لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

انتقاد مولوی عبدالحميد از صدور حکم ده سال حبس برای دامادش


مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل تسنن زاهدان، از صدور حکم ده سال زندان برای دامادش، محمد اسماعيل ملازهی انتقاد کرده است. مولوی عبدالحميد می گويد، به دليل طرح مشکلات اهل سنت فشار هايی عليه وی و اطرافيانش اعمال می شود.

محمد مرزيه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان،شانزدهم شهريورماه گفته بود:«محمد اسماعيل ملازهی به اتهام جاسوسی به قصد اقدام عليه امنيت ملی کشور به ۱۰ سال حبس محکوم شد» که چهار سال آن به مدت پنج سال به حالت تعليق در آمده و شش سال آن قطعی ولازم الاجرا است.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اتهامات محمد اسماعيل ملازهی را «ارتباط با يکی از سفارتخانه‌ها و ارائه اطلاعات مختلف به عناصر اطلاعاتی در آن سفارتخانه» اعلام کرده بود.

مولوی عبدالحميد روز پنجشنبه ۱۷ شهريورماه در گفت وگو با «سنی آنلاين» با انتقاد از فشارهايی که متوجه اهل تسنن درايران است، گفته است:«باور من بر اين است که اين فشارها بر خلاف اصل دوازدهم قانون اساسی که ميثاق ملی ما ايرانيان است و بر خلاف ميثاق های بين المللی می باشد که به حکومت ها اجازه مداخله در مسايل مذهبی شهروندان را نمی دهد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان اضافه کرده است:« دخالت در مسايل مذهبی بر خلاف مصلحت و وحدت و امنيت ملی است و آنچه موجب گسترش اين فشارها به سوی شخص اينجانب و نزديکان من شده، انتقاداتی بوده است که از اين نوع سياست ها، از روی دلسوزی و با انگيزه خيرخواهی مطرح کرده ام.»

مولوی عبدالحميد همچنين گفت: «توقيف گذرنامه اينجانب و برخی ازعلما و نزديکان بنده در اين راستا صورت گرفته و بيش از يکسال است که اينجانب ممنوع الخروج هستم و حتی نتوانسته ام به حج و عمره مشرف شوم. همچنين احضار و بازداشت بسياری از علمای اهل سنت توسط دادگاه ويژه روحانيت، در راستای اين فشار بوده است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان می گويد: محمد اسماعيل ملازهی«جوانی بسيار سالم، وطن خواه و اسلام دوست و امانتدار است و تا کنون هيچگونه خيانتی از وی مشاهده نشده است. کسانی که با ايشان آشنايی دارند می دانند که برچسب جاسوسی به هيچ وجه به وی نمی چسبد.»

مولوی عبدالحميد اضافه کرده است:«اگر او به سفارتخانه ای مراجعه کرده، صرفا به خاطر اخذ روادید برای حج و عمره دوستان خود يا اينجانب بوده است و با توجه به شناختی که آنان از من داشته اند، نسبت به انجام کار وی اقدام کرده اند. بنده نيز تا کنون به هيچ سفارتخانه ای مراجعه نکرده ام »

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنين گفته است:«سياست بنده و نزديکان من همواره اين بوده است که مسايل اهل سنت داخل کشور را با هيچ کشوری بازگو نکنيم، زيرا اين مسايل داخلی و مربوط به خود ما هستند. ما بر اين باور بوده ايم که برای حل مسايل خود از راه های قانونی و مشروع وارد عمل شويم، زيرا ملتی که شايستگی پيگيری و گرفتن حق خود را نداشته باشد، ديگران نيز نمی توانند، کاری برای آن ملت انجام دهند»

مولوی عبدالحميد هفتم شهريور، از اين که «اقليت اهل سنت در بعضی از شهرهای بزرگ ايران برای اقامه نماز عيدفطر و نماز جمعه با مشکلات روبرو هستند» انتقاد کرده بود.

وی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود تا اجازه ندهد، «افرادی تحت هر عنوانی» از برگزاری نماز عيد فطر اهل سنت در شهرهايی که اهل سنت در اقليت هستند، جلوگيری کنند.
XS
SM
MD
LG