لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

رویترز: نشست رهبران طالبان پس از کشته شدن ایمن الظواهری


یکی از شبه‌نظامیان طالبان در نزدیکی خانه‌ای که ایمن الظواهری در آن کشته شده است، نگهبانی می‌دهد
یکی از شبه‌نظامیان طالبان در نزدیکی خانه‌ای که ایمن الظواهری در آن کشته شده است، نگهبانی می‌دهد

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع مرتبط با طالبان گزارش داد که رهبران طالبان افغانستان روز چهارشنبه نشستی درباره واکنش این گروه به حمله پهپادی اخیر آمریکا در کابل که به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، انجامید، برگزار کردند.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که ایمن الظواهری هنگامی که در بالکن مخفی‌گاه خود ایستاده بود با شلیک موشکی از یک پهپاد آمریکایی کشته شد.

طالبان اما تاکنون مرگ الظواهری را تایید نکرده است. مقامات این گروه اسلام‌گرا که مدت‌ها متحد القاعده بوده است، ابتدا وقوع حمله پهپادی را تایید کردند، اما بعد گفتند خانه‌ای که هدف حمله قرار گرفته، خالی بوده است.

یکی از رهبران طالبان که مقام مهمی در کابل دارد به رویترز گفت: «نشست‌هایی در سطوح خیلی بالا برگزار شده درباره این که آیا باید واکنشی به این حمله پهپادی نشان داد، و در صورتی که تصمیم به واکنش گرفته شود، پاسخ مناسب آن چه خواهد بود.»

به گفته این مقام طالبان، رهبران طالبان برای دو روز دراین‌باره بحث‌های طولانی مدت داشته‌اند. او اما از ارائه جزییات دراین‌باره خودداری کرد و حتی تایید نکرد که ایمن الظواهری در خانه‌ای بوده که هدف حمله پهپادی واقع شده است.

واکنش طالبان می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد، چرا که این گروه به دنبال مشروعیت بین‌المللی و دسترسی به میلیاردها دلاری است که ایالات متحده سال گذشته به دنبال سقوط کابل و روی کار آمدن طالبان آن را مسدود کرد.

ایمن الظواهری، پزشک و جراح مصری، در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده نقش پررنگی داشت و از آن زمان نیز متواری بوده است.

کشته شدن او در کابل این پرسش را مطرح کرده که آیا طالبان به رهبر القاعده در کابل پناه داده است. این در حالی است که طالبان در مذاکرات سال ۲۰۲۰ با ایالات متحده که به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجامید به واشینگتن اطمینان داده بود که افغانستان پناهگاه تروریست‌ها نخواهد بود.

آمریکا می‌گوید که طالبان در انجام تعهدات خود ناتوان بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.خ
XS
SM
MD
LG