لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

گزارشگران بدون مرز فشار حکومتی بر شبکه «ایران‌ اینترنشنال» را محکوم کرد


به‌ دنبال توقف موقت فعالیت دفتر لندن شبکه تلویزیونی خبری ایران‌ اینترنشنال در پی هشدارهای امنیتی، سازمان گزارشگران بدون مرز از جمهوری اسلامی خواست فشار بر رسانه‌های مستقل را متوقف کند.

گزارشگران بدون مرز همچنین هدف قرار دادن خبرنگاران ایرانی در خارج از کشور را محکوم کرد.

جنجال بر سر انتقال موقت فعالیت‌های دفتر لندن شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به واشینگتن، پس از دریافت هشدارهای امنیتی از سوی پلیس بریتانیا بالا گرفته است.

این شبکه خبری روز شنبه، ۲۹ بهمن، اعلام کرد: «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشینگتن‌ منتقل کرده است.»

بر اساس اعلام ایران‌ اینترنشنال، این تصمیم «در پی دریافت هشدارهای پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه» گرفته شده است.

آن‌ طور که گزارشگران بدون مرز اعلام کرده، پلیس متروپولیتن لندن پس از آن که روز ۱۳ فوریه [هفته پیش] یک تبعه اتریش را بازداشت کرد که بعداً متهم به جمع‌آوری اطلاعاتی شد که احتمالاً برای افرادی که برای یک اقدام تروریستی آماده می‌شدند، به این شبکه توصیه کرد محل فعالیت خود را تغییر دهد.

فیونا اوبراین، مدیر دفتر گزارشگران بدون مرز در بریتانیا، «تهدیدهای مداوم» علیه ایران اینترنشنال را محکوم کرده و گفت: «هیچ روزنامه‌نگاری نباید به خاطر فعالیت حرفه‌ای خود با چنین خطراتی مواجه شود؛ چه در ایران، چه در بریتانیا و چه هر جای دیگر.»

وی از جمهوری اسلامی خواسته تلاش‌های خود برای «خاموش کردن گزارش‌های مستقل» را فورا متوقف کند و از دولت بریتانیا نیز خواسته «حداکثر تلاش خود را برای اطمینان از اینکه روزنامه‌نگاران بتوانند با خیال راحت وظایف خود را انجام دهند انجام دهد.»

محمود عنایت، مدیر این شبکه تلویزیونی، تهدید علیه این شبکه تلویزیونی را تهدید علیه «عموم مردم بریتانیا» توصیف و تأکید کرده که این رسانه با این تهدیدها «ساکت» نخواهد شد.

در پی افزایش نگرانی از شدت گرفتن تهدیدها علیه کارکنان شبکه ایران اینترنشنال در لندن و انتقال فعالیت‌های این شبکه به واشینگتن، وزارت امور خارجه بریتانیا نیز از احضار مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی در لندن، خبر داده است.

ویجی رانگاراجان، مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا در دیدار با آقای حسینی متین تأکید کرده که کشورش، تهدید جانی روزنامه‌نگاران و محدود کردن آزادی بیان را تحمل نخواهد کرد.

تام توگنهات، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا، نیز در واکنشی دیگر به تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه کارکنان ایران‌ اینترنشنال، خطاب به روزنامه‌نگاران این رسانه به فارسی در توئیتر نوشت: «به بریتانیا خوش آمدید. ما شما را امن نگه خواهیم داشت.»

سازمان گزارشگران بدون مرز با استقبال از این موضع‌گیری، از دولت بریتانیا خواسته فوراً از روزنامه‌نگاران با انجام اقدامات مشخص حمایت کند.

چند ماه پیش هم جیمز کِلِورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در پی انتشار گزارش‌هایی از تهدید جانی روزنامه‌نگاران ایرانی‌تبار در خاک بریتانیا، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی سرویس‌های امنیتی بریتانیا به تهدید روزنامه‌نگاران شاغل در شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، مستقر در لندن، متهم شده است، خبری که استقرار نیروهای مسلح پلیس در محوطه دفتر این شبکه را در پی داشت.

همزمان با بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران در ایران در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، فشارها و تهدیدها علیه رسانه‌های فارسی‌زبان و روزنامه‌نگاران آن‌ها هم در ماه‌های گذشته بیش از پیش افزایش یافته است.

از جمله وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۱ آذر روزنامه‌نگاران شاغل در رادیوفردا را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این تحریم‌ها شامل «ممنوعیت صدور روادید» و «عدم امکان ورود به ایران» و «توقیف اموال و دارایی» آنان در کشور است.

XS
SM
MD
LG