لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

ترکیه به درخواست اسرائیل گروهی از فعالان جنبش حماس را «اخراج کرده است»


یک روزنامه اسرائیلی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت گزارش داد که آنکارا به درخواست اسرائیل گروهی از فعالان جنبش حماس را که در ترکیه اقامت دارند «اخراج کرده است».

روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از یک منبع فلسطینی نوشت که این اخرج شامل «ده‌ها تن» از چهره‌های مرتبط با حماس شده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز که با گروه حزب‌الله و «محور مقاومت» همسو است، روز ششم اردیبهشت نوشته بود آنکارا به برخی از نیروهای حماس که سال‌ها ساکن ترکیه بوده و هر یک به دلیلی به سفر رفته بودند، اجازه بازگشت به خاک این کشور را نداده است.

منبع فلسطینی که «اسرائیل هیوم» نام او را فاش نکرده، گفته است که جلوگیری از بازگشت آن‌ها تصادفی نبوده بلکه «اخراج شده‌اند». به گفته این منبع، برخی از این افراد اعضای شاخه نظامی حماس، یگان‌های عزالدین قسام، هستند.

مقامات ترکیه به فعالان حماس گفته‌اند که دولت آنکارا تصمیمات خود را با نظر به «منافع اقتصادی» گرفته و به دوران جدید رابطه با اسرائیل اهمیت می‌دهد.

منبع فلسطینی یادشده افزود اما سران حماس واقف هستند که ترکیه در امور امنیتی تحت تاثیر اسرائیل است و برخی از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل نیز اخیرا از ترکیه دیدار کرده‌اند.

برخی گزارشگران اسرائیلی گفته بودند که داوید برنئا، رئیس موساد، یکی از مقامات ارشد امنیتی بوده که در هفته‌های گذشته در آنکارا با رئیس میت، سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

دولت‌های اسرائیل و ترکیه گزارش اخراج فعالان حماس از ترکیه را تایید یا رد نکرده‌اند. اما خالد قدومی، یک نماینده نیروهای فلسطینی ساکن تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، این گزارش را نادرست دانسته است.

رسانه‌های اسرائیل دو ماه پیش در جریان سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری این کشور به ترکیه، احتمال داده بودند که او فهرستی از نیروهای حماس را که در ترکیه زندگی می‌کنند، به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود داده و خواهان اخراج آن‌ها از ترکیه شده است.

رهبران اسرائیل گفته بودند که ایجاد فضای جدید در مناسبات دو کشور بیش از هر چیز منوط به دوری کردن ترکیه از حماس است.

به نوشته اسرائیل هیوم، مشکلات اقتصادی که در دوره اخیر گریبانگیر ترکیه شده است، آقای اردوغان را به بازنگری در روابط تیره با اسرائیل تشویق کرد و موجب نزدیکی دوباره آنکارا و اورشلیم شد.

اسرائیل هیوم، تصمیم رهبران ترکیه به محدود کردن حضور نیروهای حماس در خاک آن کشور را «نخستین دستاورد اسرائیل» در دوران جدید رابطه با آنکارا توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش، با این حال، مقامات حماس محتاط هستند که همه درها را به روی رابطه با رجب طیب اردوغان نبندند و واقف هستند که سران حماس در حدود ۱۵ سال اخیر حضوری فعال در ترکیه داشته‌اند.

مناسبات ترکیه و اسرائیل در بهار ۱۲ سال پیش در پی اعزام کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره به نوار غزه به‌شدت بحرانی شد. در مقابله نظامی نیروهای اسرائیل با این کشتی ۱۰ شهروند ترکیه کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

بر اساس گزارش روزنامه‌های اسرائیل هیوم، الاخبار و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG