لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

«حکومت اسلامی» مسئوليت حمله به منزل سفير ايران در ليبی را بر عهده گرفت


شبه نظاميان وفادار به گروه حکومت اسلامی روز يکشنبه سوم اسفندماه در بيانيه ای مسئوليت بمبگذاری در مقابل محل اقامت سفير ايران در پايتخت ليبی و همچنين حمله به فرودگاه لابرق را بر عهده گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، حمله به محل اقامت سفير ايران در طرابلس دو روز پس حمله انتحاری اين گروه به شهر«قُبه» که دستکم ۴۰ کشته برجای گذاشت، روی داده است.

يک مقام امنيتی ليبی پيشتر اعلام کرد، که دو بمب دست ساز در مقابل محل اقامت سفير ايران در طرابلس پايتخت ليبی منفجر شده است.

گزارش ها حاکی است که اين بمبگذاری تلفات جانی در بر نداشته است.

پايگاه اطلاع‌ رسانی شبکه خبر ايران گزارش داده که در اين حمله، يک خودروی بمب‌گذاری شده مقابل ساختمان محل اقامت سفير ايران در منطقه «بن عاشور» در شهر طرابلس منفجر شده است.

در همين زمينه، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران نيز روز يکشنبه گفته است: «اطلاعات دقيق حاکی از انفجار بمبی دست ساز مقابل ساختمان اقامتگاه سابق سفير جمهوری اسلامی ايران در طرابلس است که موجب خسارتی جزيی شده و خوشبختانه هيچگونه تلفات جانی و مالی در برنداشته است.»

در همين حال، يک منبع مطلع به خبرگزاری فارس گفته است:« سفير ايران به صورت ترددی به ليبی سفر می‌کند و در حال حاضر نيز در طرابلس حضور ندارد.

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی در چهار سال پيش تاکنون ليبی در هرج و مرج به سر می‌برد، به طوری که هم اکنون دو دولت و پارلمان رقيب در حال کشمکش برای سيطره بر کشور هستند و در اين ميان گروه‌های افراطی اسلامی از خلا قدرت برای تثبيت موقعيت خود استفاده می کنند.

عبدالله الثانی نخست وزيرِ به رسميت شناخته شده ليبی در سطح بين‌المللی، در حدود ۴۰ کيلومتری قبه در شهر بيضا مستقر است.

پايتخت کشور، طرابلس، نيز هم اکنون در کنترل جناح رقيب وی، گروه «فجر ليبی» است. اين گروه با اشغال طرابلس، نخست وزير را وادار کرده‌است که به مناطق شرقی کشور عقب‌نشينی کند.

مصر و کشورهای غربی هشدار داده‌اند که ستيزه‌جويان مسلح اسلامی در ليبی جای پا باز می‌کنند. ماه گذشته يک گروه وابسته به حکومت اسلامی با حمله به يک هتل پنج تبعه خارجی و چهار شهروند ليبی را به قتل رساند.

XS
SM
MD
LG