لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

«پروژه راديويی برای ايران به تاخير افتاد»


ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا
ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا
به گزارش شبکه خبری سی ان ان بخش بسيار مهمی از اقدامات دولت آمريکا برای تماس گسترده تر با مردم ايران فعلا متوقف شده است. براساس گزارش اخيری که توسط دولت آمريکا منتشر شده احداث يک فرستنده راديويی که جزء اولويت های درجه اول اين طرح بود به مدت دو سال به تاخير افتاده است.

گزارش بازرسی ارشد وزارت خارجه آمريکا حاکی از آن است که تعويق در اين پروژه به تلاش دولت آمريکا برای انتشار اخبار به خصوص در ماههای پس از انتخابات سال گذشته لطمه زده است. در بخشی از اين گزارش گفته می شود :« منافع آمريکا ايجاب می کند که احداث فرستنده راديويی که بتواند برای سراسر ايران برنامه پخش کند، بايد هر چه سريعتر کامل شود.»

به گزارش سی ان ان فرستنده ۶۰۰ هزار واتی که به شکلی طراحی و ساخته شده که می تواند بخش اعظم جمعيت ايران را پوشش دهد، در ابتدا قرار بود که در ماه می ۲۰۰۸ به مرحله بهره برداری برسد.هزينه تکميل اين فرستنده حدود ۲/۵ ميليون دلار است.

در گزارش بازرس ارشد وزارت امور خارجه آمريکا گفته می شود:« اين فرستنده در زمان حوادث مربوط به انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ و ناآرامی های سياسی پس از آن عملياتی نبود و هنوز هم به کار نيافتاده است. فرستاده های موج متوسط فعلی در کويت فقط می تواند نوار باريکی از مناطق غربی ايران را پوشش دهند.»

شبکه خبری سی ان ان سپس يادآوری می کند که دولت ايران کنترل بر شبکه اينترنت را تشديد و دسترسی به رسانه های خارجی را محدودتر کرده است. در عين حال تاخير در راه اندازی اين فرستنده راديويی همزمان با تشديد بحران در مناسبات ايران و آمريکا بر سر بحران هسته يی صورت می گيرد.

به گزارش بازرس ارشد وزارت خارجه آمريکا، شرکت مقاطعه کاری امور دفاعی که قرار بود اين فرستنده را احداث کند با نپرداختن هزينه شرکت های تامين کننده مصالح اوليه و نپرداختن حقوق کارکنان عملا باعث توقف اين پروژه شده است. مسئولان اين شرکت از پاسخ دادن به سئوالات و مراجعات شبکه خبری سی ان ان در مورد دلايل اين تاخير امتناع کرده ا ند.

به گفته نهادی که مسئول نظارت بر رسانه های برون مرزی آمريکاست مشکلات مربوط به پايان کار فرستنده مستقر در کويت هم اکنون برطرف شده و امواج راديويی که از اين مرکز مخابره خواهند شد در ماهها آينده بخش وسيع تری از ايران را پوشش خواهد داد.

تيش کينگ سخنگوی اين نهاد به شبکه خبری سی ان ان گفت:« مشکلات فرستنده کويت حل شده است و آخرين مراحل آزمايشی و تصحيح کار اين فرستند در کار می به پايان می رسد. اگر اين آزمايشها نتيجه مطلوب داشته باشد اين فرستنده از پاييز امسال به مرحله عملياتی خواهد رسيد.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان مرکز مخابراتی مستقر در کويت از سال ۱۹۸۳ احداث شده و در حال حاضر هشت فرستنده راديويی متعلق به آمريکا در آنجا فعال هستند. سخنگوی نهاد ناظر بر رسانه های برون مرزی آمريکا می گويد که کار فرستنده جديد پخش برنامه برای ايران را تکميل و تقويت خواهد کرد.

اما هله ديل کارشناس ارشد روابط عمومی می گويد تاخير در تکميل و راه اندازی فرستنده جديد کويت عارضه يی از مشکلات مديريتی بزرگتر است. به گفته وی:« در زمينه مديريت و کارکرد رسانه های بين المللی و برون مرزی آمريکا يک مشکل جدی وجود دارد. برنامه ها و تصميمات بسيار کند به اجرا گذاشته می شود و بازبينی و کنترل عملکرد اين بخش کند و وقت گير است. نحوه عملکرد و مديريت رسانه های بين المللی آمريکا بايد به شکل قاطع و جدی مورد بازبينی قرار بگيرد.»

در مقابل تيش کينگ سخنگوی نهاد ناظر بر رسانه های برون مرزی آمريکا مدعی است که با وجود اعمال تمام محدوديت ها از سوی دولت ايران رسانه های برون مرزی آمريکا توانسته اند اخبار را به ايرانيان برسانند. به گفته وی فرستنده جديد در کويت پخش برنامه های راديويی برای ايران را تقويت خواهد کرد و رساندن اخبار به مردم ايران همواره يکی از اولويت های اصلی اين نهاد بوده است.

وی همچنين با اين انتقاد که تاخير در راه اندازی اين فرستنده نقطه ضعف بزرگی برای پوشش اخبار ايران در سال ۲۰۰۹ بوده مخالف است. وی می گويد :« پخش برنامه های ما برای ايران موفقيت چشمگيری داشته و حتی با وجود تشديد سانسور و پخش پارازيت توسط دولت برنامه های ما تقريبا ۳۰ درصد از مخاطبان بالغ را در بر می گيرد.

به گفته تيش کينگ تلويزيون فارسی صدا آمريکا « تمام جنبه های مربوط به بحران انتخابات ايران را پوشش داده و با افزودن يک ساعت برنامه برای صبح ها و يک ساعت برنامه گزارش ويژه در غروب، پخش روزانه خود را از ۷ ساعت به ۹ ساعت افزايش داده است. »

به گفته وی در دوران ناآرامی های سياسی ايران روزانه ۳۰۰ قطعه ويدئو و هزاران تصوير و ای ميل توسط مردم ايران برای تلويزيون فارسی صدای آمريکا ارسال می شد.
XS
SM
MD
LG