لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

لغو مجوز ۲۲ نشریه در استان کردستان به علت مشکلات مالی


سایت محلی «نوای آبیدر» براساس آمارهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از «لغو» یا «تعلیق» مجوز ۲۲ نشریه در این استان بر اثر «نبود حمایتهای مادی» خبر داده است.

این سایت گزارش کرده «بسیاری از نشریات محلی کردستان که سایه سنگین لغو و تعلیق مجوز را بر خود می‌بینند٬ چاره ای جز توقف فعالیت» ندارند.

آنطور که سایت «نوای آبیدر» به نقل از اداره کل ارشاد استان کردستان نوشته در حال حاضر ۲۲ نشریه در استان کردستان مشمول ماده ۱۶ قانون مطبوعات شده اند.

براساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات «صاحب امتیاز موظف است ظرف شش ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند و در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی و دادن فرصت ۱۵ روز دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می‌رود.»

این ماده همچنین تاکید کرده که «عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه (به تشخیص هیأت نظارت) باشد، موجب لغو پروانه خواهد بود.»

ماجد رموزی٬ کار‌شناس مطبوعات اداره ارشاد استان کردستان نیز با تائید این خبر٬ نام رسانه های «لغو» یا «تعلیق» شده را اعلام کرده است.

نشریه های «آبیدر»، «زانیاری»، «ئاسو»، «آوای کردستان»، «نور اسلام»، «گفتار سبز»، «ئاگرین»، «ندای گروس»، «لیلاخ» و «راسان» از جمله این نشریات هستند.

رموزی از «کازیوه»، «نگین گروس»، «دیدگاه»، «کاردوک»، «رووبار»، «عرشیا»، «نیشتمان»، «روژوند»، «ئاوی ماد»، «آبادگران کردستان»، «ئهلند» و «شوارو» به عنوان دیگر نشریاتی نام برده که «همگی بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات لغو و تعلیق مجوز شده اند.»

سایت «نوای آبیدر» در گزارش خود نوشته «آمار بالای نشریات لغو مجوز شده کردستان حکایت از عدم پشتیبانی مادی وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی از رسانه های خبری کردستان است.»

خبات ساعدی٬ مدیر مسئول نشریه محلی «کردواری» هم به «نوای آبیدر»گفته «آمار ارائه شده توسط اداره ارشاد کردستان بعضاً شامل برخی از نشریاتی می‌شود که چندین سال است لغو مجوز شده و به صورت مقطعی توسط برخی از افراد برای بهره برداریهای شخصی و جناحی و با استفاده از رابطه صادر شده اند و عملا به مرحله چاپ نرسیده اند.»

ساعدی همچنین «اصلی ترین دلیل لغو مجوز نشریات فعال را نبود پشتوانه مالی و تبعیض در جذب آگهی های دولتی» اعلام کرده است.

این فعال رسانه ای افزوده وجود «افراد غیررسانه ای در فضای مطبوعات و آگهی های استان کردستان را ضربه ای بزرگ بر پیکره ماموریت اصلی رسانه های محلی» دانسته است.

به گفته وی «اکثر آگهی های دولتی در ضمایم استان کُردستان که متعلق به روزنامه های پُر درآمد کشوری است به چاپ می‌رسد، در حالی که این آگهی‌ها باید به نشریات محلی اختصاص یابد.»

بر اساس آمار رسمی معاونت مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، این استان دارای ۴۲ نشریه مکتوب و ۸ پایگاه اطلاع رسانی دارای مجوز است.

XS
SM
MD
LG