لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

سه جوان يهودی ايرانی در کاليفرنيا به ضرب گلوله کشته شدند


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
سه مرد جوان يهودی ايرانی، از جمله دو برادر، در آپارتمانی در کاليفرنيا به ضرب گلوله کشته شده اند.

درحادثه ای که به گفته پليس لس آنجلس، حدود ساعت ۹ شامگاه پنجشنبه، بوقت غرب آمريکا، در منطقه وست هاليوود رخ داد، فرد يا افرادی مسلح، سه مرد جوان يهودی ايرانی الاصل را مورد اصابت گلوله قرار دادند و آنها را در جا کشتند.

قاتل يا قاتلان بدون آنکه رد پايی از خود به جای گذاشته باشند، گريخته اند. قتل درون آپارتمانی در خيابان «کينگ» در وست هاليوود به وقوع پيوسته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از کاليفرنيا، کشته شدگان يهودی ايرانی؛ فيروز موسی زاده ۲۷ ساله، برادر بزرگ او، شهريار موسی زاده، ۳۸ ساله و برنارد خليلی، ۲۷ ساله بودند.

هرسه مقتول عضو فعال جامعه جوانان يهودی ايرانی زاده در لوس آنجلس بودند.

فرمانده پليس اين بخش از لس آنجلس می گويد هنوز نمی توان هيچ انگيزه ای برای چنين قتلی را اعلام کرد زيرا هيچ شواهد خاصی بدست نيآمده است و قاتل يا قاتلان نيز رد پايی از خود به جای نگذاشته اند.

به گفته بيل مارش، افسر پليس جنايی که مسوول رسيدگی به اين قتل سه گانه شده است، نشانه ای از درگيری و کشمکش ميان مقتولين با افراد احتمالی ديگر يا در ميان خود اين سه نفر ديده نمی شود و همه چيز در آپارتمان طبيعی بوده است.

بيل مارش احتمال سرقت را نيز رد کرده زيرا چيزی به سرقت نرفته است و نشانه ای از اينکه افرادی با نيت دزدی وارد آپارتمان شده باشند، رد شده است.

بيل مارش گفته است که کمترين نشانه برای تعيين دلايل اين جنايت در دست است.

پليس لس آنجلس احتمال می دهد که برادران موسی زاده و برنارد خليلی قاتل يا قاتلين را می شناخته اند و با آنها در مراوده بوده اند زيرا بنظر می رسد که خودشان درب آپارتمان را بروی قاتل يا قاتلين باز کرده بودند.

همسايگان در اين ساختمان مسکونی ابتدا گمان کرده بودند که صدای بازی با فشفشه را شنيده اند.

هنگامی که مدير مجتمع «کينگز رود آرمز» برای بررسی اين صدای مشکوک، به نزديکی درب آپارتمان رسيد، درب را گشوده و سه قربانی جان داده را مشاهده کرد.

سه مرد مقتول در نقاط مختلف آپارتمان به قتل رسيده اند و درکنار هم نبوده اند. دو نفر ازمقتولين ساکنان آپارتمان بودند اما هنوز پليس لس آنجلس نگفته است که دو برادر ساکن آن بودند يا يکی از برادران با برنارد خليلی همخانه بوده است.

احتمال همخانه بودن فيروز موسی زاده با برنارد خليلی مطرح است زيرا هردوی آنها جوانان همسن ۲۷ ساله بودند.

اين مجتمع مسکونی در منطقه امن بوده و پيشينه بروز رخدادهای خشونت بار دراين مجتمع يا اين ناحيه بسيار نادر بوده است.

يک پسرعموی برنارد خليلی او را «جوانی بسيار مهربان و بخشنده» توصيف کرده است.

اين دومين تراژدی برای خانواده خليلی است؛ خواهر برنارد خليلی، بنام بيانسه خليلی دو سال پيش در سقوط از يک ساختمان مرتفع کشته شد. پليس در سال ۲۰۰۸ نظر داده بود که بيانسه خليلی خود کشی کرده است.

پويا ديانيم، وکيل يهودی ايرانی مقيم کاليفرنيا و يکی از فعالان جامعه يهوديان ايرانی الاصل در آمريکا در اين زمينه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که برادران موسی زاده و برنارد خليلی هر سه در سنين کودکی به آمريکا رفتند و دراين کشور ساکن شدند.

به گزارش آسوشيتدپرس، خانواده های موسی زاده و خليلی تاکيد دارند که فرزندان آنها افرادی بدون سابقه خلافکاری بودند.

اين احتمال که يک مساله عاطفی يا درگيری شخصی مالی هم ممکن است که در ماجرا دخيل بوده، از سوی برخی ازيهوديان ايرانی لس آنجلس در مصاحبه با راديو فردا مطرح شده است.

بيش از دو سوم از يهوديان مقيم ايران در ۳۱ سال اخيرراهی آمريکا شده اند که دو نسل بعدی نيز به نسل اوليه صدر انقلاب افزوده شده است. شمار يهوديان ايرانی مقيم آمريکا بيش از يکصد هزار نفر نيز برآورد شده است.

مهمترين ماجرا برای يهوديان باقی مانده در ايران در دهه گذشته، زندانی شدن سيزده نفر از يهوديان شيراز و اصفهان بود که اکنون همه آنها آزاد شده اند.

قريب به اتفاق يهوديان ايرانی در آمريکا در لس آنجلس زندگی می کنند هر چند که جامعه ای نسبتا چشمگير از يهوديان ايرانی الاصل در نيويورک نيز وجود دارد.

نام فاميلی موسی زاده و خليلی درميان يهوديان ايرانی بسيارآشناست و دهها خانواده با اين دو نام در آمريکا، اسرائيل و ايران زندگی می کنند.

قتل افرادی درميان يهوديان ايرانی، بويژه در آمريکا، امری کاملا کم سابقه است.

در هر حال، کارآگاه بيل مارش احتمال داده که قتل به صورت تصادفی رخ داده باشد و اينکه سه مقتول هرسه يهودی ايرانی بوده اند، به توصيف بيل مارش، ممکن است که آن هم کاملا اتفاقی باشد،
XS
SM
MD
LG