لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

روسیه: بشار اسد دست به اصلاحات بزند یا کنار برود


دميتری مدودف، رييس جمهور روسيه، روز جمعه گفت که بشار اسد راهی جز اصلاحات و يا کناره گيری از قدرت پيش رو ندارد. وی با اين حال تاکيد کرده است که مسکو در مقابل فشار های خارجی برای برکناری بشار اسد از قدرت مقاومت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه روز پس از وتوی قطعنامه تحريمی عليه حکومت بشار اسد توسط روسيه و چين در شورای امنيت سازمان مل متحد، دميتری مدودف گفته است: روسيه نيز به اندازه آمريکا و کشورهای اروپايی خواهان پايان خشونت ها عليه معترضان در سوريه است.

وی در يک برنامه تلويزيونی اظهار داشت: «روسيه به اندازه ديگر کشورها خواهان توقف خونريزی ها در سوريه است و از رهبری سوريه می خواهد اصلاحات ضروری را انجام دهد.»

رييس جمهوری روسيه افزود: «چنانچه رهبر سوريه قادر نباشد که چنين اصلاحاتی را محقق کند، می بايست کنار برود. اما اين مساله ای است که مردم و رهبری سوريه بايد در باره آن تصميم بگيرند، نه سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، يا کشورهای اروپايی.»

چين و روسيه، دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه سيزدهم مهرماه به پيش نويس قطعنامه تحريمی عليه حکومت بشار اسد رای مخالف دادند. اين رويکرد روسيه انتقاد شديد امريکا و کشورهای اروپايی را در پی داشت.

روسيه پيشتر برخی از نيروهای اپوزيسيون در سوريه را به ارتباط با «تروريست ها» متهم کرده بود.

رييس جمهوری روسيه می گويد، تصميم اخير برای وتوی قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد متاثر از رويکرد و اقدامات ناتو در ليبی است. وی اضافه کرده است، در ماه مارس سال جاری هنگامی که قطعنامه عليه حکومت معمر قذافی در شورای امنيت مطرح شد، مسکو مخالف آن بود ولی از وتوی آن خودداری کرد.

روسيه از اقدامات ناتو درجريان سرنگونی معمر قذافی انتقاد کرده و می گويد، قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت معمر قذافی و در خصوص محافظت از غير نظاميان در ليبی بود، اما مورد سواستفاده ناتو قرار گرفت.

با اين حال، رييس جمهور روسيه روز جمعه هشدار داد که مسکو به مخالفت با تلاش های غرب برای سرنگونی حکومت ها ادامه خواهد داد.

دميتری مدودف گفت: «روسيه همچنان در مقابل تلاش ها برای مشروعيت گرفتن از طريق تحريم های يک جانبه شورای امنيت با هدف سرنگونی رژيم های مختلف خواهد ايستاد.»

دميتری مدودف اضافه کرد: «سازمان ملل متحد برای چنين هدف به وجود نيامده است.»

رييس جمهور روسيه تاکيد کرد: «در اصل، متن پيشنهادی، متنی بود که يک بار ديگر اجازه استفاده از زور را می داد.»

آمريکا و کشورهای اروپايی از اقدام روسيه در وتوی قطعنامه عليه حکومت بشار اسد به شدت انتقاد کردند. درهمين زمينه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا گفته بود: «ما باور داريم تاريخ نشان خواهد داد که کدام کشورها در جريان رای گيری روز سه شنبه درست می گفتند و کدام کشورها اشتباه.»

در همين حال، فعالان سياسی سوری می گويند، به دنبال تظاهرات دولتی در روز جمعه ۹ نفر درجريان تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه به معترضان کشته شدند.

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد براساس برآوردهای اش شمار افرادی که در جريان اعتراضات حکومت بشار اسد در سوريه از ماه مارس تاکنون کشته شده اند به بيش از ۲۹۰۰ نفر رسيده است.

يک مقام سازمان ملل متحد گفته است، اين رقم شامل کسانی که در جريان تظاهرات ضد دولتی ناپديد شده اند، نمی شود
XS
SM
MD
LG