لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

اصابت موشک به نزدیکی پالایشگاه اربیل؛ دفتر سازمان ملل در عراق ابراز نگرانی کرد


خبرگزاری رویترز از پرتاب شش موشک به نزدیکی پالایشگاه نفت اربیل، واقع در اقلیم کردستان عراق، خبر داده است.

این گزارش از قول مقامات ضد تروریسم اقلیم کردستان گزارش داده که حملات موشکی در روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، اتفاق افتاده و مبدأ پرتاب موشک‌ها نیز استان نینوا بوده است.

هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده و هیچ گروهی هم مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

در پی این حمله موشکی، دفتر کمک‌های سازمان ملل در عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را «یکی دیگر از تحولات نگران‌کننده» توصیف کرد.

این دفتر در بیانیه خود که خبرگزاری عراق آن را منتشر کرد، ضمن ابراز نگرانی از این اقدام در آستانه عید فطر، از رهبران عراق خواسته است که «برای مقابله با چنین اقداماتی که تهاجم به‌قصد تضعیف امنیت و ثبات کشور است، کوشش کنند».

حدود سه هفته پیش نیز سه فروند موشک به نزدیکی این پالایشگاه اصابت کرد که خسارتی بر جای نگذاشت.

همان زمان منابع رسمی اقلیم کردستان گفته بودند که این پالایشگاه متعلق به «باز کریم برزنجی»، سرمایه‌دار سرشناس کرد و مدیر شرکت انرژی «کار» بوده است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ۲۲ اسفند پارسال نیز با ۱۲ فروند موشک بالستیک منطقه‌ای را در اربیل هدف قرار داد که به گفته آن، «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل بوده است.

این ادعا را هم مقامات دولت مرکزی عراق و هم مقامات اقلیم کردستان تکذیب کرده و گفته‌اند که ویلای شخصی «باز کریم برزنجی» هدف این حمله موشکی بوده است.

به گفته آنها، آقای برزنجی برای مشارکت در صادرات گاز این منطقه به ترکیه، یکی از مشتریان گازی ایران، برنامه داشته است و یکی از دلایل حمله موشکی سپاه پاسداران هم نگرانی از طرح انتقال گاز طبیعی از کردستان عراق به ترکیه و اروپا بوده

از سویی پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی یا ساختمان‌های دیپلماتیک ایالات متحده در اربیل و دیگر نقاط عراق نیز به تناوب مورد حملات پهپادی یا موشکی قرار می‌گیرند که برخی گزارش‌ها گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق را عامل آن دانسته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و وبسایت رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG