لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

ائتلاف عربستان حملات هوایی خود به حوثی‌ها در یمن را تشدید کرد


دو ناشی از یک حمله هوایی در صنعا، پایتخت یمن
دو ناشی از یک حمله هوایی در صنعا، پایتخت یمن

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در جنگ با حوثی‌های یمن است،حملات خود را به صنعا و دیگر نقاطی که حوثی‌ها در اختیار دارند، طی هفته‌های اخیر افزایش داده است.

این ائتلاف روز یکشنبه ۱۴ آذر اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی در صنعا را در هم کوبیده و همچنین با حملات هوایی متعدد خود مواضع حوثی‌ها در استان‌های مارب و حدیده را هدف قرار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نفل از منابع مطلع بدون اشاره به نام آنها می‌نویسد که نیروهای دولتی یمن نیز در همین حال یک منطقه اصلی را در استان حدیده و دیگر مناطق ساحل غربی یمن تصرف کرده‌اند.

شورشیان حوثی گزارش‌ها درباره پیشروی نیروهای دولتی در استان حدیده را هنوز تایید نکرده‌اند، اما رسانه تحت کنترل آنها گزارش داد که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی چندین حمله هوایی علیه مواضع حوثی‌ها در استان‌های حدیده، مارب، صنعا و صعده انجام داده‌اند.

تشدید درگیری‌ها در هفته‌های اخیر در حالی رخ می‌دهد که حوثی‌ها ابتکارات دیپلماتیک سازمان ملل و ایالات متحده برای توقف درگیری‌ها در مارب و حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی را رد کرده‌اند. سازمان ملل و ایالات متحده قصد دارند که حوثی‌ها را پای میز مذاکره بیاورند تا از این طریق راهی برای خاتمه جنگ یمن پیدا شود.

جنگ یمن سال ۲۰۱۴ با اقدام حوثی‌ها در تصرف صنعا آغاز شد. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز سال ۲۰۱۵ با هدف عقب راندن حوثی‌ها و حمایت از دولت یمن وارد جنگ شد. حوثی‌ها از حمایت ایران برخوردارند و از این رو جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی در منطقه شناخته می‌شود.

این جنگ تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته و باعث ایجاد بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان شده به طوری که میلیون‌ها نفر دچار قحطی غذا و کمبود شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG