لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

سیستان و بلوچستان «رکورددار انتصاب زنان» در پست‌های مدیریتی ایران


در حال حاضر بیش از ۷۰ زن در پست‌هایی چون فرمانداری٬ مدیرکل و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان سیستان بلوچستان مشغول به کار هستند.
در حال حاضر بیش از ۷۰ زن در پست‌هایی چون فرمانداری٬ مدیرکل و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان سیستان بلوچستان مشغول به کار هستند.

روزنامه جام‌جم٬ استان سیستان و بلوچستان را «رکورد‌دار» انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در ایران معرفی کرد و از اشتغال بیش از ۷۰ زن در سطح این استان در این سمت‌ها خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه (ششم اردیبهشت) جام‌جام‌آنلاین٬ استان سیستان و بلوچستان٬ از نظر تعداد زنان نامزد در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی در رده دوم و از نظر تعداد زنان شاغل در پست‌های مدیریتی در رده اول کشور قرار دارد.

علی‌اصغر جمشیدنژاد، معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان به این روزنامه گفته که در حال حاضر بیش از ۷۰ زن در پست‌هایی چون فرمانداری٬ معاون فرماندار و استاندار٬ بخشدار٬ شهردار٬ مدیرکل و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان مشغول به کار هستند.

بر اساس این گزارش٬ علاوه بر این پست‌ها٬ دامنه استفاده از زنان در انتخابات و انتصابات در استان سیستان و بلوچستان پس از استانداری به سایر سازمان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها در این استان نیز تسری یافته است.

به گفته جمشید‌نژاد٬ پست‌هایی چون مدیرکلی گمرک زاهدان و ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان، مدیرکلی محیط‌زیست استان، ریاست مرکز بهداشت شهرستان فنوج، ریاست بنیاد شهید شهرستان نیکشهر، شهرداری دو شهر راسک سرباز و یکی از مناطق شش گانه زاهدان، مدیریت آموزش و پرورش برخی نواحی زاهدان و مدیریت اداره تامین اجتماعی ایرانشهر نیز در دست زنان قرار دارد.

این گزارش افزوده تجربه موفق حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی در این استان٬ موجب رشد فزاینده ثبت‌نام آنها برای شرکت در رقابت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال جاری شمسی نیز شده است.

آن‌طور که معاون اجتماعی، سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان گفته شمار زنان ثبت‌نام‌کننده برای شرکت در انتخابات شوراها در سیستان و بلوچستان٬ ۱۱۸ درصد رشد کرده است.

به گفته وی٬ «در یکی از روستاها به نام افضل آباد، ۱۱ نفر برای شورای روستا ثبت نام کردند که ۱۰ نفر خانم هستند. در روستای دیگری در شهرستان زهک، چهار نفر کاندید شورای روستا شدند که هر چهار نفر خانم هستند.»

این گزارش از آن رو دارای اهمیت است که پیش از این معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با تهیه «اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب‌های اجتماعی»٬ به بررسی وضعیت زنان ایران از جنبه‌های مختلف پرداخته بود که نشان می‌داد استان محروم سیستان و بلوچستان در این زمینه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

بر اساس این اطلس٬ وضعیت زنان در استان سیستان و بلوچستان از چند جنبه در ایران رکورددار است؛ از نظر تعداد زنانی که هوو دارند، قبل از ۱۸ سالگی زایمان می‌کنند، در هفته حتی یک بار هم به هیچ رسانه‌ای دسترسی ندارند، فاقد آگاهی صحیح درباره چگونگی پیشگیری از ایدز هستند، بالاترین نرخ بی‌سوادی دختران و زنان بالای شش سال ایران در میان آنها دیده می‌شود و استفاده از انواع وسایل جلوگیری از بارداری در میان آنها در پائین‌ترین سطح قرار دارد.

جام‌جم همچنین نوشته که «مشارکت زنان که در دوره اول و دوم کاندیداتوری شوراهای شهر و روستا از حد یک یا دو درصد فراتر نمی‌رفت، در دوره اخیر ( انتخابات پیش روی شوراها)، به ۳/۶ درصد رسیده است.»

بررسی آمارهای استانی این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور نشان می‌دهد مشارکت زنان در شش استان کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران، تفاوت معناداری با سایر نقاط کشور دارد.

XS
SM
MD
LG