لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

روسیه اسناد مرتبط با سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را کم‌اهمیت می‌داند


یوری میلنر، میلیاردر روس، چهره اصلی در سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در توئیتر و فیس‌بوک است.
یوری میلنر، میلیاردر روس، چهره اصلی در سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در توئیتر و فیس‌بوک است.

روسیه روز دوشنبه با کم‌اهمیت شمردن درز اسناد موسوم به پارادایز درباره سرمایه‌گذاری مقام‌ها و شرکت‌های دولتی این کشور در شبکه‌های اجتماعی، معاملات انجام‌شده را قانونی و عاری از هرگونه انگیزه سیاسی خوانده است.

در این زمینه روز دوشنبه رئیس کمیته روابط خارجی سنای روسیه، کنستانتین کساچو، در گفت‌وگو با آژانس خبری دولتی ریا نووستی اخبار درز یافته را حاوی «جمله‌بندی‌های درهم و احساساتی» خواند که معاملات انجام شده را «عملاً توطئه‌ای علیه بنیان‌های دموکراسی غرب» جلوه داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که اسناد درز یافته از شرکت حقوقی برون‌مرزی اپل‌بای نشان می‌دهند که بانک وی.تی.بی، دومین بانک بزرگ روسیه که در معرض تحریم‌های اخیر آمریکا قرار دارد، در شرکت توئیتر سرمایه‌گذاری کرده است.

به علاوه شعبه‌ای از گازپروم، غول انرژی روسی، از طریق یک شرکت برون‌مرزی بودجه با استفاده از تمهیدات ساختاریافته سرمایه‌گذاری، سهام‌های فیس‌بوک را در اختیار داشته است.

هر دوی این سرمایه‌گذاری‌ها به یوری میلنر، میلیاردر روسی، بازمی‌گردد.

آقای کساچو گفته که این اخبار در قالب «متنی خیالی و اوهام‌گونه» ارائه شده‌ و تأکید کرد «خلاصه اینکه تمامی آنچه در اینجا توضیح داده شده فعالیت های تجاری قانونی و استاندارد هستند».

این یافته‌ها بخشی از اسناد موسوم به پارادایز هستند که از سوی اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران پژوهشی (آی‌سی‌آی‌جی) مستقر در آمریکا، منتشر شده‌اند. «آی‌سی‌آی‌جی» همان نهادی‌ست که مدارک موسوم به «اسناد پاناما» را در سال گذشته علنی کرد.

هنوز هیچ‌گونه مدرکی در مورد «غیرقانونی» بودن فعالیت‌ها و اقدامات افراد و شرکت‌های نام‌برده، ارائه نشده‌است.

با این حال ارتباط وزیر بازرگانی دولت آقای ترامپ با شرکتی که رابطه کاری آن به روسیه می‌رسد، آن‌هم در زمانی‌که اتهام‌ «دخالت‌های» روسیه در انتخابات آمریکا تحت بررسی نهادی قانونی است، ممکن است توجهات را به خود جلب کند.

این موضوع همچنین ممکن است به پرسش‌هایی در زمینه «تضاد منافع» نیز دامن بزند.

XS
SM
MD
LG