لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

مصر توطئه ترور سفير عربستان توسط سه ایرانی را تکذيب کرد


احمد عبد العزيز قطان، سفير عربستان سعودی در قاهره
احمد عبد العزيز قطان، سفير عربستان سعودی در قاهره
منابع رسمی دولت مصر به نقل از يک مقام مسئول در دولت اين کشور اخبار منتشر شده درباره توطئه ترور سفير عربستان سعودی در قاهره توسط سه ايرانی را تکذيب کرد.

اين خبر را پيشتر روزنامه الحيات منتشر کرده بود.

خبرگزاری دولتی الشرق الاوسط مصر و همچنين تلويزيون دولتی اين کشور، به نقل از يک «مقام مسئول» که خواسته نامش فاش نشود، گزارش روزنامه الحيات در خصوص کشف و خنثی شدن توطئه ترور احمد عبد العزيز قطان، سفير عربستان سعودی در قاهره را رد کرد.

اين مقام مسئول گفته است: «آن چه که درباره چنين خبری منتشر شد، عاری از صحت است. سفير سعودی در مصر، از روز آغاز به کار خود و تا روز ترک قاهره در روز شنبه گذشته، در معرض هيچ توطئه تروری قرار نگرفته است.»

سامی جمال، يک مشاور حقوقی سفارت عربستان سعودی در مصر روز سه شنبه به روزنامه الحيات گفته بود: چند ماه پيش نقشه ای که از سوی سه ايرانی برای ترور سفير عربستان سعودی در قاهره طراحی شده بود، پيش از اجرا فاش شد و اين برنامه ناکام ماند.

سامی جمال اضافه کرده بود: «پليس و نيروهای امنيتی مصر از اين نقشه خبر داشتند و با دستگيری اين سه تن، تمامی برنامه آن ها و مستندات و مدارک را به وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی تحويل دادند. البته عربستان سعودی سه ماه پيش به طور کامل از اين جريان مطلع شد ولی تصميم گرفت مسئله را مسکوت بگذارد و به آن اشاره ای نکند.»

در همين زمينه، مجتبی امانی، رييس دفتر حافظ منافع ايران در قاهره، نيز با تکذيب شايعات و خبرسازی‌های گفته است: علاوه بر اينکه شخص سفير عربستان اين مساله را تکذيب کرده خود او نيز از هيچ مقام مسوولی نشنيده که اين ادعا را تاييد کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، مجتبی امانی در ادامه گفته است: «مساله بستن سفارت و کنسولگری عربستان در قاهره نه از دور و نه از نزديک هيچ ارتباطی با ايران ندارد. هم‌چنين اين مساله به روابط قاهره و رياض برمی‌گردد.»

روابط عربستان سعودی و مصر در حال حاضر دچار تنش جدی است. پس از دستگيری يک وکيل حقوق بشر مصری در عربستان، در قاهره اعتراضاتی علیه این اقدام صورت گرفت. رياض در واکنش به این اعتراضات سفير خود از اين کشور را فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، سفارت اين کشور در قاهره و نيز کنسولگری های عربستان سعودی در اسکندريه و سوئز در حال حاضر تعطيل است.
XS
SM
MD
LG