لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

بشار اسد در نخستین سفر خارجی پس از زلزله از عمان بازدید کرد


استقبال سلطان هیثم بن طارق، رهبر عمان از بشار اسد
استقبال سلطان هیثم بن طارق، رهبر عمان از بشار اسد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در اولین سفر رسمی خود پس از زلزله مرگبار اخیر در کشورش، روز دوشنبه ۱ اسفند از عمان بازدید کرد.

عمان یکی از معدود کشورهای عربی است که پس از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به خاطر سرکوب اعتراضات در این کشور، روابط خود را با دمشق حفظ کرد.

زلزله اخیر ۷.۸ درجه‌ای که بیش از ۴۵ هزار کشته در سوریه و ترکیه به جای گذاشت، یخ روابط میان اسد و کشورهای عربی را به نسبت قبل تا حد بیشتری آب کرده است.

دفتر اسد اعلام کرد که او در جریان سفر خود به عمان با سلطان هیثم بن طارق، رهبر این کشور دیدار کرده است.

اطلاعیه این نهاد همچنین به نقل از بشار اسد می‌گوید که عمان «سیاست‌های متعادل و اعتبار» خود را همواره حفظ کرده و منطقه به نقش عمان در تحکیم پیوند کشورهای عرب بر اساس «احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها» نیاز دارد.

بشار اسد در سال‌های پس از جنگ داخلی در سوریه از کشورهای ایران، روسیه و امارات متحده عربی بازدید کرده است.

به دنبال وقوع زلزله در این کشور نیز عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، با اسد دیدار کرد و دیگر کشورهای عربی که روابط خود را با دمشق قطع کرده بودند، از جمله عربستان سعودی و مصر، کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه ارسال کردند.

همچنین وزیر خارجه اردن هفته گذشته با بشار اسد در دمشق دیدار کرد که نخستین سفر یک مقام اردنی به سوریه از زمان جنگ داخلی در این کشور محسوب می‌شود.

عمان در سال ۲۰۲۰ پس از ۸ سال سفیر خود را به سوریه اعزام کرد و به این ترتیب نخستین کشور عربی حاشیه خلیج فارس شد که پس از جنگ در این کشور یک سفیر منصوب می‌کند.

عمان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس در سال ۲۰۱۲ سفرای خود را در اعتراض به سرکوب خونین معترضان از دمشق فراخواندند. همه این کشورها سفارتخانه‌های خود را نیز تعطیل کردند، اما عمان که به خاطر سیاست‌های بی‌طرفانه و نقش میانجی‌گر خود شهرت دارد، سفارتخانه‌اش را در دمشق طی این سال‌ها همچنان باز نگه داشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG