لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

ترامپ می‌گوید آمریکا گزینه عضویت برزیل در ناتو را مد نظر دارد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده (عکس: دوم مارس ۲۰۱۹)
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده (عکس: دوم مارس ۲۰۱۹)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند ضمن استقبال از همتای بزریلی خود، ژائیر بولسونارو، در کاخ سفید اظهار داشت که او گزینه عضویت برزیل در ناتو را مد نظر دارد.

آقای ترامپ که در کنار بولسونارو نشسته بود به خبرنگاران گفت: «ما خیلی خیلی جدی در حال بررسی شرایط هستیم که آیا [امکان آن هست برزیل به عضویت] ناتو یا یک پیمان دیگر دربیاید.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر حمایت خود از تلاش‌های برزیل برای پیوستن به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاکید کرد، سازمانی که پیشگامان اقتصاد جهانی در آن عضویت دارند.

برزیل که هشتمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌آید، سال ۲۰۱۷ به طور رسمی برای پیوستن به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درخواست داد. این سازمان که مقر آن در پاریس است، ۳۵ عضو دارد که از این میان سه کشور مکزیک، کلمبیا و شیلی از آمریکای لاتین هستند.

هفته گذشته یکی از مقامات اقتصادی دولت برزیل گفته بود که این کشور انتظار ندارد دونالد ترامپ در دیدار با بولسونارو حمایت خود را از عضویت برزیل در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کند.

آقای بولسونارو که از فرماندهان سابق ارتش برزیل بوده است، چهره‌ای راست‌گرا به شمار می‌آید که با وعده مبارزه با فساد به مقام ریاست جمهوری برزیل رسید. او از حامیان آزادی سلاح است. شعار تبلیغاتی او را هم بسیاری با شعار تبلیغاتی دونالد ترامپ، یعنی «عظمت را به آمریکا بازگردانیم»، مقایسه کرده‌اند. «برزیل اول از همه و خدا بالاتر از همه»، شعار کمپین انتخاباتی ژائیر بولسونارو بوده است.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG