لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

«تخلیه ساکنان مناطق اطراف سد بیجار»


هم اکنون راه ارتباطی چندين روستادرمناطق پايين دست سد خاکی شهر بيجار بر اثر جاری شدن سيلاب قطع شده است.
عکس از فارس
هم اکنون راه ارتباطی چندين روستادرمناطق پايين دست سد خاکی شهر بيجار بر اثر جاری شدن سيلاب قطع شده است. عکس از فارس

به دنبال بارندگی های شديد و احتمال شکسته شدن سد بيجار در شهرستان رودبار، مسوولان استان گيلان از ساکنان روستاهایی که پایین تر از اين سد قرار دارند، خواسته اند تا منازل خود را ترک کنند و تاکنون پنج هزار نفر نيز از اين مناطق تخليه شده اند.


مسوولان محلی می گويند بارندگی های شديد که از شامگاه روز دوشنبه آغاز شده است باعث بالارفتن حجم آب ورودی به سد مخزنی بیجار شده است. طبق اين گزارش ها هم اکنون ميزان حجم آب ورودی به سد شهر بيجار ‪ ۳۴۰‬مترمکعب در ثانيه و ميزان خروجی آن ‪ ۱۶۰‬مترمکعب در ثانيه است.


به گفته استاندار استان گيلان به علت تغییرات جویی، حجم آب پشت سد به کنترل در آمده و از «شدت احتمال بروز بحران و فاجعه کاسته شده‌است».


در همين حال، به دنبال افزایش خطر شکسته شدن سد بيجار، افشين عزيزی مسئول ستاد حوادث غير مترقبه گيلان، نيز گفته بود تاکنون ۹۵‬درصد از ساکنان خانه هایی که پایین سد خاکی شهر بيجار قرار دارد، منازل خود را ترک کردند.


به گفته افشين عزيزی حدود پنج هزار نفر از ساکنان روستاهای تخليه‌شده، در منطقه امام زاده هاشم و اردوهای هلال احمر استان گيلان اسکان يافته‌اند.


  • براساس برآوردهای مقامات محلی گيلان گرچه تاکنون بسياری از ساکنان روستاهای در معرض آسيب تخليه شده‌اند

مقاومت در برابر تخليه مناطق


در حالی که مسوول ستاد حوادث غیر مترقبه گیلان از تخلیه اکثریت ساکنان مناطق در معرض خطر سخن گفته است، مسوول هلال احمر این استان می گوید برخی از ساکنان این مناطق در برابر تخلیه منازل خود مقاومت می کنند.


دکتر جمشيد محمدی، مدير عامل هلال احمر استان گيلان، می گويد:« در فرصت اندک باقيمانده تا شکستن سد خاکی شهر بيجار برخی از اهالی روستاهای در معرض [جاری شدن] سيل برای تخليه منازل محل سکونت خود مقاومت می‌کنند».


دکتر جمشيد محمدی تاکيد کرد که مسوولان و امدادگران درتلاش هستند، افرادی را که مقاومت می کنند راضی کرده و از محل خطر تخليه کنند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، هم اکنون راه ارتباطی چندين روستادرمناطق پايين دست سد خاکی شهر بيجار بر اثر جاری شدن سيلاب قطع شده است.


این خبرگزاری افزوده است: اکنون دهها دستگاه اتوبوس و مينی بوس در حال تخليه ساکنان روستاهای شهر بيجار، وش بيجار، براگور، امام زاده هاشم و بازارچه شاه عباسی سدخاکی شهر بيجار به مناطق امن هستند.


روح الله قهرمانی چابک، استاندار استان گيلان نيز به ساکنان حاشيه رودخانه سفيدرود هشدار داده و گفته است: ساکنين اطراف سفيدرود تا رشت، سياهکل، آستانه‌اشرفيه، لولمان بايد نسبت به تخليه مناطق اقدام کنند.


عمليات سد مخزنی شهر بيجار، در ۳۵ کيلومتری جنوب شهر رشت، از سال ۱۳۸۳ عمليات آغاز شده است و هنوز به اتمام نرسيده است. اين سد پس از تکميل و بهره برداری خواهد توانست که آب شرب مورد نياز بيش از ۷۰ در صد جمعيت استان گيلان را به مقدار ۱۶۵ ميليون مترمکعب در سال تامين کند.


به گفته رسول زرگر ، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ،استان گيلان با ۹۲۰ ميليمتر بارش سالانه جزء استانهای پر آب ايران است و چهار برابر متوسط بارش در اين کشور را دارد.


XS
SM
MD
LG