لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

مردان در سایه: پنج شخصیت قدرتمند در جهان سیاست


ولادیمیر پوتين که از ماه مه امسال که پس از دو دوره رياست جمهوری روسيه کاخ کرميلين را ترک کرد بر ميزان اختيارات و حوزه دخالت نخست وزير افزوده است
ولادیمیر پوتين که از ماه مه امسال که پس از دو دوره رياست جمهوری روسيه کاخ کرميلين را ترک کرد بر ميزان اختيارات و حوزه دخالت نخست وزير افزوده است

همزمان با معرفی سناتور جوزف بایدن به عنوان معاون باراک اوباما، کانديدای حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمريکا، مجله سياست خارجی چاپ واشنگتن در شماره اخير خود به بررسی سوابق و نقش پنج تن از پر قدرت ترين معاونان يا مقام های دوم سياسی در کشورهای جهان پرداخته است.


مجله سياست خارجی توسط بنياد صلح کارنگی که يک مرکز پژوهش های استراتژيک در واشینگتن است، چاپ می شود. مشروح این گزارش را از نظر می گذارانید:


روسیه : پوتین


ولاديمير پوتين: نخست وزير روسيه
تاريخ رسيدن به اين مقام : ماه مه ۲۰۰۸


دلائل قدرت و نفوذ: به طور رسمی نخست وزير در روسيه مقامی مادون ریيس جمهور است و حوزه اختيارات وی مسائل داخلی و روزمره کشور است.


اما با وجود اميدهایی که در آغاز رياست جمهوری آقای مدودیف برای پيشبرد اصلاحات دمکراتيک در روسيه و سياست خارجی ملايم تری وجود داشت به مرور ثابت شد که در حقيقت هنوز اين ولاديمير پوتين است که مسائل اصلی کشور را هدايت می کند.


آقای پوتين از ماه مه امسال که پس از دو دوره رياست جمهوری روسيه کاخ کرميلين را ترک کرد بر ميزان اختيارات و حوزه دخالت نخست وزير افزوده است. او هنوز هم رياست جلسات تصميم گيری هيئت دولت را درست مثل زمان رياست جمهوری بر عهده دارد.


در ماه اوت و آغاز درگيری نظامی در گرجستان، نه ديميتری مدودف، ریيس جمهوری روسيه، بلکه اين آقای پوتين بود که از مراسم افتتاح بازی های المپيک به مسکو بازگشت تا عمليات ارتش روسيه در گرجستان را هدايت کند.


کاندولیزا رايس، وزير خارجه آمريکا، بارها گفته است که با وجود امضاء يک قرارداد آتش بس با گرجستان توسط دميتری مدودف، ریيس جمهور روسيه، به نظر می رسد که کنترل نيروهای مسلح در دست ریيس جمهوری نيست و اين ولاديمير پوتين است که در اين زمينه حرف آخر را می زند.


ایران: احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد: ریيس جمهوری ايران


تاريخ رسيدن به اين مقام: ژوئن سال ۲۰۰۵


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران

دلائل قدرت و نفوذ: کارشناسان سياست ايران همواره و به درستی تاکيد می کنند که در ساختار حکومت ايران بسياری از حوزه های کليدی تصميم گيری از جمله سياست خارجی و مسائل امنيتی نه در اختيار ریيس جمهور که در دست رهبر نظام، آيت الله علی خامنه ای است.


با اين وجود محمود احمدی نژاد طی سه سالی که از رياست جمهوری وی می گذرد توانسته است در حوزه مسائل استراتژيک با آزمايش پياپی موشک های دوربرد و در پيش گرفتن سیاستی تندروانه در مذاکرات هسته ای عملا نقش مهمی در سياست خارجی ايران ايفا کند.


آقای احمدی نژاد با اظهار نظرهای تند و خصمانه عليه آمريکا و تهديد موجوديت اسرائيل محکوميت بين المللی را به سوی رهبری سياسی در ايران سرازير کرد.


ولی به نظر می رسد که هيچيک از اين مسائل باعث نگرانی آيت الله خامنه ای نشده است. رهبر ايران در تازه ترين نطق خود با وجود انتقادهای شديد داخلی از عملکرد اقتصادی و سياسی دولت فعلی، از محمود احمدی نژاد برای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ حمايت کرد.


گری سيک، از کارشناسان ارشد سياست ايران در دانشگاه کلمبيا، می گويد: کسانی که فکر می کنند محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری بعدی شانسی نخواهد داشت سخت در اشتباه هستند. آقای احمدی نژاد سياستمداری بلند پرواز و سرسخت است. او تهديدی است بزرگ برای ملايمت و ميانه روی در عرصه سياسی پس از انقلاب ايران.


چین: ژيابائو


ون ژيابائو، ریيس شورای دولتی – معادل هيئت دولت در ساختار سياسی چين


تاريخ رسيدن به این مقام: ماه مارس سال ۲۰۰۳


ون ژيابائو، ریيس شورای دولتی – معادل هيئت دولت در ساختار سياسی چين

دلائل قدرت و نفوذ: پس از حوادث مربوط به زمين لرزه بهار امسال در چين، بسياری او را «پدر بزرگ ون» می نامند.


او مسئول هدايت اصلاحات مهم اقتصادی در اين کشور است و رياست دستگاه دولتی و اجرایی عريض و طويل چين با حدود ۱۰۰ ميليون کارمند را برعهده دارد.


در ماه مه، چنگ لی، يکی از کارشناسان موسسه بروکينگز، به روزنامه نيويورک تايمز گفت: بسياری از مردم چين واقعا تحت تاثير صداقت، انسانيت و خلوص آقای ون قرار گرفته اند.


ون ژيابائو در حزب کمونيست چين مقام سوم را داراست و مقام دولتی وی معادل نخست وزير در کشورهای ديگر است.


بسياری او را به عنوان يک سياستمدار «جان سخت» می شناسند که از بحران های فراوان جان سالم به در برده است. او يکی از افراد نزديک به نخست وزير سابق چين – ژائو ژييانگ – بود که پس از حوادث ميدان تيان آن من از مقامش برکنار شد و هنوز هم تحت بازداشت خانگی است.


با اين وجود ون ژيابائو از آن زمان توانسته است در حزب کمونيست ترقی کند. ون ژيابائو در رشته زمين شناسی تحصيل کرده ، معروف است که برای هر تصميم گيری حدود سه روز بررسی و فکر می کند و آن طور که از ظاهر امور پيداست در عالم سياست چين دشمنان اندکی دارد.


آقای ون چندی پيش به مطبوعات گفت: يک زمانی سفير سویيس در پکن گفته که مغز او مثل کامپيوتر کار می کند.


آقای ون افزود: حقيقت امر اين است که اطلاعات فراوانی در مغز من انباشته شده است که برخی از آنها مايه خوشحالی است وبرخی ديگر مايه نگرانی.


آمریکا: دیک چنی


ديک چينی: معاون رياست جمهوری آمريکا


تاريخ رسیدن به این مقام: ژانويه سال ۲۰۰۱


ديک چينی، معاون رياست جمهوری آمريکا،

دلائل قدرت و نفوذ : جان گارنر، يکی از روسای اسبق مجلس نمايندگان آمريکا که بعدها در دوران رياست جمهوری فرانکلين روزولت معاون ریيس جمهور شد، به زبانی طنز آميز اين مقام را در ساختار حکومتی آمريکا به بازيکن تيم بيس بالی تشبيه کرده بود که هميشه روی نيمکت ذخيره نشسته است.


اما پس از دوران هشت ساله معاونت رياست جمهوری ديک چينی، ديگر اين تشبيه صادق نيست.


آقای چينی که قبلا نماينده کنگره آمريکا از ايالت وايومينگ و در دوران رياست جمهوری جورج بوش پدر، وزير دفاع بود، يکی از «تندروترين» سياستمداران معاصر آمريکاست و در مقام معاونت رياست جمهوری اختيارات و نفوذ فراوانی برای خود فراهم کرده است.


در يک مقاله معتبر که در سال ۲۰۰۷ در روزنامه واشینگتن پست به چاپ رسيد گفته شد: بر اساس بسياری از شواهدی که از درون دستگاه اجرایی حکومت آمريکا به دست آمده، ديک چينی صرفا سايه يک ریيس جمهور مردم پسند نيست. در اين مقاله مستند ادعا شد که آقای چينی تقريبا در تمامی تصميم گيری های دفتر رياست جمهوری و قوه مجريه آمريکا دخالت دارد.


به نظر می رسد که در چند سال اخير همراه با افزايش نفوذ کاندولیزا رايس، وزير امور خارجه، رابرت گيتس، وزير دفاع و هنری پاولسن، وزير دارایی در دور دوم رياست جمهوری جورج بوش از ميزان نفوذ ديک چينی کاسته شده است.


اما هيچگاه نبايد قدرت ديک چينی را دست کم گرفت، در شرايط بحران در روابط روسيه و تنش در مورد بحران هسته ای ايران حتی در چند ماه باقی مانده از رياست جمهوری جورج بوش، ديک چينی ممکن است بار ديگر به مرکز برخی از سياستگذاری های دولت آمريکا باز گردد.


القاعده: الظواهری


ايمن الظواهری: نفر دوم در رهبری شبکه القاعده


تاريخ رسيدن به این مقام: سال ۱۹۸۸ و زماني که گروه او - جهاد اسلامی مصر- به شبکه القاعده پيوست.


ايمان الظواهری، نفر دوم در رهبری شبکه القاعده

دلائل قدرت و نفوذ : با وجودی که او از شخصيت گيرای اسامه بن لادن برای پيروانش برخوردار نيست اما برخی صاحبنظران معتقدند که ايمن الظواهری مغز متفکر و رهبر عملياتی شبکه القاعده است و ايده حمله به قلب دشمن دور دست، حملات تروريستی در آمريکا، استراتژی وی بوده است.


از زمان حملات يازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمريکا ايمن الظواهری دهها بيانيه و نوار ويدئویی منتشر کرده و حتی اوائل ماه آوريل ۲۰۰۸ از طريق شبکه اينترنت در يک پرسش و پاسخ بسيار طولانی شرکت کرده است.


در ماه ژوئيه برخی رسانه ها گزارش دادند که ايمن الظواهری در مناطق مرزی شمال غرب پاکستان کشته و يا زخمی شده است اما بازوی تبليغاتی شبکه القاعده به سرعت اين خبر را تکذيب کرد.


ايمن الظواهری که سابقا جراح چشم بوده زبان انگليسی را به خوبی مي داند. وی در دهم ماه اوت با انتشار يک نوار ويدئويی ديگر از پاکستانی ها خواست تا با پيوستن به جهاد، عليه آمريکا مبارزه کنند. او در اين نوار بر خلاف هميشه به زبان انگليسی صحبت می کرد و گفت دليل صحبت به اين زبان ناآشنایی وی به زبان اردو است.


XS
SM
MD
LG