لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

هشدار درباره پيامدهای گسترش آلودگی نفتی در سواحل آمريکا


تصویر ماهواره ای از آلودگی نفتی در خلیج مکزیک
تصویر ماهواره ای از آلودگی نفتی در خلیج مکزیک
در حالی که فرماندار ايالت لوئيزيانا نسبت به پيامدهای گسترش منطقه آلودگی نفتی در سواحل آمریکا هشدار داده است، وزش بادهای شديد روز شنبه عمليات مهار اين آلودگی را مشکل تر کرد.

انفجار يک سکوی حفاری متعلق به شرکت بريتانيايی «بريتيش پتروليوم»، که در هشتاد و دو کيلومتری ساحل جنوب شرقی لوئيزيانا در بيستم آوريل باعث آسيب زدن به به يکی از لوله‌های انتقال نفت در عمق ۱۵۲۵ متری شده است و نشت نفت از اين لوله که کماکان نيز ادامه دارد موجب ايجاد لکه نفتی بزرگی بر سطح خليج مکزيک شده است که مدام در حال گسترش است.


بابی جندال، فرماندار ايالت لوئيزيانا، روز شنبه ضمن هشدار نسبت به احتمال يک فاجعه زيست محيطی، گفته است: گسترش لکه نفتی نه تنها برای باتلاقها و جايگاههای صيد ماهی خطر ناک است بلکه شيوه زندگی مردم در اين ايالت را به مخاطره انداخته است.

ايالت لوئيزيانا دارای زيستگاههای طبيعی و جانوری است که اين لکه نفتی اين مناطق را هم اکنون تهديد می کند.

بابی جندال که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، تصريح کرد که شرکت «بريتيش پتروليوم» هنوز برنامه مشخصی برای مهار نشت نفت ارائه نکرده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه برای بازدید از عملیات مهار لکه عظيم نفتی به خليج مکزيک می‌رود و قرار است با فرماندار لوئيزيانا گفت وگو کند.

در ايالت لوئيزيانا که بيشتر از ساير ايالات آمريکا در معرض تهديد قرار دارد وضعيت اضطراری اعلام شده است. فرماندار اين ايالت خواستار اعزام ۶ هزار نيروی حفاظت ملی برای پاک کردن آثار اين لکه نفتی شده است.

از سوی دیگر دريادار تد آلن، فرمانده گارد ساحلی آمريکا، روز شنبه گفت: به اندازه کافی نفت نشت کرده است به همين دليل منطقی است که فکر کنيم به سواحل (آمريکا) خواهد رسيد. مساله اين است که در چه محلی و زمانی اين اتفاق خواهد افتاد».

در همين حال، وضعيت جوی و وزش بادشديد در روز شنبه باعث شد تا تلاش ها برای مهار اين لکه نفتی را با مشکل مواجه کرد.

با این حال، کارشناسان نفتی می گويند احتمالا لکه نفتی در خليج مکزيک ازانچه که پيشتر فکر می شد بزرگتراست. پيشتر طول لکه نفتی دويست کيلومتر وعرض ان صدوده کيلومتر تخمين زده شده بود. این لکه نفتی علاوه بر ايالت لوييزيانای آمريکا، سه ايالت ديگر را هم تهديد می‌کند.

مقام‌های رسمی آمريکا از شرکت بريتيش پتروليوم که صاحب سکوی نفتی منفجر شده است، خواسته‌اند، برای مهار لکه نفتی تلاش بيشتری کند.
XS
SM
MD
LG