لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

بحران سوخت در سوریه با محموله‌های ارسالی ایران کاهش یافت


به گفته مسئولان بنادر و دلالان بازار نفت، کمبود دو ماهه گازوئیل در سوریه که تحت تاثیر تشديد تحریم‌های آمریکا بوده است در پی ارسال چندین نفتکش حامل گازوئیل و نفت خام از سوی ایران تا حدی کاهش یافته است.

سه مدیر شرکت‌های کشتیرانی و یک تاجر ساکن دمشق که از ارسال این محموله‌ها اطلاع دارند به خبرگزاری رویترز گفتند یک نفتکش حامل ۳۸ هزار تن گازوئیل از روز دوشنبه تخلیه محموله خود را در پایانه نفتی بانیاس، یکی از بنادر سوریه در ساحل دریای مدیترانه آغاز کرده و حدود سه هفته پیش نیز یک نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت خام محموله خود را تخلیه کرد.

مدیران یک شرکت کشتیرانی در بیروت و شرکت دیگری که دفترش در عمان است و در سطح منطقه فعالیت دارد به این خبرگزاری گفتند یک نفتکش دیگر که حامل یک میلیون بشکه نفت خام بود حدود دو هفته پیش محموله خود را در آب‌های دریای مدیترانه به دو کشتی کوچک‌تر منتقل کرده و سوخت ارسالی ایران از این طریق به سوریه رسیده است.

وزیر نفت سوریه در ماه سپتامبر گفته بود که به دلیل وضع تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه آن کشور، موسوم به قانون سزار، واردات نفت و سوخت به سوریه مختل شده است. طبق این تحریم‌های جدید که از ماه ژوئن به اجرا درآمد دولت آمریکا هر گونه معامله شرکت‌های خارجی با سوریه را ممنوع کرده است.

سه مدیر دیگر شرکت‌های حمل و نقل دریایی به خبرگزاری رویترز گفتند حدود نیمی از سوختی که از ایران طی چهار ماه اخیر به سوریه صادر کرده در چارچوب استقراض از ایران خریداری شده و روش معاملات پایاپای دمشق با تهران مشکل قدیمی کمبود سوخت در سوریه را تشدید کرده است.

به گفته آنها، ترجیح ایران برای فروش نفت خود به خریداران آسیایی در برابر دریافت پول نقد باعث شده که در ماه‌های اخیر میزان صادرات آن کشور به سوریه کاهش یابد. باید در نظر داشت که اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌های شدید آمریکا و بحران کرونا قرار دارد.

اطلاعات «تانکر ترکرز» که تردد نفتکش‌ها و انبارکردن نفت در دریاها را پیگیری می‌کند نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به نسبت ماه‌های قبل افزایش یافته است.

دلیل اصلی سقوط حجم تولید نفت سوریه این است که دولت این کشور کنترل بخش اعظم مناطق نفت خیز در شرق رودخانه فرات و نایحه دیرالزور را از دست داده است.

طی حدود ده سالی که از جنگ داخلی سویه می گذرد این کشور برای تامین حدود نیمی از نفت مورد نیاز خود (۷۰ هزار بشکه در روز) به واردات از ایران تکیه کرده است. ولی به گفته کارشناسان بازار نفت، طی یک سال اخیر به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه سوریه و نیاز مبرم تهران به ارز خارجی حجم سوختی که از ایران وارد می‌شود کاهش یافته است.

کارشناسان بازار نفت می‌گویند حدود نیمی از صادرات نفت خام ایران در دریا به نفتکش‌های خارجی منتقل می‌شود و در نتیجه تشخیص دقیق مقصد این محموله‌ها دشوار است.

به گفته آنها، کنترل شدیدتر دولت لبنان بر بنادر خود به دلیل قانون تحریم آمريکا علیه سوریه استفاده از این بنادر را دشوارتر کرده است.

با این همه، دو تاجر نفت در سوریه و یک بانکدار لبنانی مطلع از معاملات نفتی سوریه گفتند در ماه‌های اخیر دمشق توانسته است بخشی از گازوئیل مورد نیاز خود را به وسیله تانکر از خاک لبنان و انتقال زمینی محموله‌ها از گذرگاه مرزی القائم در مرز عراق با سوریه تامین کند.

XS
SM
MD
LG