لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

احمد جنتی بار ديگر دبير شورای نگهبان شد


گزارش ها حاکی است که اعضای شورای نگهبان يک بار ديگر احمد جنتی را به عنوان دبير اين شورا انتخاب کرده اند. احمد جنتی که ۸۶ سال دارد با سابقه‌ترين عضو شورای نگهبان است و طی ۲۰ سال گذشته دبيری اين شورا را برعهده داشته است.

به گزارش روز جمعه پايگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، در جلسه‌ اخير اين شورا که به انتخاب هیأت رئيسه‌ جديد اختصاص داشت، اکثريت اعضای شورای نگهبان به احمد جنتی رأی مثبت دادند و وی به عنوان دبير اين شورا انتخاب شده است.

طبق اين گزارش، در اين جلسه همچنين محمدرضا عليزاده به عنوان قائم مقام دبير و عباسعلی کدخدايی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.

احمد جنتی در اسفند سال ۱۳۵۸ با حکم آيت‌الله روح‌الله خمينی به عضويت اين شورا منصوب شد و باسابقه‌ترين عضو شورای نگهبان است. وی از سال ۱۳۷۱ تاکنون دبيری شورای نگهبان را برعهده داشته است.

شورای نگهبان متشکل از ۶ فقيه و ۶ حقوقدان است. براساس اصل ۹۱ قانون اساسی شش فقيه توسط رهبر جمهوری اسلامی به مدت شش سال منصوب می شوند. شش حقوقدان نيز توسط قوه قضاييه به مجلس معرفی و با رای نمايندگان مجلس انتخاب می شوند.

شورای نگهبان يکی ازکليدترين نهاد های نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود که وظايفی چون: نظارت بر قانوگذاری، تفسير قانون اساسی و نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ايران را برعهده دارد.

اصلاح طلبان در ايران طی سال های اخير به شدت از نقض «موضع بی طرفی» شورای نگهبان و به ويژه احمد جنتی، دبير اين شورا، در انتخابات ها انتقاد کرده اند.

پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، مهدی کروبی حمايت علنی احمد جنتی از محمود احمدی نژاد را «تخلف آشکار از جايگاه قانونی» دانسته بود.

آيت الله جنتی که از حاميان سرسخت آقای احمدی نژاد به شمار می رفت پیشتر در مناسبت های مختلف به ستايش از «رويکرد ارزشی» محمود احمدی نژاد پرداخته بود. وی حتی روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ را ناشی از «اشک، نذر و نياز» و «توسل به خدا» دانسته است.

وی در خطبه های نماز جمعه هشتم تيرماه سال ۱۳۸۶ به مناسبت سالگرد انتخاب محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری ايران در سخنانی گفت: «خيلی ها فکر می کردند انقلاب مرده، اما خدا نخواست در روی آن پاشنه غلط بچرخد و بر خلاف انتظار همه ديدند، که همين مردم، يک نفر از خودشان را پيدا کردند، نذر کردند، نياز کردند و توسل پيدا کردند و خدا خيلی کمک کرد.»
XS
SM
MD
LG