لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

سومین هفته درگیری‌ها در سودان به رغم آتش‌بس موقت؛ دست‌کم ۵۲۸ نفر کشته شده‌اند


سربازان ارتش سودان در نزدیکی یک پست ایست بازرسی زیر سایه یک تانک در حال استراحت هستند
سربازان ارتش سودان در نزدیکی یک پست ایست بازرسی زیر سایه یک تانک در حال استراحت هستند

در حالی که آتش‌بس موقت میان دو جناج رقیب نظامی در سودان هنوز به پایان نرسیده، گزارش‌ها حاکی است که این درگیری‌ها ادامه دارد و وارد سومین هفته خود شده است.

وزارت بهداشت سودان کشته شدن دست‌کم ۵۲۸ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۴۶۰۰ نفر را تا روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت تایید کرده و گفته است تلفات واقعی احتمالا بیش از این ارقام است.

آتش‌بس موقت که با میانجی‌گری برخی کشورها مانند آمریکا و عربستان به دست آمده است، نیمه شب روز یکشنبه به پایان می‌رسد اما گزارش‌ها حاکی است که نبرد ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای «پشتیبانی سریع» به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو کماکان ادامه دارد.

در حالی که جنگ داخلی سودان سومین هفته خود را طی می‌کند و کشورهای خارجی دیپلمات‌هایشان را از خارطوم خارج کرده‌اند، طرفین درگیری به رهبری دو ژنرال رقیب، یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد وضعیت در خارطوم، پایتخت کشور تا حدودی آرام است اما روز شنبه درگیری‌های سنگینی در ورودی شهر جریان داشت.

ارتش سودان اعلام کرده که کاروان نظامی نیروهای پشتیبانی سریع را در حرکت به سمت ورودی غربی خارطوم مورد هدف قرار داده و نابود کرده است.

نیروهای پشتیبانی سریع نیز می‌گویند ارتش از جنگنده‌ها و ادوات سنگین توپخانه برای هدف قرار دادن برخی مواضع این گروه در نقاط مختلف پایتخت استفاده کرده است.

در این میان، ارتش در تلاشی آشکار برای تقویت نیروهای خود، روز شنبه اعلام کرد «پلیس ذخیره مرکزی» استقرار خود را در جنوب خارطوم آغاز کرده و به تدریج در سایر مناطق پایتخت مستقر خواهد شد.

پلیس سودان اعلام کرده است نیروهای ذخیره مرکزی برای محافظت از بازار و دارایی‌های مردم از غارت در پایتخت مستقر شده است.

نیروهای پشتیبانی سریع به پلیس هشدار داده که از ورود به نبرد اجتناب کند.

رویترز می‌نویسد پلیس ذخیره مرکزی بخشی از نیروی پلیس سودان است که به تسلیحات سنگین مجهز است و تجربه جنگ در مناطق دارفور و کوه‌های نوبا در جنوب سودان را نیز دارد.

آمریکا بهار پارسال تحریم‌هایی علیه پلیس ذخیره مرکزی به خاطر اعمال خشونت بیش از حد علیه معترضان به کودتای نظامی سال ۲۰۲۱ اعمال کرد.

رویترز می‌نویسد چشم‌انداز مذاکرات صلح در سودان تاریک به نظر می‌رسد، زیرا ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، می‌گوید هرگز با ژنرال محمد حمدان دقلو پای میز مذاکره نمی‌نشیند و رقیب او نیز اعلام کرده است تنها پس از پایان خصومت توسط ارتش وارد مذاکره می‌شود.

در این میان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، که در میانجی‌گری آتش‌بس بین دو گروه رقیب نقش داشته است با نماینده فرمانده ارتش سودان در ریاض دیدار کرد.

وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آقای بن فرحان در این دیدار بر آرامش، اولویت دادن به منافع ملی و توقف همه اشکال تشدید تنش نظامی تاکید کرد.

در درگیری‌های اخیر سودان ده‌ها هزار نفر آواره و پناهنده شده‌اند و سازمان ملل نیز می‌گوید تنها ۱۶ درصد از مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور فعال هستند.

پاتریک یوسف، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ در آفریقا، نیز گفته است کارکنان این نهاد بدون آب، برق و تجهیزات اولیه پزشکی از مجروحان مراقبت می‌کنند.

حداقل پنج امدادگر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

یک سوم از جمعیت ۴۶ میلیونی سودان قبل از شروع جنگ به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی محتاج بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG