لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

پایان انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان؛ پیروزی میرضیایف قطعی به‌نظر می‌رسد


شوکت میرضیایف با چهار رقیب کمتر شناخته شده رقابت می‌کرد که بیشتر هوادار دولت کنونی ازبکستان هستند تا منتقد آن
شوکت میرضیایف با چهار رقیب کمتر شناخته شده رقابت می‌کرد که بیشتر هوادار دولت کنونی ازبکستان هستند تا منتقد آن

ازبکستان روز یکشنبه دوم آبان صحنه انتخابات ریاست جمهوری بود که در جریان آن شوکت میرضیایف، رئیس جمهور کنونی این کشور، هیچ رقیب نیرومندی نداشت و از این رو پیروزی وی تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

میرضیایف با چهار رقیب کمتر شناخته شده مواجه بود که بیشتر هوادار دولت کنونی ازبکستان هستند تا منتقد آن. سه حزب اپوزیسیون اجازه ثبت نام در این انتخابات و برخورداری از کاندیدا را نداشتند.

این ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور ۳۵ میلیونی ازبکستان از زمان استقلال آن به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است.

میرضیایف با نزدیک شدن به پایان دوران نخست ریاست جمهوری خود با این برداشت عمومی مقابله می‌کند که دولت او به مسیر دولت اقتدارگرای پیشین ازبکستان به رهبری اسلام کریموف افتاده است.

آقای میرضیایف درهای ازبکستان را که پرجمعیت‌ترین کشور آسیای میانه محسوب می‌شود به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز کرد، روابط کشور را با همسایگانش بهبود بخشید، محدودیت‌های دولت کریموف در رابطه با آزادی‌های دینی را کاهش داد و ده‌ها زندانی سیاسی را آزاد ساخت.

اما مثل سلف خود، میرضیایف نیز از قدرت سیاسی بی‌قید و حصری برخوردار است و بستگانش نیز متهم به سوءاستفاده از موقعیت سیاسی وی برای ثروت‌اندوزی هستند.

در این حال تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر دستاوردهای اولیه اقتصادی وی سایه افکنده به طوری که ازبکستان با افزایش آمار بی‌کار و صعود سریع مخارج زندگی درگیر است.

میرضیایف همچنین به خاطر سرکوب منتقدان خود و فعالان سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هدف انتقادات عمومی قرار گرفته است.

مسئولات انتخاباتی ازبکستان ساعاتی پس از پایان رای‌گیری، میزان مشارکت در این انتخابات را ۷۰ درصد برآورد کردند. ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ازبکستان واجد شرایط رای دادن بودند. انتظار می‌رود که نتایج اولیه انتخابات روز دوشنبه سوم آبان اعلام شود.

طبق قوانین انتخاباتی ازبکستان، تنها احزابی می‌توانند برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری کاندیدا داشته باشند که ثبت رسمی شده باشند.

سه حزب اپوزیسیون دموکراتیک ارک، توسعه و حقیقت، و منافع مردم که ثبت رسمی نشده‌اند، از قصد خود برای معرفی کاندیدا خبر دادند، اما به رغم تلاش‌هایشان هیچ کدام آنها ثبت نشدند و از این رو نتوانستند که در انتخابات کاندیدایی داشته باشند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG