لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

انفجار در «ایستگاه تقلیل فشار گاز» در جاده همدان – تهران دو کشته داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

براساس گزارشها،در انفجار «ایستگاه تقلیل فشار گاز» در جاده همدان – تهران، در روز یک شنبه،۶ فروردین، دو کارگر کشته شدند. در همین حال خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که سال گذشته ۳۴ حادثه و درچهارسال گذشته ۶۰ حادثه در صنایع نفت و گاز ایران رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیمردان طالبی،مدیرکل مدیریت بحران استان همدان،خبر داد که روز یک شنبه سه کارگر مشغول سرویس «ایستگاه تقلیل فشار گاز» در جاده همدان - تهران بودند که به علت انفجار این ایستگاه، دو نفر از آنان در آتش سوختند.

به گفته آقای طالبی، آتش سوزی در این ایستگاه ۲۵ دقیقه طول کشید و پس از آن با بسته شدن شیر اصلی گاز و حضور امدادگران، آتش مهار شد.

وی بریده شدن یکی از پیچ‌های «فیلتراسیون» و نشت گاز را عامل اصلی این انفجار اعلام کرد.

به گفته آقای طالبی،این دو کارگر فیلتر ایستگاه را تعویض کرده بودند که به هنگام محکم کردن پیچ ها،یک پیچ می شکند اما یکی از کارگران شیر اصلی گاز را باز کرده و فشار گاز باعث شکسته شدن کپسول انتهای این فیلتر و انفجار شده است.

این حادثه در نزدیکی شهر «کوریجان» در شهرستان کبودرآهنگ رخ داده است.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی از این حادثه به عنوان نخستین حادثه صنعت نفت درسال ۹۶ نام برده و اعلام کرده که از ابتدای دولت حسن روحانی ۶۰ حادثه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی رخ داده است.

۳۴ حادثه یعنی بیش از نیمی از این حوادث در سال ۹۵ رخ داده و در جریان آنها در کنار خسارت‌های سنگین مالی، چندین نفرکشته و مصدوم و یا دچار سوختگی شدید شدند.

از جمله آتش سوزی در برج ٨٠٠١ پتروشیمی بوعلی در ١٧ تیر که چند روز به طول کشید، خسارت ۶۰ میلیون یورویی برجای گذاشت.

انفجار و آتش‌سوزی در خط لوله گاز در میدان نفتی مارون ۴ در نزدیکی اهواز در اواسط تیرماه سال گذشته نیز یک کشته و یک زخمی برجای گذاشت.

همچنین انفجار و آتش‌سوزی در یک خط لوله گاز در ۳۰ کیلومتری گناوه در روز شنبه، ۱۶ مرداد۹۵، دست‌کم یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت.

حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس نهم، درکانال تلگرامی خود ضمن انتقاد شدید از حسن روحانی نوشته بود که اکثر آتش‌سوزی‌ها در تاسیسات نفتی ایران «با برنامه» بوده و «دستگاه‌های ذیربط نتوانسته‌اند غیرعمدی بدون این اتفاقات را به جامعه ثابت کنند».

در مقابل علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضمن رد احتمال «خرابکاری» و «هدایت شده» بودن این آتش‌سوزی‌ها تاکید کرده بود که هر کسی «نمی‌تواند به راحتی به تاسیسات پتروشیمی دسترسی داشته باشد تا حادثه ایجاد کند».

با این حال غلامرضا جلالی،رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، روز ششم شهریور۹۵، حمله سایبری به بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی را تأیید کرده و گفته بود که در بازرسی‌های سازمان پدافند غیرعامل در یکی از دو مجتمع پتروشیمی ویروس‌هایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف شده است.

وی در مهر ماه ۹۵ نیز اعلام کرده بود که «لایه‌های ایمنی، امنیتی و دفاعی» در مناطق نفتی از جمله اهواز، ماهشهر، عسلویه و خارک «با ساختاری نوین» تشکیل می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه اول مهر۹۵ با اشاره به آتش‌سوزی‌های پیاپی در پتروشیمی‌های ایران گزارش داده بود که تداوم این حوادث احتمال سوء‌ظن به هک شدن سیستم‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG