لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

شروط آتش‌بس پوتین در نشست سوئیس رد شد


شرکت‌کنندگان در نشست لوسرن سوئیس با موضوع پایان دادن به جنگ اوکراین
شرکت‌کنندگان در نشست لوسرن سوئیس با موضوع پایان دادن به جنگ اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین و رهبران کشورهای متحد کی‌یف درخواست رئیس‌جمهور روسیه برای خروج سربازان اوکراینی از سرزمین‌هایی را که روسیه در شرق اوکراین به خاک خود ضمیمه کرده تا بین دو کشور آتش‌بس برقرار شود، قاطعانه رد کردند.

«پیشنهاد» ولادیمیر پوتین روز جمعه در دیدار او با سفیران خارجی در مسکو و در حالی بیان شد که رهبران و هیئت‌های نمایندگی از ۹۰ کشور برای شرکت در نشست بررسی راهکارهای پایان جنگ روسیه در اوکراین راهی شهر لوسرن در سوئیس بودند.

آقای پوتین گفته بود به محض این‌که اوکراین برای گرفتن تصمیم جهت بیرون بردن نیروهایش از خرسون، لوگانسک، دونتسک و زاپوریژیا آماده شود، او «واقعاً و در همان دقیقه» دستور آتش‌بس و آغاز مذاکرات را صادر خواهد کرد.

به گفته ولادیمیر پوتین، اوکراین برای رسیدن به آتش‌بس با روسیه همچنین باید از قصد و تمایل خود برای پیوستن به ائتلاف ناتو دست بردارد.

ولودمیر زلنسکی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیون ایتالیایی گفت که «هشدارهای پوتین یادآور کاری است که هیتلر کرد؛ زمانی که رهبر آلمان نازی مدعی شد که اگر بگذارند چکسلواکی به خاطر آلمان نازی تقسیم شود، پیشروی قوای آلمان «همان‌جا» متوقف می‌شود.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز به شبکه آلمانی زداف گفت پیشنهاد پوتین جدی نیست و هدف آن منحرف کردن تمرکز از نشست صلح سوئیس درباره موضوع اوکراین است.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در نشست سوئیس گفت جنگ برای پوتین «شکست مطلق» خواهد بود و او با پیشنهادی که داده، عملاً «خواهان تسلیم اوکراین است».

خانم هریس گفت عدم توانایی برای حل این مناقشه، متجاوزانی مانند پوتین را گستاخ‌تر خواهد کرد.

همچنین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با رد درخواست رهبر روسیه گفت ولادیمیر پوتین به‌طور غیرقانونی سرزمین تحت حاکمیت اوکراین را اشغال کرده و در موضعی نیست که به اوکراین دیکته کند برای صلح باید چه کاری انجام دهد.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، نیز اظهار داشت طرح ولادیمیر پوتین تلاش برای بیرون کردن اوکراین از خاک خود است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کرملین، اظهارات سران جهانی در مورد سخنان ولادیمیر پوتین را سازنده ندانست.

روسیه به اجلاس سوئیس دعوت نشده و مشارکت کشورهای دیگر در آن را کاری بیهوده نامیده است.

چین نیز از شرکت در نشست لوسرن به دلیل عدم دعوت از روسیه خودداری کرده است.

نشست دور روزه سوئیس یکشنبه، ۲۷ خرداد، با تصویب قطعنامه به پایان خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز متن پیش‌نویس قطعنامه را دیده که روسیه را به دلیل ایجاد رنج و ویرانی در ابعاد گسترده مقصر وقوع جنگ دانسته و خواهان احترام به تمامیت ارضی اوکراین شده است.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین خواهان کنترل دوباره اوکراین بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و دسترسی اوکراین به بنادر خود شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین حضور ۹۰ کشور در نشست سوئیس را تلاشی برای «ساختن تاریخ» نامید.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هنگام ورود به نشست سوئیس جلب توجه کرد زیرا او یک ژنرال نیروی هوایی کشورش را با خود همراه کرده بود که مسئول پرتاب هسته‌ای است.

رسانه‌ها این احتمال را مطرح کردند که همراهی این نظامی ارشد فرانسوی پیامی به رئیس‌جمهور روسیه بود که از تهدیدات خود برای استفاده از جنگ‌افزار هسته‌ای، دست بکشد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سوئیس از اهدای بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به اوکراین برای زیرساخت‌های ویران شده این کشور خبر داد.

جنگ روسیه در اوکراین ۲۸ ماه پیش آغاز شد و این کشور بر بخش‌های گسترده از ۴ استان شرقی اوکراین مسلط شد.

ارتش روسیه در دوره اخیر پیشروی‌های زیادی کسب کرد که اوکراین آن را ناشی از دیر رسیدن کمک‌های نظامی از سوی هم‌پیمانان غربی خود دانست.

روسیه ده سال پیش نیز شبه جزیره کریمه را که بخشی از خاک اوکراین بود، به تسلط خود درآورد.

ابراز نگرانی دست‌راستی‌های سوئیس از برگزاری نشست اوکراین

نیلز فیختر، رهبر مخالفان دست‌راستی حکومت در سوئیس، میزبانی کشورش از نشست مربوط به اوکراین را «مایه شرمندگی» و مغایر با اصل سیاست بی‌طرفی این کشور دانست.

به نوشته رویترز، سخنان آقای فیختر که رئیس شاخه جوانان در حزب راستگرای «مردم» در پارلمان سوئیس است، بازتابی از مواضعی در این کشور است که میزبانی نشست مرتبط با اوکراین را با سیاست دیرینه بی‌طرفی سوئیس مغایر می‌داند. این افراد معتقدند که بی‌طرفی سوئیس عامل شکوفایی کشورشان در طول دهه‌ها بوده است.

حزب مردم دارای اکثریت کرسی‌ها در پارلمان سوئیس است. چهره‌های پیشگام در این حزب گفته بودند در نبود روسیه نباید چنین اجلاسی در سوئیس برگزار می‌شد.

آقای فیختر در گفت‌وگو با شبکه روسی راشا تودی گفت نشست لوسرن دستاوردی نخواهد داشت و کل این رویداد، «کاملاً مسخره» است.

به گفته این سیاستمدار، دولت سوئیس با خودداری از دعوت از روسیه برای شرکت در نشست، «کورکورانه» تسلیم فشارهای بین‌المللی شده است.

به گفته نیلز فیختر، سوئیس اکنون «در یک خطر بزرگ» قرار گرفته و با کار خود ممکن است پایش را وارد «یک جنگ جهانی» کرده باشد.

دولت برن در پاسخ به انتقادها از عدم دعوت از روسیه گفته بود مسکو پیشتر بارها گفته بود که علاقه‌ای به شرکت در چنین نشستی ندارد.

کرملین سوئیس را به خاطر میزبانی این نشست عملاً یک دشمن و طرفی ناشایست برای میانجی‌گری نامیده است.

XS
SM
MD
LG