لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

خیابان‌های بانکوک در تسخیر معترضان؛ نخست‌وزیر خواهان مذاکره شد


هزاران معترض مخالف دولت روز یکشنبه ۲۷ مهرماه در تقاطع‌های اصلی خیابان‌های بانکوک دست به تظاهرات زدند و با سر دادن فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «اصلاح پادشاهی» برای چهارمین روز پیاپی از فرمان دولتی برای منع تظاهرات سرپیچی کردند.

گزارش‌ها حاکی است که گسترش و تداوم اعتراضات به نگرانی‌های پرایوت چان اوچا، نخست‌‌وزیر تایلند و رهبر کودتای نظامی سال ۲۰۱۴ این کشور، دامن زده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی او می‌نویسد که دولت این کشور خواهان مذاکره با معترضان است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که چان اوچا پیشتر در یک کنفرانس خبری ضمن هشدار به مخالفانش اعلام کرده بود که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.

در تایلند بارها کودتای نظامی رخ داده است؛ پرایوت چان اوچا، نخست‌‌وزیر فعلی این کشور، نیز فرمانده سابق ارتش است که کمتر از یک دهه پیش در انتخاباتی مناقشه‌برانگیز در این کشور به قدرت رسید.

او با صدور فرمانی وضعیت فوق‌العاده در تایلند اعلام کرده و پلیس تایلند نیز به مخالفان دولت هشدار داده است که با شرکت‌کنندگان در تظاهرات برخورد خواهد کرد.

تظاهرات بی‌سابقه علیه پادشاه تایلند و خانواده سلطنتی، با وجود ممنوعیت اجتماعات از هفته گذشته هر روز در این کشور ادامه داشته است.

تاکنون ده‌ها تن از مخالفان و رهبران‌شان از سوی دولت تایلند بازداشت و روانه زندان شده‌اند. در اعتراضات امروز، تظاهرکنندگان با شعار «دوستان‌مان را آزاد کنید» و همچنین در دست داشتن تصویر رهبران بازداشت شده مخالفان، خیابان‌های بانکوک را به اشغال خود درآوردند.

وکلای حقوق بشر می‌گویند در پنج روز گذشته (از ۲۲ مهر) تاکنون دست‌کم ۸۰ معترض دستگیر شده‌اند که ۲۷ نفر از آن‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

پلیس از اعلام آمار دقیق بازداشتی‌ها خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG