لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

بازی «پوکمون گو» در ایران فیلتر شد


معاون قضایی دادستان‌ کل کشور از فیلتر شدن بازی «پوکمون‌ گو» در ایران خبر داده و گفته هیچ یک از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با فیلتر شدن آن «مخالفت» نکرده‌اند.

عبدالصمد خرم‌آبادی روز جمعه (۱۵ مرداد) به خبرگزاری«تسنیم» گفته است، «پوکمون‌گو» در ایران و بسیاری دیگر از کشور‌ها به عنوان یک بازی «خطرناک» شناخته شده است.

آقای خرم‌آبادی افزوده است، «بیشتر کشورها با این بازی برخورد کردند و در بسیاری از جاها فیلتر شده است.»

این مقام مسئول «پوکمون‌ گو» را ترکیبی از «بازی در فضای مجازی و فیزیکی» دانسته که «از جهات مختلف دارای ایراد و اشکال است.»

به گفته دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه٬ این بازی «از بعد امنیتی نیز می‌تواند مشکلات زیادی برای کشور و مردم ایجاد کند.»

عبدالصمد خرم‌آبادی در عین حال افزوده که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای اعلام کردهاین بازی از نظر محتوا «مشکلی» ندارد.

وی درباره نظر این بنیاد هم گفته «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ممکن است از همه ابعاد به این بازی نگاه نکرده باشد.»

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اوایل مرداد ماه امسال اعلام کرده بود انتشار بازی «پوکمون گو» در ایران منوط به تائید نهادهای امنیتی است.

این بنیاد در مکاتبه با ناشر بازی «پوکمون گو»، دو شرط برای انتشار آن در ایران تعیین کرده بود که یکی قرار گرفتن سرور کاربران ایرانی در داخل کشور و دیگری تعیین موقعیت‌های مکانی بازی با هماهنگی این بنیاد بود.

این بنیاد در عین حال اعلام کرده بود بازی «پوکمون گو» وجوهی فراتر از «سرگرمی» دارد که به مسائل مسائل امنیتی و اجتماعی برمی‌گردد و ممکن است باعث ایجاد «اختلال در نظم یا امنیت عمومی» شود.

تب بازی کامپیوتری «پوکمون گو» در هفته‌های اخیرجهان را در برگرفته است؛ این بازی بر اساس فن‌آوری واقعیت مجازی ساخته شده و شرکت‌کنندگان در آن با جهت‌یاب و دوربین موبایل خود به شکار موجودات خیالی می‌پردازند.

بازی «پوکمون گو» تنها در عرض سه هفته ۳۵ میلیون دلار برای سازندگانش سودآوری داشته است.

یک شرکت تحلیل داده‌های مالی هم برآورد کرده که در عرض سال آینده «پوکمو‌ن‌ گو» سودی نزدیک به سه میلیارد دلار برای شرکت اپل به ارمغان خواهد آورد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تنها در عرض سه هفته این بازی تبدیل به یک پدیده فرهنگی‌فن‌آوری شده است.

XS
SM
MD
LG