لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

شايعات و دادگاه در مورد نقش سادات در مرگ عبدالناصر


انور سادات، رییس جمهوری پیشین مصر
انور سادات، رییس جمهوری پیشین مصر
چندی پيش يکی از دستياران انور سادات در يک برنامه تلويزيونی شبکه الجزيره مدعی شد که جمال عبدالناصر رهبر جنبش ملی و بنيانگذار مصر مدرن سه روز پس از نوشيدن قهوه ای که انور سادات درست کرده بود فوت کرد.

به نوشته روزنامه گاردين اکنون دختر انور سادات که پس از عبدالناصر به رياست جمهوری مصر رسيد برای دفاع از حيثيت پدر خود به دادگاه شکايت کرده است.

انور سادات که بيش از همه به خاطر امضا قرارداد صلح « کمپ ديويد» با اسراييل شهرت دارد در سال ۱۹۷۰ و پس از مرگ جمال عبدالناصر بر اثر يک حمله قلبی ناگهانی که پزشکان دليل آن را مسموميت دانستند، به قدرت رسيد.

گاردين می افزايد که هفته گذشته محمد حسنين هيکل يکی از روزنامه نگاران با سابقه مصر و دستيار سابق انور سادات در جريان برنامه خود در شبکه تلويزيونی الجزيره آخرين روزهای زندگی جمال عبدالناصر را مرور کرد و در خلال آن اشاره هايی به نحوه مرگ وی داشت که نشان می داد انور سادات در اين ماجراها و از جمله چگونگی مرگ عبدالناصر کاملا بی طرف نبوده است.

به عنوان مثال حسنين هيکل ماجرا را اينطور بازگو می کند که عبدالناصر با ياسرعرفات در هتل قاهره ديدار داشتند. در اين ديدار دو طرف به شدت عصبانی شده و در پايان ملاقات عبدالناصر آنقدر متشنج بود که انور سادات معاون رياست جمهوری در آن زمان به وی پيشنهاد کرد که برايش قهوه ای بياورد.

حسنين هيکل می افزايد که انور سادات به آشپز مخصوص عبدالناصر دستور داد از آشپزخانه بيرون برود و بنابراين خود او آن قهوه ای را درست کرد که بعدا عبدالناصر آنرا نوشيد. سه روز پس از آن عبدالناصر دچار حمله قلبی شد و درگذشت. ميليونها نفر از مردم در سوگواری عبدالناصر شرکت کردند و يکی از روزنامه های آن زمان چاپ قاهره نوشت :« با مرگ ناصر صد ميليون نفر – تمام اعراب – يتيم شدند.»

روزنامه گاردين می نويسد که خانواده انور سادات به اين روايت ها واکنش بسيار خشمگينانه ای داشته است . يکی از دختران او از طريق مصاحبه های تلويزيونی اعلام کرده که اظهارات حسنين هيکل حقيقت ندارد. همزمان دختر ديگر وی با شکايت کتبی به دادستانی کل مصر حسنين هيکل را به جعل حقايق و تهمت و افترا متهم کرده است.

رقيه سادات در شکايت خود به دادستانی مصر می نويسد:« آنچه که هيکل گفته است ضربه بزرگی برای تمام ما بوده و احساسات تمام اعضای خانواده را به شدت جريحه دار کرده است.» خانواده سادات استدالال می کنند که ادعاهای حسنين هيکل درست نيست چون انور سادات نمی توانست يک فنجان قهوه درست کند.
به نوشته روزنامه گاردين حسنين هيکل که يکی از با سابقه ترين و سرشناس ترين مفسرين در کشورهای خاورميانه است در برنامه تلويزيونی خود بعد گفت که به اعتقاد وی بعيد است که انور سادات قهوه عبدالناصر را مسموم کرده باشد. اما اين توضيحات وی نتوانسته است سر و صدا و جنجالی را که بر سر اين موضوع بر پا شده بخواباند.

بسياری از تحليلگران معتقدند که صحبتهای حسنين هيکل در طول برنامه تلويزيونی خود از جمله اين عبارت : «هيچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عبدالناصر به قتل رسيده است ولی سوء ظن های فراوانی وجود دارد» همه آگانه بوده و با هدف جهت دادن سوء ظن ها به سوی انور سادات صورت گرفته است.

حيشام قاسم، يک نويسنده سرشناس مصری می گويد:« اين حرفهای حسنين هيکل اقدامی است برای جلب بيشتر تماشاچی به برنامه تلويزيونی خود . چون در چند سال اخير به برنامه وی اعتنای چندانی نمی شد و به اين وسيله او خواسته جلب توجه کند.»

روزنامه گاردين مطلب خود را با اين جمله تمام می کند که جلب اين همه توجه در رسانه ها و مطبوعات مصر نشان دهنده وضعيت نااميد کننده مطبوعات آن کشور است.
XS
SM
MD
LG