سفيد می گوید نمی توان رفتار خوب احتمالی ایران در عراق را وجه المصالحه یک برنامه هسته ای قرار داد که می تواند باعث بی ثباتی منطقه و جهان شود.


تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه در پاسخ به پرسشی در باره پيشنهاد گروه بررسی اوضاع عراق برای مذاکره با ايران و سوريه گفت برای مذاکره، بايد يک موضوع بحث سازنده وجود داشته باشد.


آقای اسنو گفت مشکل نبود ِ گفت و گو نيست و افزود «ما تا کنون در چند مورد با ايرانی ها مذاکره داشته ايم». او به مورد زلمای خليل زاد در عراق اشاره کرد و گفت:


«در زمانی که خليل زاد سفير آمريکا در افغانستان بود، در باره مسايل مرزی با ايرانی ها گفت و گو کرد.»


تونی اسنو همچنين افزود که کالين پاول وزير امور خارجه وقت آمريکا نيز در کنفرانس شرم الشيخ در سال ۲۰۰۴، در جلسه ای با حضور مسئولان ايرانی شرکت کرد.


او سپس به ملاقات کانداليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا با چند مسئول ايرانی بر سر عراق اشاره کرد.
آقای اسنو گفت: «معلوم نيست می توان اين ها را گفت و گو به حساب آورد يا نه، اما گفت و گو به طور معمول وقتی انجام می شود که يک موضوع بحث سازنده در ميان باشد».


او افزود ايرانی ها بايد نقش سازنده ای نه فقط در عراق، بلکه در سراسر خاورميانه بازی کنند.


آقای اسنو گفت رفتار خوب در عراق، وجه المصالحه «داشتن يک برنامه هسته ای که می تواند باعث بی ثباتی منطقه و حتی سراسر جهان شود»، قرار نخواهد گرفت.


خوشبینی آمریکا برای دستیابی به توافق بر سر تحریم ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید قدرت های جهان به توافق نزدیک شده اند
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید اختلاف نظر میان اعضای دایمی شورای امنیت در باره تحریم ایران، کاهش یافته است.

به گفته شان مک کورمک ، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، پنج عضو شورای امنيت به اضافه آلمان هفته آينده در نيوريورک، دور پايانی گفت وگوهای خود در باره ايران را انجام خواهند داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شان مک کورمک پس از ديدار کانداليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، و سرگئی ايوانف وزير دفاع روسيه، ابراز خوشبينی کرده است که اختلاف نظرها بر سر چگونگی تحریم ایران کاهش یابد و در این باره تصمیم نهایی اتخاذ شود.


بن بر پيش نويس قطعنامه، تحريم شامل معاملات کالاهايی خواهد بود که دربرنامه اتمی و موشک های دوربرد کاربرد دارند.


رایزنی شش قدرت جهان برای رسیدن به توافق


فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه اخیرا گفت کشورهای عضو دایم شورای امنيت بر سر تحريم ايران توافق دارند. اقای بلازی افزود: « مساله اصلی، تعیین حدود تحريم هاست اما تحريم وجود خواهد داشت».


ديپلمات های ارشد آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، پس از پايان اين نشست که در پاريس برگزارشد، در واکنش های جداگانه ای ازدستيابی به ميزانی از توافق سخن گفته اند، اما در عين حال تاکيد کرده اند که هنوز مسايل عمده ای وجود دارد که رسيدن به اجماع بر سر آنها نيازمند گفت و گوهای بيشتری است.








XS
SM
MD
LG