لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

بهادر مولايی از ناکامی مطلق وزنه برداری ايران جلوگيری کرد


هشتادمين دوره مسابقات جهانی وزنه برداری در لهستان به پايان رسيد و تيم ملی ايران در هيچکدام از اوزان هشت گانه موفق به کسب مدال طلای مجموع نشد. با اين حال بهادر مولايی در دسته ۱۰۵+ کيلوگرم خوش درخشيد و ايران را در رده بندی تيمی تا رتبه سوم بالا کشيد.

مولايی ۲۱ ساله مدال طلای دوضرب را به گردن آويخت و دو مدال نقره يکضرب و مجموع را نصيب خود کرد. در پايان رقابتهای جهانی ۲۰۱۳، تيم روسيه با ۵۸۰ امتياز قهرمان شد و چين امتياز روی سکوی نايب قهرمانی ايستاد. ايران نيز عنوان سوم رقابتها را از آن خود کرد. اما در رده بندی مدالها ايران در رده هفتم قرار گرفت.

کيانوش رستمی، سعيد محمدپور، نواب نصيرشلال، سجاد انوشيروانی و بهداد سليمی قهرمانان جهان و المپيک ايران، به دليل اختلاف با فدراسيون وزنه برداری در اين مسابقات حضور نداشتند.

اگر اين قهرمانان به لهستان اعزام شده و رکوردهای شخصی خود را تکرار ميکردند، همگی موفق به کسب مدال ميشدند.

در دسته فوق سنگين از المپيک سيدنی به بعد، ايران بارها توسط حسين رضازاده، بهداد سليمی، سعيد علی حسينی و رشيد شريفی در مسابقات جوانان و بزرگسالان جهان، همچنين رقابتهای قهرمانی آسيا موفق به کسب نشان زرين شد. مولايی گرچه نتوانست به مدال طلای مجموع برسد اما در نخستين حضور جهانی خود در رده بزرگسالان، کارنامه درخشانی به جا گذاشت.

بهادر مولايی برای حرکت اول خود در يکضرب، وزنه ۱۹۵ کيلويی را انتخاب کرد و در مهار آن موفق بود. در حرکت دوم خود نيز وزنه ۲۰۰ کيلويی را بالای سر برد. بهادر در حرکت سوم توانست ۲۰۳ کيلوگرم را نيز بالای سر ببرد. در اين دسته روسلان آلبگوف، نفر سوم المپيک لندن در پايان رقابتهای يکضرب با رکورد ۲۰۹ کيلوگرم به مدال طلا رسيد و مولايی دوم شد.

در مسابقات دوضرب که رقابتی سنگين حکمفرما بود، بهادر حرکات خود را با بالای سر بردن ۲۴۱ کيلو آغاز کرد تا مدال نقره دوضرب و مجموع خود را قطعی کند. مولايی در مرتبه دوم وزنه ۲۵۵ کيلو را به روی سر برد. او در مرتبه سوم وزنه ۲۶۱ کيلويی را درخواست کرد که آخرين وزنه درخواستی کل رقابتها بود. بهادر با اين وزنه ميخواست طلای مجموع را هم تصاحب کند اما در آخرين لحظه از دستش افتاد تا با مجموع ۴۵۸ کيلو نايب قهرمان شود. روسلان آلبگوف با مجموع جالب توجه ۴۶۴ کيلو روی سکوی نخست ايستاد. مولايی دوم شود و آلکسی لوچف از روسيه با ۴۳۰ کيلو برنز گرفت.

در دسته ۱۰۵ کيلوگرم هم محمدرضا براری در حرکت دوضرب با ۲۲۱ کيلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد. او در مجموع با ۳۹۷ کيلو در رده چهارم ايستاد. مدال طلای اين دسته به روسلان نورالدينوف از ازبکستان رسيد که حدنصاب ۴۲۵ کيلو را به جا گذاشت.

گذشته از روز آخر مسابقات، نکته جالب توجه در نتايج تيم ايران در قياس با چين و کره شمالی دو رقيب قدرتمند آسيايی، عملکرد معکوس در رقابتهای آسيايی و جهانی است. وزنه برداران ايران در مسابقات قاره ای بر رقبای خود از چين و کره شمالی غلبه کردند اما در لهستان غير از اوزان سنگين که شرق آسيا مدعی نيست، با اختلاف چشمگير، پايين تر از همان حريفان قرار گرفتند.

غير از مولايی، ايران اميدوار بود که توسط رسول تقيان در ۷۷ کيلو نيز برای کسب مدال طلا به رقابت بپردازد. تقيان در قهرمانی آسيا با مهار وزنه های ۱۶۳ کيلو در يکضرب و ۲۰۳ کيلو در دوضرب، با مجموع ۳۶۶ کيلوگرم قهرمان شد. آنجا نماينده کره شمالی با ۳۵۵ کيلو برنز گرفت اما در لهستان، تقيان در ۱۵۸ کيلو برای يکضرب و ۱۹۶ کيلو در دوضرب متوقف ماند. او در دوضرب، دو بار ۱۹۶ کيلو را انداخت و چيزی نمانده بود حذف شود. نماينده کره شمالی که در آسيا با اختلاف ۱۱ کيلو به تقيان باخته بود، اينجا پنج کيلو بيشتر از او بالای سر برد و توانست روی سکوی نايب قهرمانی بايستد.

مشخص نيست چرا برای استارت ليست مسابقات، تقيان بهترين رکورد پيش از آغاز رقابتها را اعلام کرده و با ۳۶۵ کيلوگرم در صدر جدول اين دسته قرار گرفته بود! او همچنين اعلام کرده بود قصد شکستن رکورد دوضرب دنيا را دارد که ۲۱۰ کيلوگرم است.

برای تيم ملی ايران در لهستان مجيد عسکری در دسته ۶۲ کيلوگرم ۵۳ امتياز، جابر بهروزی و سجاد بهروزی در دسته ۶۹ کيلوگرم ۱۱۰ امتياز، رسول تقيان در ۷۷ کيلوگرم ۶۵ امتياز، عليرضا دهقان در دسته ۹۴ کيلوگرم ۱۶ امتياز، محمدرضا براری و کيا قدمی در دسته ۱۰۵ کيلوگرم ۱۱۶ امتياز و بهادر مولايی در فوق سنگين ۷۸ امتياز تيمی به دست آوردند.
XS
SM
MD
LG