لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

فیلم ایرانی «منطقه بحرانی» یوزپلنگ طلایی لوکارنو را از آن خود کرد


نمایی از فیلم منطقه بحرانی
نمایی از فیلم منطقه بحرانی

فیلم «منطقه بحرانی» ساخته علی احمدزاده برندۀ یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم هفتاد و ششمین جشنواره لوکارنو شد. آقای احمدزاده به علت «ممنوع‌الخروج بودن» نتوانست در لوکارنو حاضر شود و جایزه را تهیه‌کنندۀ فیلم دریافت کرد.

این فیلم «مخفیانه» و «بدون مجوز» در خیابان‌های تهران فیلم‌برداری شده و قواعد رایج جمهوری اسلامی مبنی‌بر سانسور آثار سینمایی و حجاب اجباری در آن رعایت نشده است.

پیشتر دو رسانه سینمایی آمریکایی گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، علی احمدزاده، کارگردان «منطقه بحرانی»، را تحت فشار گذاشته‌اند تا فیلم خود را از جشنواره سینمایی لوکارنو خارج کند.

سینا عطاییان دنا، تهیه‌کننده «منطقه بحرانی»، هنگام دریافت جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو ۲۰۲۳ با اشاره به غیبت علی احمدزاده گفت تنها جرم کارگردان این اثر «ساخت فیلم و آفرینش هنری است».

او با تأکید بر «زبان شاعرانه» این فیلم افزود تازه‌ترین ساختۀ علی احمدزاده، «عصبانیت مردم ایران را نشان می‌دهد که خود را در قالب یک انقلاب نشان داد».

آقای عطاییان دنا در ادامه خطاب به هنرمندان و افراد حاضر در مراسم گفت که از شما می‌خواهم «عصبانی باشید که علی اینجا نیست» و «عصبانی باشید که هنرمندان سانسور می‌شوند».

تهیه‌کننده «منطقه بحرانی»‌ در ادامه سخنان خود، سیاستمداران غربی را به «مصالحه و معامله» با جمهوری اسلامی متهم کرد و خطاب به جامعه مدنی غربی گفت: «مردمی که در ایران مبارزه می‌کنند، ارزش‌های مشترکی با شما دارند: آزادی، دمکراسی و حقوق‌بشر. اگر از منظر انسانی نمی‌خواهید از آنها حمایت کنید، دست‌کم استراتژیک باشد و از متحدان‌تان حمایت کنید.»

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «امیر زندگی تنهایی دارد و سگش تنها همراه اوست. او در دنیای زیرمینی تهران پرسه می‌زند، انواع مواد مخدر را می‌فروشد و در خیابان‌های شهر بی‌هدف حرکت می‌کند.»

دو فیلم قبلی این کارگردان شامل «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» برای نمایش در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌اند و فیلم سوم او با نام «پدیده» تاکنون به نمایش درنیامده و مشخص نیست که چه سرانجامی پیدا کرده است.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو از روز ۱۱ مرداد در سوئیس آغاز به کار کرد و روز شنبه به کار خود پایان داد.

در این دورۀ جشنواره علاوه‌بر «منطقه بحرانی» فیلم «شیدا» به کارگردانی نورا نیاساری با بازی زر امیرابراهیمی هم در بخش غیررقابتی و به عنوان فیلم اختتامیۀ لوکارنو روی پرده رفت.

خانم امیرابراهیمی، برندۀ بهترین بازیگر زن جشنواره کن، به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران نیز در این دورۀ جشنواره لوکارنو حضور داشت.

XS
SM
MD
LG