لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

با شکست عباس آخوندی، پیروز حناچی به شهرداری تهران رسید


شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان شهردار تازه تهران انتخاب کرد. اختلاف رای وی با عباس آخوندی به عنوان دیگر نامزد تصدی پست شهرداری تهران، تنها یک رای بود. یک نماینده مجلس شیوه فعلی انتخاب شهردار تهران را «غیردموکراتیک» خواند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در صدمین‌ جلسه شورای پنجم شهر تهران، اعضای شورا سومین شهردار تهران در این دوره را انتخاب کردند و در رأی‌گیری بین آخوندی و حناچی‌، از مجموع ۲۱ رای، پیروز حناچی ۱۱ رای به دست آورد.

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی دولت حسن روحانی، نیز با کسب ۱۰ رای، این سمت را به رقیب خود واگذار کرد.

پس از انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر، وزارت کشور نیز باید گزینه معرفی شده را تایید کند.

پس از استعفای محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود، محمدعلی افشانی به جای وی انتخاب شد، اما او نیز به دنبال اعلام شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان برای شهرداری، مجبور به کناره‌گیری از مقام خود شد.

آقای حناچی متولد سال ۴۳، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و دکترای تخصصی مرمت شهری و شهرهای تاریخی و مدرس رشته شهرسازی است.

او پیش از این نیز در دوران شهرداری نجفی، معاون فنی و عمرانی و در دوران شهرداری افشانی، معاون شهرسازی شهرداری تهران بود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته وی پیش از این هم نامزد شهرداری تهران شده بود، اما «به اعتقاد کارشناسان علی‌رغم داشتن شایستگی لازم، به خاطر نداشتن روابط حزبی از شهردار شدن باز ماند».

حناچی در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۸۴ نیز معاون معماری و شهرسازی وزارت راه بود و با حکم حسن روحانی، به عنوان یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور منصوب شده است.

به نوشته ایرنا، وی یکی از گزینه‌های اصلی وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری به شمار می‌رفت.

انتخاب سومین شهردار تهران در دوره پنجمین شواری این شهر در عین حال که با حاشیه‌های سیاسی بسیاری همراه بود، به دلیل شیوه برگزاری آن نیز انتقادهایی را برانگیخت.

از آن جمله طیبه سیاوشی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی گفته که «در این شیوه، حاشیه بر متن غلبه دارد و مشخص نیست این همه شایعه‌سازی درباره انتخاب شهردار از کجا نشأت می‎گیرد.»

خانم سیاوشی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خانه ملت افزود: «روال انتخاب شهردار باید دموکراتیک‌تر و شفاف‌تر شود به این نحو که حداکثر سه گزینه مطرح و رسانه‌ای و از همین سه کاندیدا برنامه‌های تخصصی اخذ و در کمیسیون‌های شورای شهر بررسی و نهایتا شهردار انتخاب شود.»

وی تعدد نامزدهای شهرداری تا ۳۰ گزینه را «موجب افزایش حاشیه‎ها و عدم رسیدگی به اصل موضوع» عنوان کرده و افزود که طرح شدن این تعداد اسامی «موجب به حاشیه رفتن بیهوده و صرف انرژی و هزینه و عدم بررسی‌ دقیق صلاحیت کاندیداهای شهرداری تهران» است.

پست شهرداری تهران همواره پستی سیاسی در ایران بوده و بسیاری از تحلیلگران آن را آغازی برای پست‌های بالاتر سیاسی و حتی ریاست جمهوری می‌دانند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، پیش از پست ریاست جمهوری، شهردار تهران بود.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خانه ملت و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG