لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

وحيدی: نيازی به خط تلفن مستقيم بين‌ ايران و آمريکا نيست


احمد وحيدی، وزيردفاع ایران
احمد وحيدی، وزيردفاع ایران
احمد وحيدی، وزيردفاع جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات برخی از مقامات آمريکايی در خصوص ايجاد «تلفن قرمز» يا خط مستقيم بين نيروهای نظامی ايران و آمريکا برای پرهیز از بروز بحران، روز چهارشنبه ششم مهرماه، گفته است نيازی به برقراری چنين خطی تلفن مستقیمی نيست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، احمدی وحيدی در پاسخ به اين که آمريکايی‌ها پيشنهاد کرده‌اند خط «تلفن قرمز» بين ايران و آمريکا ايجاد شود، گفت: «ما در منطقه نياز به برقراری اين خط نداريم بلکه معتقديم خروج نيروهای فرا منطقه‌ای و دخالت نکردن آنها در مسايل منطقه باعث می‌شود که تنشی در منطقه ايجاد نشود.»

وزير دفاع ايران اضافه کرده است: «آن ها می‌گويند خط سرخ داشته باشيم، برای اين که اگر تنشی به وجود آمد، آن را حل کنيم؛ در صورتی که ما معتقديم اگر آنها در منطقه نباشند، تنشی هم درمنطقه ايجاد نمی‌شود.»

وی همچنين گفته است:« آنها موظف هستند در عبور از تنگه هرمز و خليج فارس به تمام سوالاتی که نيروی دريايی ما از آنها می‌پرسند، پاسخ دهند،‌ آنها تحت اشراف اطلاعاتی نيروی دريايی ما هستند.»

در حالی وزیر دفاع ایران می گوید نیازی به ایجاد خط مستقیم بین ایران و امریکا نیست که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌دولت دهم هفته گذشته در یک نشست خبری در نیویورک گفته بود که از ایده برقراری یک «خط ارتباطی بحران» بین مقامات ایران و ایالات متحده یا «از هر تدبیری که مانع از برخورد شود» استقبال می‌کند.

يک مقام وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، روز دوشنبه بيست و هشتم شهريورماه گفته بود، واشينگتن در حال بررسی برقراری «خط مستقيم بحران» نظامی يا «تلفن قرمز» با تهران است تا از هرگونه برخورد ناخواسته در خليج فارس پرهيز شود.

روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال پیشتر نوشته بود چندين رويارويی بين نيروهای آمريکايی و ايرانی در خليج فارس که تا آستانه درگيری نيز پيش رفته بود، باعث شده تا نيروهای آمريکايی برای جلوگيری از وقوع يک درگيری ناخواسته، ايده برقرار يک خط نظامی مستقيم بحران با تهران را مطرح کنند.

در همين زمينه، يک مقام وزارت دفاع آمريکا گفته بود: «اين ايده مدت‌ها است که در برخی جاها مطرح بوده است، اما از همين حد ايده فراتر نرفته است. هنوز هم پيش‌نويس چنين طرحی به وزير دفاع آمریکا ارائه نشده است.»

در همين زمينه، پيشتر مايک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در يک سخنرانی از فقدان هرگونه رابطه بين دولت‌های ايران و آمريکا، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ايران، ابراز نگرانی کرده و گفته بود، چنين امری می‌تواند مشکل ساز باشد.

درياسالار مالن در بخشی از سخنان خود افزوده بود: «حتی در تيره‌ترين روزهای جنگ سرد امکان گفت‌وگو و تماس بين رهبران آمريکا و اتحاد شوروی برقرار بود.»

در اوايل دهه ۱۹۶۰ يک خط تماس تلفنی موسوم به «خط ارتباطی بحران» يا «تلفن قرمز» تماس بين رهبران دو کشور را برقرار می‌کرد. در آن دوران دولت‌های آمريکا و اتحاد شوروی صاحب بزرگترين زرادخانه های سلاح‌های هسته‌ای در جهان بودند. در هر دو کشور نيروهای اتمی هميشه در حال آماده‌باش بودند و هر لحظه امکان داشت که اين وضعيت به يک درگيری منجر شود.

پيش‌پرداخت‌های اس ۳۰۰ پس گرفته شد

وزیردفاع ايران در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرين وضعيت قرارداد خريد سامانه دفاع موشکی اس- ۳۰۰ از روسيه گفت: «اين موضوع روال طبيعی خود را طی می‌کند و ادعای خسارت را در اين زمينه به داوری ارايه کرده‌ايم.»

وی گفت: «جمهوری اسلامی ايران پيش پرداخت‌های خود برای خريد اين سامانه را از روسيه پس گرفته است.»

روسيه و ايران در سال ۲۰۰۵ قرارداد ۸۰۰ ميليون دلاری برای فروش موشک‌های اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی امضا کردند.

اما مخالفت برخی از کشور‌ها به ويژه آمريکا و اسرائيل باعث شده بود تا روسيه تحويل اين موشک‌ها را به تاخير بيندازد و در ‌‌نهايت پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ از اجرای اين قرار داد سرباز بزند.

به دنبال مخالفت رييس جمهوری روسيه با فروش موشک‌های اس -۳۰۰ به ايران، مقامات مسکو اعلام کردند که پيش پرداخت اين قرارداد را به ايران باز می‌گردانند.

اما مقامات ايران از اين رويکرد روسيه انتقاد کردند و وزير دفاع ايران، سال گذشته، از اقدامات حقوقی برای دريافت غرامت از روسيه خبر داده بود.

موشک های قادر

وزير دفاع ايران هم چنين گفته است: موشک کروز دريايی «قادر»که به مناسبت روز صنعت دفاعی رونمايی شد، در کوتاه ترين زمان ممکن به توليد انبوه رسيد و امروز شاهد تحويل مقادير انبوهی از اين موشک به نيروی دريايی سپاه و ارتش هستيم.

احمد وحيدی درباره قابليت موشک های قادر گفته است: اين موشک با برد حدود ۲۰۰ کيلومتر و قابليت آماده سازی و واکنش سريع می‌تواند اهداف دريايی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.
XS
SM
MD
LG