لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

توییت تازه ترامپ درباره تحقیقات استیضاح و واکنش‌ها به آن


منتقدان ترامپ می‌گویند عبارت «لینچ‌کردن» که او برای توصیف استیضاح خودش به کار برده، اساسا برای ابراز خشم علیه سیاه‌پوستان به کار می‌رفته و نژادپرستانه است.
منتقدان ترامپ می‌گویند عبارت «لینچ‌کردن» که او برای توصیف استیضاح خودش به کار برده، اساسا برای ابراز خشم علیه سیاه‌پوستان به کار می‌رفته و نژادپرستانه است.

توییت رئيس‌جمهور‌ آمریکا که تحقیقات مربوط استیضاح خود را با عبارت «لینچ‌ کردن» توصیف کرده، با واکنش‌های انتقادی روبه‌رو شده‌است.

دونالد ترامپ در این توییت نوشته بود: «اگر روزی یک دمکرات رییس جمهور شود و جمهوری خواهان با برتری اندکی از آرا کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند می‌توانند رییس‌جمهور را بدون رعایت مقررات و به شکلی ناعادلانه استیضاح کنند. جمهوری‌خواهان باید به خاطر بسپارند که امروزه شاهد لینچ هستند ولی ما پیروز خواهیم شد».

عبارت «لینچ‌ کردن» به معنای به دار آويختن خودسرانه قربانی توسط مردم خشمگين است که در ادبیات مردم آمریکا اساسا در مورد سیاه‌پوستان آمریکایی به کار می‌رود.

این عبارت در ایالت های جنوبی این کشور پس از افزایش حملات نژادپرستانه در اواخر قرن نوزدهم میلادی رایج شد. به گفته «انجمن ملی پيشرفت رنگين پوستان»، در این دوران در سراسر نواحی جنوبی آمريکا، سفيدپوستان از «لينچ» به عنوان روشی برای ابراز خشم عليه سياه پوستان استفاده می‌کردند و دليل فقر خود را زندگی بردگان آزاد شده در اين مناطق می‌دانستند.

بر این اساس منتقدان توییت ترامپ می‌گویند این کلمه نژادپرستانه است و علاوه بر آن، آقای ترامپ در این توییت، دمکرات‌های کنگره را با یک گروه قانون‌شکن مقایسه کرده است.

جیم کلیبورن، ارشدترین نماینده آفریقایی آمریکایی کنگره در مورد این مقایسه به آقای ترامپ هشدار داد. او در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این کلمه‌ای است که هیچ رییس‌جمهوری نباید از آن در مورد خودش استفاده کند. در مورد استفاده از این کلمه باید بسیار دقت کرد».

بابی راش، یک عضو دیگر مجلس نمایندگان از آقای ترامپ خواست توئیت خود را پاک کند. او خطاب به دونالد ترامپ نوشت :«می‌دانی از زمان تاسیس این کشور چند نفر که شبیه من هستند، توسط افرادی که شبیه تو هستند لینچ شده‌اند؟ این پیام را پاک کن!»

تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ با افشاگری‌های یک مقام نهادهای امنیتی آغاز شد که ادعا کرد رییس جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی روز ۲۵ ژوئن با همتای اوکراینی خود او را تحت فشار قرار داده تا در مورد جو بایدن و پسرش تحقیق کند.

آقای ترامپ بارها تاکید کرده که مرتکب هیچ عمل خلافی نشده و می گوید مکالمه تلفنی او با رییس جمهور اوکراین « بی عیب و نقض» بوده است. او مدعی است دمکرات ها که بازنده های بدی هستند هنوز هم تلاش می کنند نتایج انتخابات ۲۰۱۶ را که به پیروزی او انجامید نقض و از پیروزی مجدد او در سال ۲۰۲۰ جلوگیری کنند.

منبع: آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG